Frost i hösilage

Willja

Trådstartare
Vi har lite olika syn på hästhållning i stallet där jag står och jag har därför skaffat mig en fodergrind för att min häst ska få lunchmat.

Nu visar det sig att de övriga i stallet inte kan tänka sig att lägga ut lunchhöet på morgonen vid utsläpp, utan det måste jag göra själv på kvällen innan.

Jag vet att min häst varit lite känslig för frostigt hösilage tidigare. Finns det något sätt att göra det mindre fruset i vinter? Är det bättre att lägga hösilaget i en balja än på marken t.ex.?

Ingår lunchfodringar hos er, eller går era hästar utan mat långa stunder på dagarna?

Sv: Frost i hösilage

Jag brukar lägga ut hö iaf, och mina har inte reagerat på att det är frostigt, det är ju bara det yttre som det är extra frost på, det andra är ju möjligtvis fruset när det är hösilage...

Annars kan du ju köpa in lite hö och ge det på lunchen så behöver du inte oroa dig över det?

Jag har tyvärr ingenstans att lagra hö. Vi får prova helt enkelt... Det kanske var en tillfällighet senast, då hans mage redan var i olag då av många orsaker. Det var kanske droppen som fick bägaren att rinna över så att säga..

Insåg just också att alla de hästar som har en bal i hagen måste få frostig mat och skulle inte det funka så skulle ju var och varannan häst vara dålig i magen. Jag håller tummarna helt enkelt för att det funkar:)

Mot ytfrost kan det ju hjälpa att lägga över lite halm, som hästen får putta undan.

Smart! Det ska jag göra:-) Han äter nämligen inte halm.. kräsen häst:P

Jag kan tänka mig att det kan ha berott på annat än frosten för jag vet många hästar som käkar hösilage hela vintern ute. Men förstås, man vet ju aldrig dom är ju olika känsliga. Jag skulle köpt en stor bytta och lagt det i och ev. täckt över med halm. Att ställa två byttor i varandra med frigolit emellan brukar ju hjälpa lite mot frost i vattnet så det kanske kan vara något om han är väldigt känslig... Tråkiga stallkamrater som inte kan tänka sig att bära ut en kasse hö men en eloge till dig som fixar med lunch när det inte ingår. Bra jobbat!

Nu visar det sig att de övriga i stallet inte kan tänka sig att lägga ut lunchhöet på morgonen vid utsläpp, utan det måste jag göra själv på kvällen innan.

Äter de morgonhö ute eller inne? Om de äter ute så är det ju inte direkt jobbigt att kasta ut ett par kilo till om du har gjort färdigt höpåsen innan. Av vilken anledning vill de inte lunchfodra?

Jag skulle skaffa en balja och eventuellt något slags lock att lägga över som hästen lätt kan putta undan, de lär dom sig ganska snabbt. Murbruksbaljor är ypperliga men kan behöva en träkloss eller nåt i botten för att stå stadigt, de kan nämligen blåsa iväg. En bit av en rejäl planka kan sättas fast undertill med franska skruv så står den stadigare. Man kan också lägga en stor sten i botten men hästar, i alla fall mina, verkar gilla att välta ut baljor så jag föredrar något som sitter fast

Om maten ska ligga ute hela natten är det stor risk att kaniner och rådjur kommer att ta för sig, vet inte hur mycket vilt du har omkring ditt stall men här sitter kaninerna nästan under hovarna på hästarna. Dessutom tycker jag det är bättre att fodra ur balja än direkt på marken, det blir lätt upptrampat där de står och äter. Man kan ju byta foderplats men har man inte en jättehage är man ganska snart tillbaka där man började.

Dessutom om det blir en lika snörik vinter igen och det snöar hela natten så försvinner ju en hösilagehög ganska fort i snön.

Är det inte jobbigt att stå i ett stall där man har så olika syn på hästens behov?

De äter morgonhö ute. Vi gör ikea-påsar som den som sköter utsläppet tar med ut i hagen... Men att ta med en extra gick inte för sig. Jag fick med näppe igenom att de kan tänka sig att stänga grinden.... Det fick jag byta mot att jag blöter betfor åt deras hästar, vilket min inte äter...

Snowball: Jo, det är lite jobbigt, men det är egentligen det enda alternativet jag har. Min medryttare har just skaffat häst till sin dotter och står uppstallad i detta stallet. Flyttar jag så kan inte hon följa med, och hon är guld värd! Dessutom så trivs hästen som är lite lättstressad, men känslig mage osv så jag vill inte gärna flytta honom. Stallhyran är ok, så jag får lägga lite extra pengar på fodergrind och vattentunna med värme... Vatten i hagen är nämligen också onödigt enligt två av fyra inackorderade... Pust!

Det får bli en balja ute till de som går i min hästs hage! Tack för tipset!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 136
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 257
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka