Magiana

Trådstartare
Jag har alltid varit beroende av att få i mig en riktigt rejäl frukost. Som standard i alla år har jag kört på någon musli (nyckelhålsmärkt) och yoghurt/fil/mjölk, men trots en rejäl laddning (lagom kraftfodergiva till häst) så kommer hungern smygande ganska tidigt innan lunch.

Sen hittade jag det fantastiska receptet på frukostpannkakor. Det var 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn, ½ dl valfri mjölk och lite vanilj. Detta blev till 2 pannkakor som jag toppade med blåbär och det gav en mättnad som höll länge. Fantastiskt gott var det också.

Tyvärr tar det lite för lång tid att göra pannkakor på morgonen innan jobbet. Utfodringen av mig själv behöver gå i rödaste rappet. Muslin var ju en snabb lösning men jag vill helst inte mumsa på så mycket spannmål och jag vill gärna ha en bättre mättnadskänsla som håller.

Ä det någon som har något bra förslag på alternativ frukost som uppfyller kriterierna? Att förbereda på kvällen är ju en variant, men då måste jag få det gjort också och det är inte helt säkert jag kommer till skott med det.

Jag har alltid varit beroende av att få i mig en riktigt rejäl frukost. Som standard i alla år har jag kört på någon musli (nyckelhålsmärkt) och yoghurt/fil/mjölk, men trots en rejäl laddning (lagom kraftfodergiva till häst) så kommer hungern smygande ganska tidigt innan lunch.

Sen hittade jag det fantastiska receptet på frukostpannkakor. Det var 2 ägg, 2 msk keso, ½ dl havregryn, ½ dl valfri mjölk och lite vanilj. Detta blev till 2 pannkakor som jag toppade med blåbär och det gav en mättnad som höll länge. Fantastiskt gott var det också.

Tyvärr tar det lite för lång tid att göra pannkakor på morgonen innan jobbet. Utfodringen av mig själv behöver gå i rödaste rappet. Muslin var ju en snabb lösning men jag vill helst inte mumsa på så mycket spannmål och jag vill gärna ha en bättre mättnadskänsla som håller.

Ä det någon som har något bra förslag på alternativ frukost som uppfyller kriterierna? Att förbereda på kvällen är ju en variant, men då måste jag få det gjort också och det är inte helt säkert jag kommer till skott med det.
Kvarg. Står mig minst 5-6h på ett halvt pkt eller 92% fullkornsbröd, en macka (två halvor) med kalkon räcker också 5-6 h för mig. Underbart! Även gott.

Är man lagd åt LCHF-hållet så är stekt ägg och bacon inte fel, tar ju ungefär en minut att göra. Även utan bacon tycker jag att stekt ägg / äggröra funkar helt ok som frukost, med litet kryddning. Omelett likaså.
Min arbetskamrat framhåller gärna havregrynsgröt som ett bra och mättande alternativ, nån gång ska jag prova men har mest tråkintryck av det sedan barndomen.

För mig funkar det bäst med ett kokt ägg + fil och lite granola. Det står jag mig på länge! Med en äggkokare kan du fixa dig under tiden som ägget koka, dessutom.

Mitt tips är att äta flera mål istället. Jag har hittills inte funnit någonting jag står mig på fram till lunch.
Jag äter frukost vid 7, något litet (en avokado eller en macka el likn) vid 10.30 och sen lunch vid 12.

Tja, blir du mätt på två ägg, 2 msk keso, en halv deciliter havregryn, mjölk och bär får du väl helt enkelt modellera om det lite om pannkakorna är för meckiga att göra.

En skiva bröd med smör och ett kokt ägg och en skål keso med bär och lite müsli skulle kunna vara ett alternativ. Eftersom du får i dig ett ägg mindre i den här frukosten ökar du på mängden keso för proteinets skull och ser till att ha fett på mackan. Kokta ägg håller sig flera dagar i kylen och keso med bär går att lägga samman dagen innan.

Kanske kan du göra pannkakorna kvällen innan? Edit: såg nu när jag läste om din ts att du var tveksam till om du får det gjort. Koka ägg en eller två gånger/vecka verkar mer genomförbart.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att äta gröt på en grynblandning(jag kör bovetekross, dinkelgryn och havregryn som jag har färdigblandat i en burk), som du toppar med något proteinrikt som keso eller kvarg och bär eller frukt. Ett kokt ägg med kaviar till. Om du har micro krävs minimal arbetsinsats och du kan göra annat under tiden gröten kokar

Tack för alla svar! Jag behöver ju bara stå mig i 4 timmar, men jag har ju så stark hunger.

