Frost i hösilage?

Silkisif

Trådstartare
Mina hästar ska för första året gå på fri tillgång till hösilage. Hur gör ni andra nu när det fryser?
Går det öht att undvika att höet fryser?

Är det ett problem?

Sv: Frost i hösilage?

Går det öht att undvika att höet fryser?

Ja, genom att förvara det i ett uppvärmt utrymme. Vilket man ju troligtvis inte har ute i hegen iofs... ;)

Är det ett problem?
Njäe, är det ett blötare silage blir ju isen mer kompakt, och det kan bli jättesvårt att riva loss bitar av det. Men ska hästarna äta själva direkt ur balen så är det inget problem, de plockar ju ändå strå för strå.

det finns inget ur hälso/kvalitets aspekt som hindrar ang. fruset silage, dock är det som du redan fått svar om,mer en fråga om ätsvårigheter om det blir isglass fruset. det ska rätt mycket till för att det ska bli så pass fruset.

Nej jag ser det inte som ett problem vid fri tillgång, däremot är det ett enormt extrajobb med blött ensilage när det är 20-30 grader kallt.
PL

Fryser verkligen ert hösilage?? Jag har fodrat med hösilage (alltså inte ensilage som är blötare) i många år och ALDRIG varit med om att det frusit!!
Givetvis har jag presenning över den öppnade balen och skulle haft tak över om jag fodrade med en hel bal i hagen, för att undvika att det regnar i den så att den blir genomsur och sedan fryser.
Men en hösilagebal (TS > 60%) bör inte frysa!:confused:

Har inte haft frost i dem än, men hade hört rykten och ville inte riskera :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
629
Senast: Hello
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning
  • Akvarietråden V