Frost på gräset

HannaPP

Trådstartare
Efter en varm höst/vinter har vi nu frost (västkusten) gräset är helt vitt. Samlas det en massa sockerarter i gräset fortfarande som kan ge fång eller kolik?

Jag har haft mina hästar på upptrampade beten eller grushagar hela hösten nu när det varit så blött, idag släppte jag som på orörda beten med lite mer gräs men som är "frostigt" vad kan hända?

Mvh Hanna

Sv: Frost på gräset

Detta vill jag också veta!!!

Min häst fick koliksymtom i går och en tjej i stallet sa att det kanske var för att de gick i en ny hage med lite gräs som var fruset.

I hagen de hade innan fanns inte ett grässtrå kvar...:crazy: Lervälling de lux.

Jadå, när gräset fryser bildas det sockerarter och fructaner. Allt detta bidrar till att utlösa fång enligt forskningsresultat.

Har hört om kolik också, men har aldrig själv råkat ut för det trots att jag haft fem olika hästar under mer än sju års tid. Men det förekommer!

Jag har bete året runt till mina hästar. Förutom bete på vintern får de hö, lucern, vitaminer och mineraler och fri tillgång på halm inne i lösdrifts-stallet.

Jag tycker att det har fungerat bra och det har inte varit några problem med mina hästar av att de äter fruset gräs.

Om det finns forskningsresultat att tillgå så tar jag gärna del av det.

Jag vill mina hästars bästa och bete året runt är tänkt för deras bästa men skulle det visa sig vara onyttigt för dem på något sätt så ändrar jag mig gärna.

Måste tillägga att jag aldrig haft problem när jag släppt hästarna på frostigt gräs, men jag har haft kolik på 2 hästar (förra vintern) aldrig innan o jag har haft hästar i ca 20 år(då fick dom inte kolik av frostigt gräs). Men nu är jag lite försiktig då jag tycker det är sååå himla jobbigt/tråkigt/ledsamt med kolik.

Min häst envisas med att gå och plocka i det frusna gräset trots att han har fri tillgång på hösilage i hagen. Det brukar innebära att han varje gång frosten kommer "på nytt" blir han jättelös i magen, men sen blir han bar igen på ett par dagar.
Så det händer absolut något i gräset när det fryser, jag är dock inte särskilt orolig för fång eller dyl på honom, det är värre med shettisarna.

***knapplån***

Här växer gräset fortfarande, men nu har det varit frost ett par nätter. Mina hästar har hösilage med sig ut i hagen på morgonen, och äter av detta den första halvtimman. Därefter övergår de till att leta gräs och gå med nosen i backen.

Vad ska man göra? Alternativet är att hästarna måste stå inne till efter lunch då frosten försvunnit. Jag föredrar, trots allt, att ha dem ute.

Immer

Liknande trådar

Anläggning Hej! Jag har kommit på att jag vill förstora den sk vinterhagen och tänkte ta ca 500 kvm från en angränsande hage som jag använt som...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej Det är min första vinter med islandshästar i Sverige. Har de i stor hage och det är fortfarande massor av gräs kvar. Men börjat bli...
Svar
8
· Visningar
877
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 412
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka