Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Linaaa

Trådstartare
Nu är vi på samma bana igen som förra året i maj när värmen och insekterna kom, i samma veva som att jag blev gravid och hästen skadade sig så stod hon under hela förra sommaren men är nu igång och jag vill ju verkligen kunna rida i sommar.
Men senaste veckan har jag märkt av mer och mer detta som kommer som jag antar är pga värmen och insekterna, hon sparkar med bakben och framben, ruskar och slänger med huvet upp och ner och åt alla håll å kanter, snubblar en hel del för att hon slänger så.

VAD SKA JAG GÖRA?! Dränker nästan hela henne med flugspray innan vi ska ut men det verkar inte hjälpa...
Det känns väldigt tråkigt om jag ska behöva ställa av henne hela sommaren pga detta, i hagen är hon inte alls lika irriterad.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Nu är väl min förvisso inte lika extrem som din, men jag rider med flughuva och sedan rider jag i rätt högt tempo när det är som värst :o Min ruskar mer på sig om vi rider långsamt eller oengagerat, sätter jag henne i arbete med knoppen kommer hon av sig. Sedan travar eller galopperar jag där det är som värst, då hinner inte insekterna med. Har du möjlighet att välja ridvägar så rid där det är öppet och fläktar.

Det finns ju rid-flugtäcken nuförtiden men det har jag aldrig provat. Ett riktigt bra insektsspray är ett måste, jag har Ultra Shield.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Använder också ultra shield.
Har även funderat på ridflugtäcke men är rädd att de blir för varmt då hon ändå redan är jätte svett när vi kommer tillbaka men jag måste ju prova!
Flughuva brukar jag ha på sommaren och deh dämpar ju just ansiktet lite men inte resten av kroppen.
När vi galopperar går de bra men kan lågt ifrån galoppera hela varvet, travar vi är hon också jätte irriterad och går och ruskar å drar å flänger, snart drar hon av mig :/
Vet inte hur de kommer sig att hon blir sååååååå känslig, hon är den medt extrema häst jag ridit, aldrig sett en häst bli så frustrerad :S
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Mystiskt att hon är likadan i trav. Få insekter flyger ju den hastigheten min häst travar (har en SWB och ingen liten ponny).

Hon blir antagligen svettig bla för att hon lägger så mkt energi på att vara irriterad, det kan hända att täcket gör henne mindre svettig om det hjälper mot insekterna. Är du säker på att det verkligen är insekterna då? Eftersom hon inte verkar störas av dem annat än vid ridning?
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Nej svettig blir hon inte pga insekterna, det blir hon ändå när vi är ute på en normal runda med skritt trav och galopp, värmen gör väl sitt nu också men svettas mycket ja.

Ser henne i hagen nu och har gjort hela förmiddan och hon besväras en hel del där också, om jag jämför henne och de andra två hästarna jag ser här så är hon betydligt mer besvärad, står och ruskar på huvet i princip hela tiden och sparkar med bakbenet upp mot magen.
De andra två viftar lite på svansen...

Ja de kanske är konstigt att hon reagerar i trav också men min gissning är att hon redan är så frustrerad över insekterna att de sitter i, i galoppen koncentrerar hon sig mer på de hon gör antar ja.
Vet verkligen inte vad jag ska göra! Känns hopplöst att ha en häst man inte kan rida från maj till september...
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

I ditt fall hade jag köpt ett ridflugtäcke och ett flugtäcke till hagen. Det verkar ju vara synd om den, du har ju inte mkt att förlora på att testa...

Horseware har ju nåra modeller av flugtäcken för ridning.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Tror du får säga till hästen att så gör man inte under ridning. Har också en känslig häst som gärna kosparkar och grejar under ridturen och jag säger till varje gång hon gör så och det har minskat betydligt. Hon får helt enkelt inte bete sig hur som helst på en ridtur. Är det inte lika besvärande i hagen för din häst tror jag dels att det kanske dras mer insekter till hästen om den svettas, men även att den kanske har lagt sig till med det för att den kan, så att säga.
Min häst får inte beta när jag rider och ska helst inte stanna och bajsa på ridbanan heller, vissa saker får man ju lära dem att det inte är okej vid ridning.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Har du provat rida vid tider på dygnet då det inte är lika mycket sattyg i luften?
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Min är känslig för flygfän men vilken motor hon får, underbar att rida på sommarn :). Att hon är svart(mörk)o blir svettig gör det väl inte bättre. Visst blir att slå med svansen och med huvet men kör lite medel ibland, provar centaura just nu. Annars går hon och sover o trögar sig fram. Men förövrigt trivs hon bättre på sommarn, blir tjurigare på vintern.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Kanske kan ställa in hästen i stallet en stund innan så hästen är sval när ni rider iväg? Insekterna dras ju mera till hästen om den är varm och svettig och sen blir det en ond cirkel. Eventuellt så rider du tidigt på morgonen runt 5-6 tiden, då är det inte så farligt med insekterna.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Jag rek horseware ridflugtäcken och sen rida på morgonen eller kvällen.

Jag har ett Rambo till mitt sto som har sommarexem.:
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Så tidigt på morgonen kan jag inte rida tyvärr och sen spelar de ingen roll om jag rider vid åtta på morroneb eller jätte sent på kvällen de är samma sak.
Ska testa med flugtäcke, man måste ju prova!
Men att "säga åt henne" de vet ja inte, hon dummar sig ju inte med flit då hon är jätte trevlig annars, ja menar... Hon är ju irriterad och vill bara ha bort de typ?
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Min är likadan, inget har hjälpt.. Därför har jag inte ridit sommartid på 6år :(
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Min är likadan, inget har hjälpt.. Därför har jag inte ridit sommartid på 6år :(

Åh fy va tråkigt! :/
Men då kanske du förstår hur extremt det är på vissa hästar. Vet inte riktigt vad jag ska göra, förra sommaren led hon rätt mycket då jag fick ha henne inne dagtid under den värsta perioden, annars kunde jag hitta henne GENOMsvett som om hon gått ett löp... Sparkar och ruskar och är frustrerad antagligen...
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Åh fy va tråkigt! :/
Men då kanske du förstår hur extremt det är på vissa hästar. Vet inte riktigt vad jag ska göra, förra sommaren led hon rätt mycket då jag fick ha henne inne dagtid under den värsta perioden, annars kunde jag hitta henne GENOMsvett som om hon gått ett löp... Sparkar och ruskar och är frustrerad antagligen...

Har du provat att ha ett bra flugtäcke ?
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Så tidigt på morgonen kan jag inte rida tyvärr och sen spelar de ingen roll om jag rider vid åtta på morroneb eller jätte sent på kvällen de är samma sak.
Ska testa med flugtäcke, man måste ju prova!
Men att "säga åt henne" de vet ja inte, hon dummar sig ju inte med flit då hon är jätte trevlig annars, ja menar... Hon är ju irriterad och vill bara ha bort de typ?
Okej, det är synd för det är underbart att rida så tidigt på sommarmornar, svalt, inte en insekt och alldeles kolugnt ute.

Att säga åt en häst som har panik av insekterna är galet, skulle jag aldrig göra. Dom får väl antagligen en smärre panik av dom. Jag rider aldrig på dagtid under sommaren för det känns inte som att det ger särskilt mycket. Det blir morgon eller sen kväll om min ska motioneras på sommrar.

Problemet med täcke är väl att dom fortfarande blir väldigt varma och drar till sig insekterna, jag vet att min häst blir minst lika irriterad när dom bara surrar runt omkring honom och jag kan tänka mig att med ett täcke så blir hästen ännu varmare och dom surrar ännu mera även om dom inte sätter sig. Men det är ju värt att prova.
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Ja jag tycker också det känns lite oschysst att säga åt henne, det är ju som att jag skulle få en smäll på näsan varje gång jag blir rädd för en geting och försöker veva bort den (ja jag är livrädd...)
Hon gör det som sagt inte med flit för då skulle hon ju krångla året runt.

Är också lite skeptisk till täcke men är väl värt att testa men måste hitta nåt som täcker magen... De verkar va magen och huvet som är värst.

Jag har ett barn på 6 månader och med en sambo som jobbar så får jag rida på eftermiddagar/kvällar men rider ju självklart inte när det är som varmast, ihår red vi ut vid sju och hon hade panik...
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Fast vid 19-20 på kvällen är det ju ofta väldigt varmt fortfarande, men får nog vänta till 22-23-tiden. Då vill jag sova...

Jag tycker nog att det är ok att påpeka att man inte får göra vilka känsloyttringar som helst med ryttare på ryggen. Visa dock att du respekterar hästens obehag genom att underlätta för den, t.ex. men flugmedel, täcke eller flugviftare. Jag rider med mitt längsta dressyrspö på somrarna. :D
 
Sv: Fruktansvärt känslig för värmen och insekterna?

Att rida med två flugsmällor är bättre än spön, det är lättare att slå bort insekterna med.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 349
Senast: Lingon
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 040
Senast: cf234k
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp