Kvarg finns ju numer i massa olika smaker så prova dig fram. För mig funkar en burk kvarg och lite frukt finfint. Kokta ägg är alltid bra.
Gör en stor sats ugnsomelett och ha sen frukost ett par dagar. Går bra att ha i kylen och funkar finfint att värma. Du kan ju göra ett gäng pannkakor också så har du några dagar.

Mugcake funkar för mig också. Har som grund: 1 ägg, 1/2 banan och 3 msk havregryn. Sen kan det smaksättas med vad som helst. Rivet äpple, kanel och vanilj: mer banan + jordnötssmör, choklad, diverse kryddor, bär osv. I micron i 90 sek ungefär så äre det klart.
Kanske ha keso eller kesella till.

Smoothie och ett ägg eller en macka? En del smootihes kan göras kvällen före och förvaras i kylen. Eller bara hacka det man ska ha i smoothien och ha det i en påse. Bara ner i mixer några sekunder sen på morgonen så är det klart. Har man i kesella och proteinpulver blir man mer mätt. Kan ju också hällas i petflaska och drickas på väg till jobbet om man så vill.

Jag har samma problem med havregrynsgröt, blir hungrig efter bara någon timme. Det jag tycker fungerar bäst är att äta "flera olika" saker till frukost. T.ex. en macka och lite yoghurt står jag mig mycket längre på än två mackor. Jag kan inte äta ägg på morgonen så har lite svårt med variationen. Dock är chiapudding eller smoothie en favorit och går väldigt snabbt. Även om jag just nu oftast äter havregrynsgröt då det går snabbt och jag har möjlighet att äta mellanmål på förmiddagen.

Samma med mig. Eller jag får snarare rejält blodsockerfall av havregrynsgröt. Det blir så jag får yrsel. Äter jag däremot ett ägg eller några skivor skinka till gröten så står jag mig länge.
Konstigt, får inte ens såna blodsockerfall om jag äter en bulle till frukost

Oj, vad många svar det ramlar in. Jag får nog läsa igen när jag inte sitter på jobbet. Det känns ju som om några förslag kan vara gångbara.

Samma med mig. Eller jag får snarare rejält blodsockerfall av havregrynsgröt. Det blir så jag får yrsel. Äter jag däremot ett ägg eller några skivor skinka till gröten så står jag mig länge.
Konstigt, får inte ens såna blodsockerfall om jag äter en bulle till frukost
Kanske därför en del hästar blir knasiga på havre :D

Varför måste man stå sig 5-6 h på ett mål egentligen? Kan man inte äta ett litet förmiddagsmål också? Så gör jag, då jag aldrig skulle kunna vänta så länge på nästa mål om jag blev hungrig..
Har jag sagt att man måste det? Sa bara att jag gjorde det.

Fast det handlar väl inte om det? Det handlar (i alla fall för mig) om vad jag vill lägga dyrbar morgontid på. Själv lägger jag hellre 20 minuter med datorn och kaffet i lugn och ro, än står vid spisen och steker pannkakor. Även om jag tycker det är gott.
Jag fick bara känslan av alla inlägg i denna tråd att allt gick ut på att det skulle gå så fort som möjligt. Med pannkakor menar jag nu inte "riktiga" pannkakor utan de när man mosar ägg och banan typ.
Det jag ville få fram är att om det nu var så att man verkligen inte kan göra en frukost så kanske man får gå upp fem minuter tidigare, sen att man inte har tid för att man väljer att inte ha tid, då pratar vi om något helt annat.

Jag fick bara känslan av alla inlägg i denna tråd att allt gick ut på att det skulle gå så fort som möjligt. Med pannkakor menar jag nu inte "riktiga" pannkakor utan de när man mosar ägg och banan typ.
Det jag ville få fram är att om det nu var så att man verkligen inte kan göra en frukost så kanske man får gå upp fem minuter tidigare, sen att man inte har tid för att man väljer att inte ha tid, då pratar vi om något helt annat.

Du anar inte vad jag försöker gå upp tidigare varje morgon. Jag misslyckas rätt fett hela tiden och får stressa sen. Idag var jag bara 5 minuter sen till jobbet :meh: . Problemet till att jag inte kommer upp i tid är inte heller att jag går och lägger mig för sent.

Mellanmål känns som det självklara valet. Ta en frukt/smörgås/valfritt litet mål så är det förmodligen inga problem att stå sig till lunch. Vår mage mår ju bäst om vi inte låter det gå mer än 3 timmar mellan målen :)

Men... du kan inte bara förbereda frukosten kvällen innan? Gör pannkakorna och ät dem kalla eller värm på dem. Går ju också att förbereda massa andra alternativ och sen bara ta fram och mumsa. :)

Men... du kan inte bara förbereda frukosten kvällen innan? Gör pannkakorna och ät dem kalla eller värm på dem. Går ju också att förbereda massa andra alternativ och sen bara ta fram och mumsa. :)
Det var därför jag föreslog att göra pannkakssmet för hela veckan som bara är att hälla i stekpannan eller varför inte i våffeljärnet? Kalla sega pannkakor eller uppvärmda sega är ingen hit direkt.

Jag har alltid varit beroende av att få i mig en riktigt rejäl frukost. Som standard i alla år har jag kört på någon musli (nyckelhålsmärkt) och yoghurt/fil/mjölk, men trots en rejäl laddning (lagom kraftfodergiva till häst) så kommer hungern smygande ganska tidigt innan lunch.

Sen hittade jag det fantastiska receptet på frukostpannkakor. Det var 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn, ½ dl valfri mjölk och lite vanilj. Detta blev till 2 pannkakor som jag toppade med blåbär och det gav en mättnad som höll länge. Fantastiskt gott var det också.

Tyvärr tar det lite för lång tid att göra pannkakor på morgonen innan jobbet. Utfodringen av mig själv behöver gå i rödaste rappet. Muslin var ju en snabb lösning men jag vill helst inte mumsa på så mycket spannmål och jag vill gärna ha en bättre mättnadskänsla som håller.

Ä det någon som har något bra förslag på alternativ frukost som uppfyller kriterierna? Att förbereda på kvällen är ju en variant, men då måste jag få det gjort också och det är inte helt säkert jag kommer till skott med det.

Nu har du fått flertalet bra tips i tråden, men jag vill bara flika in betydelsen av fett och protein. Byt ut musli och yoghurt mot en fullkornsmacka med fet ost på, så kanske du märker lite skillnad.
Det är fett och protein som håller en mätt på sikt, inte kolhydrater (vilket förklarar den korta gröt-mättnaden flertalet i tråden har nämnt). Och nej, jag är ingen LCHF-fanatiker, men jag märker personligen en stor skillnad i hur länge jag står mig beroende på vilken sammansättning min frukost har haft. Jag står mig längre på några skivor fet prästost än på en hel bunke med havregrynsgröt, som exempel.

Nu har du fått flertalet bra tips i tråden, men jag vill bara flika in betydelsen av fett och protein. Byt ut musli och yoghurt mot en fullkornsmacka med fet ost på, så kanske du märker lite skillnad.
Det är fett och protein som håller en mätt på sikt, inte kolhydrater (vilket förklarar den korta gröt-mättnaden flertalet i tråden har nämnt). Och nej, jag är ingen LCHF-fanatiker, men jag märker personligen en stor skillnad i hur länge jag står mig beroende på vilken sammansättning min frukost har haft. Jag står mig längre på några skivor fet prästost än på en hel bunke med havregrynsgröt, som exempel.
Det var ju lite vad jag menade med att hitta en bättre balans mellan makronutrienterna i frukosten.

Du anar inte vad jag försöker gå upp tidigare varje morgon. Jag misslyckas rätt fett hela tiden och får stressa sen. Idag var jag bara 5 minuter sen till jobbet :meh: . Problemet till att jag inte kommer upp i tid är inte heller att jag går och lägger mig för sent.
Somliga av oss är faktiskt morgontrötta...
Och för sådana som mig, så borde ingenting börja före kl 11.00...

Somliga av oss är faktiskt morgontrötta...
Och för sådana som mig, så borde ingenting börja före kl 11.00...
Går jag upp tidigare än 9 så är jag totalt död, men att hålla igång till 2-3 på natten är inga som helst problem och det är från lunch och framåt jag verkligen kan prestera mitt bästa. Jag har alltid fungerat så. Måste jag upp tidigare så måste bilen vara packad kvällen innan, frukosten förberedd, ev. mat som ska med packad i kylen och kläderna framlagda annars riskerar jag att komma dit jag ska iklädd precis vad som helst och det som ska ätas kan också det bestå av det som låg på köksbänken och skulle till verkstan. :o

Mitt valspråk är "det som inte är packat i bilen på kvällen är inte med".

Jag älskar att äta havregrynsgröt, men jag blir hungrig efter kanske en timme igen. Samma med yoghurt och musli.

Står mig bäst på mackor. Typ rostat med mozzarella, tomat och basilika eller någon god bönröra. :love:

Tips angående gröten för att göra den mer mättande, jag köper flytande äggvita på dunk och blandar i 1 dl i gröten. Först värmer jag gröten som vanligt i micron, tar ut, häller i 1 dl äggvita och blandar det och kör sen ett tag till i micron, rör om lite och kör en sista gång. Det tar kanske några minuter extra men det är det lätt värt för mig men det är ju olika för alla men för er som har tid men inte känner att ni blir mätta på gröt är det ett tips. Jag tycker det blir godare och konsistensen lenare och krämigare! Står mig 4-5 timmar på det. Har pistagedryck och kanel till det och tycker det är jätte gott.

Jag blir jättehungrig på yoghurt och fil, samma med vanlig havregrynsgröt. Nuvarande däremot står jag mig på typ 5 timmar. Fiberhavregrynsgröt med hälften mjölk hälften vatten, lagas snabbt och smidigt i micron. När den är färdig knäcker jag i ett ägg, efter tips här från Buke, rör runt och toppar med valfritt bär/frukt. :love: Ägget gör sjukt stor skillnad och även stor smakskillnad :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka