Fruktflugor

M

majjijann

Mitt hus har av någon anledning invaderats av bananflugor. Om det är något jag tycker illa om inomhus så är det flugor.

Jag har ingen gammal frukt liggande framme, utan flugorna verkar bo i mina blomkrukor. Allstå inte i en, utan i flera krukor som finns i olika rum.

Vad gör jag åt detta? Döda flugorna har jag testat, det funkar inte, så fort man dödat fem har man fem till framför sig.

Kan man dränka flugorna? Det hade nog växterna tyckt om, är jag duktig får de vatten en gång per månad :p

Eller ska jag försöka torka ut dem? Med tanke på hur (o)flitigt jag vattnar borde det vara det jag gör nu och det fungerar i så fall inte.

Vattna med såpvatten? Byta jord?

Tips!?

Sv: Bananflugor i huset

gör några glas med detta och ställ lite överallt tex brevid där du tror de finns
vitvinsvinäger 1dl
vatten 2dl
5 droppar diskmedel

Vänta en vecka och du har flugorna i glaset

Går lika bra att ha hälften äppelcidervinäger och hälften vatten också. :)

När du ändå håller på, häll kokande vatten i vasken, handfatet och badrumsavloppet. Är det bananflugor så 'bor' de väldigt gärna i avlopp.

Dock, det låter som du har blomflugor och inte bananflugor. Blomflugor är jag sämre på, men googlar man finns det tusen och en 'huskurer'.

Vet inte om det är sant men jag har hört att man ska tända tändstickor, släcka och sticka ner i jorden med det brända neråt.

Ett busenkelt sätt att bli av med dessa bananflugor är att strö lite snus på jorden. Enda positiva jag kan komma på med sambons snus.... :D

Jaha, så har vi då fått ett megaanfall av fruktflugor. Någon som vet ett bra sätt att bli av med dem? Vi har aldrig haft så här många förut och det går ju inte att ta dem med flugsmällan.. :cool:

Allting är städat och utrensat, men de verkar inte försvinna ändå och nu har jag tröttnat.

Sv: Fruktflugor

Dubbelkolla så du inte har en odling av dessa små liv i ngn frukt/avlopp eller blomma.

Ställ fram en kopp med tex äppelcidervinäger eller vin med ngn droppe diskmedel i :idea:

Fick också ett anfall och testade olika medel de skulle dras till för att drunkna. Funkade inte.
Tog då dammsugaren, tog bort munstycket och sög upp alla jag såg. Ställde dammsugaren i köket och så fort jag såg en fluga startade jag dammsugaren och sög upp den.
Fungerade superbra. Flugorna försvann.

Fick också ett anfall och testade olika medel de skulle dras till för att drunkna. Funkade inte.
Tog då dammsugaren, tog bort munstycket och sög upp alla jag såg. Ställde dammsugaren i köket och så fort jag såg en fluga startade jag dammsugaren och sög upp den.
Fungerade superbra. Flugorna försvann.

Japp. Dammsugaren är din vän. Visst drunknar några i ättika och diskmedel och sådana huskurer men det är inte alls lika effektivt.

Du kan också testa att ha vatten i din diskho över natten eftersom många dras till avloppsrören.

Så brukar jag också göra, dammsuga upp dem. Man måste vara konsekvent och ta fram dammsugaren så fort man ser en fluga, men gör man det är de snart borta.

Vi har en liten flaska med smal hals som vi har lite balsamvinäget och lite sirap i. Den funkar, vi ställer fram den när första flugan dyker upp, sen ser vi inga fler.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 712
Senast: Calmiche
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025