Jag inser att det nog inte blir helt lätt det här. Mackor ligger väl närmast till hands. Jag äter ju inte rött kött men kalkon kan gå med viss tvekan. Kokta ägg kan jag ju ha på mackan om jag kokat en laddning i förväg, men då står jag väl och svär över svårskalade ägg på morgonen. Alla ägg blir ju inte medgörliga av att bli spolade med kallvatten innan man skalar dem. På morgonen tar ägg för lång tid och någon äggkokare har jag inte. Jag kommer inte köpa någon heller för jag får verkligen inte plats med en grej till i min överfulla kokvrå.

@Snubbelfot Din kollega funkar inte som jag tydligen. @Jeffery Havregrynsgröt är jag mätt på i en halvtimme. Det är liksom det absolut sämsta jag kan äta på morgonen. Det gäller för övrigt all gröt. Jag blir hungrig av det. Det tar dessutom alldeles för lång tid att göra och grötkastruller är ett skit att diska. Jag har hittills aldrig ätit en gröt som mättar bra.

@Karfitsa Vad är granola?

Omelett är lika tidskrävande som de fantastiska pannkakorna.

Kvarg tycker jag dessvärre är svårt att få i sig överhuvudtaget. Det är inte särskilt gott heller. men några matskedar kan jag nog äta innan det tar stopp.

Mitt tips är att äta flera mål istället. Jag har hittills inte funnit någonting jag står mig på fram till lunch.
Jag äter frukost vid 7, något litet (en avokado eller en macka el likn) vid 10.30 och sen lunch vid 12.

Ett tips som kan funka om jag tidigarelägger fikat. Min förhoppning var bara att försöka minska ätandet (och kalorimängden).

Tja, blir du mätt på två ägg, 2 msk keso, en halv deciliter havregryn, mjölk och bär får du väl helt enkelt modellera om det lite om pannkakorna är för meckiga att göra.

En skiva bröd med smör och ett kokt ägg och en skål keso med bär och lite müsli skulle kunna vara ett alternativ. Eftersom du får i dig ett ägg mindre i den här frukosten ökar du på mängden keso för proteinets skull och ser till att ha fett på mackan. Kokta ägg håller sig flera dagar i kylen och keso med bär går att lägga samman dagen innan.

Kanske kan du göra pannkakorna kvällen innan? Edit: såg nu när jag läste om din ts att du var tveksam till om du får det gjort. Koka ägg en eller två gånger/vecka verkar mer genomförbart.

Pannkakorna är egentligen inte meckiga att göra. Det är 4 ingredienser som vispas ihop och sedan steker jag två pannkakor av det, men jag upplever att även det lilla tar för mycket tid. Tiden då pannkakorna steker använder jag till att klä mig.

Keso kan jag bara äta i ganska begränsad mängd. Förut har jag funnit det vara fullständigt oätligt men har börjat vänja mig. Nu klarar jag några teskedar naturell keso i taget innan det tar stopp.

Jag inser väl att det här egentligen är ett tidsbristproblem och inte ett matproblem och då är frågan hur i hela fridens namn jag ska komma upp ur sängen tidigare på morgonen.

Havregrynsgröt funkar inte på mig, jag blir hungrig efter en timme hur mycket jag än äter.

Pruttbullar (omtalade här på Buke) är det som funkar för mig. Lätt fram till lunch, med rätt pålägg. Bovetebullar med linfrö.

Bananpannkaka (ett ägg, en banan, vaniljpulver) funkar för mig, gärna tillsammans med Kesella vanilj och lite hallon (tinade från frysen). Men för mig tar det för långt tid på morgonen, jag prioriterar lugnet med kaffet framför att laga mat.

Fast ts tyckte müsli var för mycket kraftfoder. Då är nog bara gröt det också. :)

Själv käkar jag alltid gröt med bär eller banan och havremjölk. Ibland med ett kokt ägg till.

Precis. Plus att jag inte blir mätt på gröt. Jag står mig inte mer än en timme som bäst på det.

Fast ts tyckte müsli var för mycket kraftfoder. Då är nog bara gröt det också. :)
Jag vet inte riktigt vad "för mycket kraftfoder" innebär men jag fixar inte müsli men gillar gröt så jag delade med mig ändå. Tvingar dock ingen att börja äta gröt ;).

Varför inte bara laga en extra portion av middagen och värma på morgonen? Det gör jag om jag vet att det kommer bli långt mellan frukost och lunch.

Jag vet inte riktigt vad "för mycket kraftfoder" innebär men jag fixar inte müsli men gillar gröt så jag delade med mig ändå. Tvingar dock ingen att börja äta gröt ;).
Jag älskar som sagt gröt, men vet att en del har svårt att stå sig på det. Då kan det vara bra att få till en bättre balans mellan makronutrienterna i måltiden.

Antar att ts menar att det blir för ensidigt att äta sig mätt på enbart spannmål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka