Det har tidigare funkat för mig. Sedan fick jag gå upp till dubbel portion (kontorsjobb). När jag var uppe i tredubbelportion och fortfarande hungrig vid 9-tiden igen, gav jag upp.

Har lite av samma upplevelse: gröt (havregryn eller annat gryn och vatten) blir jag snabbt hungrig av igen.

Det märkliga är att müsli (hemlagad med råa gryner, lite russin, lite hackad mandel) med fil håller jag mig mätt på betydligt längre.
Det borde ju vara ungefär likadant eftersom det handlar om gryn och vätska i bägge fallen.
Kan kokningen av gröten göra den lättsmält kanske?

Annars håller jag mig mätt rätt länge på müsli, kokt ägg, två smörgåsar (oftast ost, prickig korv eller skinka på bregott), och en kopp te. Utan te=ingen frukost.

Har lite av samma upplevelse: gröt (havregryn eller annat gryn och vatten) blir jag snabbt hungrig av igen.

Det märkliga är att müsli (hemlagad med råa gryner, lite russin, lite hackad mandel) med fil håller jag mig mätt på betydligt längre.
Det borde ju vara ungefär likadant eftersom det handlar om gryn och vätska i bägge fallen.
Kan kokningen av gröten göra den lättsmält kanske?

Annars håller jag mig mätt rätt länge på müsli, kokt ägg, två smörgåsar (oftast ost, prickig korv eller skinka på bregott), och en kopp te. Utan te=ingen frukost.
Ja kokning gör det lättsmält för tarmen. Men om man håller sig mätt längre vete fan.
Äter jag riktig frukost tidigt är jag hungrig snabbt igen så jag väntar till lunch innan jag äter, då är jag hungrig.

Varför inte bara laga en extra portion av middagen och värma på morgonen? Det gör jag om jag vet att det kommer bli långt mellan frukost och lunch.

Jag har p.g.a. ovan nämnda tidsbrist i princip slutat laga mat så det finns oftast inga rester att värma. Annars är middagsrester nästa dags lunch. Bortsett från det så skulle jag inte palla att käka makaroner, broccoli och sojabiffar på morgonen eller ens något som liknar middag.

Det låter nästan som att du får stiga ur sängen ett par minuter extra om du knappt har tid att vispa ihop en smet för att steka till pannkakor :laugh:
Annars kanske "kylskåpsgröt" är något för dig? Blanda mjölk/yoghurt/fil/kvarg eller vad som nu passar dig med gryn (havregryn, rågflingor etc), fröer efter behag, smaksätt med bär/frukt/honung eller liknande och låt stå i kylen över natten så är det bara att äta på morgonen.

Jag har alltid varit beroende av att få i mig en riktigt rejäl frukost. Som standard i alla år har jag kört på någon musli (nyckelhålsmärkt) och yoghurt/fil/mjölk, men trots en rejäl laddning (lagom kraftfodergiva till häst) så kommer hungern smygande ganska tidigt innan lunch.

Sen hittade jag det fantastiska receptet på frukostpannkakor. Det var 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn, ½ dl valfri mjölk och lite vanilj. Detta blev till 2 pannkakor som jag toppade med blåbär och det gav en mättnad som höll länge. Fantastiskt gott var det också.

Tyvärr tar det lite för lång tid att göra pannkakor på morgonen innan jobbet. Utfodringen av mig själv behöver gå i rödaste rappet. Muslin var ju en snabb lösning men jag vill helst inte mumsa på så mycket spannmål och jag vill gärna ha en bättre mättnadskänsla som håller.

Ä det någon som har något bra förslag på alternativ frukost som uppfyller kriterierna? Att förbereda på kvällen är ju en variant, men då måste jag få det gjort också och det är inte helt säkert jag kommer till skott med det.

Jag har provat en hel del olika frukostar och kommit fram till vad som fungerar jättebra för mig. En smörgås med smör och ost, eller ägg och te med mjölk (jag dricker normalt inte te med mjölk utom på jobbet till frukost). Klockan tio gnager jag på 5-7 mandlar (som jag nu måste försöka hitta Turkiska pga Kalifornientorka).

(Havregrynsgröt gör mig hungrig efter en halvtimma, två brödskivor med ost och lätta gör att jag börjar gräva i godisförsäljningsasken framåt tiotiden, yoghurt skvalpar :) Två brödskivor med ost och smör gör mig inte mättare men lite rundare. I morse testade jag yoghurt och ett ägg men kände att jag föredrar bröd.)

Det låter nästan som att du får stiga ur sängen ett par minuter extra om du knappt har tid att vispa ihop en smet för att steka till pannkakor

Fast det handlar väl inte om det? Det handlar (i alla fall för mig) om vad jag vill lägga dyrbar morgontid på. Själv lägger jag hellre 20 minuter med datorn och kaffet i lugn och ro, än står vid spisen och steker pannkakor. Även om jag tycker det är gott.

Jag lägger ingen tid alls på frukost, jag brer mackan och stoppar den i väskan med matlådan och äter den på fikarasten på jobbet (fikarasten är 8:30).

Jag älskar som sagt gröt, men vet att en del har svårt att stå sig på det. Då kan det vara bra att få till en bättre balans mellan makronutrienterna i måltiden.

Antar att ts menar att det blir för ensidigt att äta sig mätt på enbart spannmål.
Jag kan äta gröt till middag, det är inga som helst problem och ganska gott, med russin och honung. Äter man sent hinner man somna innan man blir hungrig :D (men känns lite oansvarigt att ha som middag nu när jag har barn. Även om vi äter äggmacka ibland.)

@Jeffery Havregrynsgröt är jag mätt på i en halvtimme. Det är liksom det absolut sämsta jag kan äta på morgonen. Det gäller för övrigt all gröt. Jag blir hungrig av det. Det tar dessutom alldeles för lång tid att göra och grötkastruller är ett skit att diska. Jag har hittills aldrig ätit en gröt som mättar bra.
Grötkastruller är ett minne blott sedan 80-talet, då mikrovågsugnen gjorde dem obsoleta.
Tre minuter tar det för min gröt att gå från blöta gryn till fullvärdig gröt.

Att du inte blir mätt är en annan sak.

Jag tycker att den brittiska lagade frukosten har en poäng. Man står sig gott på den. Även om det krävs lite invänjning i början för att lära sig äta lagad mat på morgonen. Sen brukar inte dom gå upp så tidigt som vi, kan hända att det spelar in.

Äta gröt funkar inte för mig. Det bara fräser till i magen, och så är det borta. Skulle kanske fungerat om jag hade ätit ett ägg till, men jag kan inte äta ägg, så då går det bort. Annars tycker jag gröt är gott.

Ska jag äta müsli istället för gröt, då får jag äta mycket mer gryn för att få en motsvarande mättnadskänsla, och då får jag i mig för mycket energi, och är ändå hungrig som en gris typ en timme efteråt :o

Under en LCHF-period käkade jag bacon & ägg till frukost. Gott, men det var faktiskt något jag totalt tröttnade på. Men visst stod jag mig bra och länge!

Sen hittade jag det fantastiska receptet på frukostpannkakor. Det var 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn, ½ dl valfri mjölk och lite vanilj. Detta blev till 2 pannkakor som jag toppade med blåbär och det gav en mättnad som höll länge. Fantastiskt gott var det också.
Alla dom där ingredienserna står sig minst en vecka i kylen, gör veckans sats på söndagskvällen och fyll i en stor petflaska och in i kylen. Lätt att hälla ur och skruvkorken gör ju att det håller sig fräscht länge. Vanlig standardmjölk står sig garanterat 3 veckor efter "bäst-före" om korken har varit åtskruvad, det är testat. :up:

Ett stekt ägg på ett lite grövre bröd håller jag mig jättemätt på :)!

När jag var liten hade vi alltid med oss dubbelmackor med ett kallt stekt ägg emellan när vi t.ex. åkte till stranden. Långtgående tradition alltså... ;)

"Ät frukost som en kung, lunch som en prins och kvällsmat som en kyrkråtta."

Ett tips ifrån en som blir vrålhungrig av för klen frukost...

Börjar dagen med gröt av lite olika sorter för att inte tröttna. Mannagrynsgröt på fet mjölk mättar bäst för min del. Ett kokt ägg och en knäckemacka eller vanlig smörgås plus en kopp te med honung och mjölk.

Sen har jag alltid med mej frukt till jobbet annars är jag ilsken innan jag kommit hem. (Jobbar mellan 8-12 och har 30min körväg)

Kokta ägg kan jag ju ha på mackan om jag kokat en laddning i förväg, men då står jag väl och svär över svårskalade ägg på morgonen. Alla ägg blir ju inte medgörliga av att bli spolade med kallvatten innan man skalar dem. På morgonen tar ägg för lång tid och någon äggkokare har jag inte. Jag kommer inte köpa någon heller för jag får verkligen inte plats med en grej till i min överfulla kokvrå.
.

Du kan förvara äggen i en skål med vatten i kylskåpet så har du extremt lättskalade ägg på morgonen
För längre hållbarhet ska äggen inte spolas i kallt vatten utan de ska istället svalna i kokvattnet

Granola är som musli men rostad i ugnen. Jag brukar äta Pauluns med äpple och kanel; det finns en med nötter och dadlar som också är god.

Jag tillhör också dem som inte kan äta gröt på morgonen. Jag gillar det men blir hungrig igen på nolltid. Ett ägg + fil med granola + te med mjölk håller mig mätt och glad 4-6 timmar.

Jag har p.g.a. ovan nämnda tidsbrist i princip slutat laga mat så det finns oftast inga rester att värma. Annars är middagsrester nästa dags lunch. Bortsett från det så skulle jag inte palla att käka makaroner, broccoli och sojabiffar på morgonen eller ens något som liknar middag.
Jag har samma problem med havregrynsgröt, blir hungrig efter bara någon timme. Det jag tycker fungerar bäst är att äta "flera olika" saker till frukost. T.ex. en macka och lite yoghurt står jag mig mycket längre på än två mackor. Jag kan inte äta ägg på morgonen så har lite svårt med variationen. Dock är chiapudding eller smoothie en favorit och går väldigt snabbt. Även om jag just nu oftast äter havregrynsgröt då det går snabbt och jag har möjlighet att äta mellanmål på förmiddagen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka