Fronturlastningssläp

aiquen

Trådstartare
Kan man lasta ur en häst baklänges i en transport med fronturlastning? :o

Är fronturlastning bra eller dåligt? Har "råkat" hyra ett sådant släp inför helgens resa, men har ingen erfarenhet av det sedan tidigare och troligtvis inte hästen heller. Känns tryggare att backa ur?

Sv: Fronturlastningssläp

Jag har fronturlastning för att hästarna ska slippa backa ur. detta har jag upplevt som enklare för hästarna då de ser var de går. alltså ingen ev fara bakom. Sen skulle jag aldrig ställa åt fel håll. Det enda släp jag vet som man lastar fram och ur bak är Umeå släpet. ( mitt dröm släp)

SassesCarloz skrev:
Sen skulle jag aldrig ställa åt fel håll. Det enda släp jag vet som man lastar fram och ur bak är Umeå släpet.

Nu hänger jag inte med alls?

Tror inte att hon menade att ställa bak och fram i fronturlastning

eller??

I princip så är alla fronturlastade släp konstruerade på så sätt att det är tänkt att lasta på "traditionellt" vis, dvs in i bak.
Umeåsläpet har dock en variant med FrontIlastning (istället för frontURlastning) där man lastar i i framm, hästen står baklänges under resan och lasta sedan ut i bak.

Okej då är jag med! Jag tror dock inte att jag hade fått för mig att ställa hästen på fel håll. :)
Så länge det går att backa ur på vanligt sätt och ignorera att det är ett fronturlastningssläp vi fått tag i, så är jag nöjd.

Tänkt på det där.. Vi körde hem vårt föl och då stod hon ju lös, då stod hon med rumpan fram hela vägen, alltså "fel" håll. Men jag har hört nånstans att hästar föredrar att srå så i släp, nån som vet?

Jag har också hört det iof. Eller att de helst står på snedden/bredden. Hur det egentligen ÄR vet jag dock inte?

Jag har varit med om olykor med hästar som är vana att gå ut i fram. Hästarna har fått för bråttom ut och "klättrat" över bommen innan man hunnit ta loss dem. Så jag backar alltid ut mina.

Det är det jag är rädd för också. Jag kan riktigt se framför mig hur jag kommer farande efter hästen ur transporten. :crazy:

Jag menade det UMEÅ släpet hon beskrev. In fram ur bak.
Att det händer olyckor är ju gudskelov ovanligt.. Men jag har vid flera tillfällen varit med om hästar som kastar sig bakåt och den inne i transporten har nockats av bommen. Det har alltid varit lugnare för mina hästar att gå ur fram. De behöver aldrig vara rädda var de är, då jag öppnar upp ser de direkt om det finns " spöken". OM jag backar ur har det alltid blivit snett och bråttom då de vill se var de hamnat. Att komma " skjuten ur en kanon " via fronturlastningen är ju också en träningsfråga. Jag lastar aldrig ur mina utan träns. Sen ska de kunna stanna på lämmen innan de får gå ur helt.

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 246
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 661
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 837
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur