Frontens öppning i lösdrift

Vilken skulle ni valt?

  • Röda skissen med hörn och smal mitt

    Röster: 0 0,0%
  • Nedre skissen med bredare mitt

    Röster: 2 100,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    2

Nordstjernan

Trådstartare
Jag funderar på vad som är bäst när det gäller fronten på lösdrift. Kan tyckas som en detalj, men det känns ändå som man ska fundera på alla detaljer för hästens skerhet och även komfort, vi har kalla vintrar i Norrbotten (ned till -20-25 när det är som värst). Båda skisserna har 2 öppningar som är 3 m vardera.

Jag ska bygga ett vindskydd på 10 m x 4, som antingen har fronten på min egen skiss i rött från byggfirman (överst) dvs där hörnen är hörn och mittpartiet är lite smalare.
Eller så har man öppningar med start ända från hörnet, och ett lite bredare mittparti.
För- nackdelar med dessa två varianter på front?
- otillåten länk borttagen av moderator -

Båda skisserna har 2 öppningar som är 3 m vardera.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag funderar på vad som är bäst när det gäller fronten på lösdrift. Kan tyckas som en detalj, men det känns ändå som man ska fundera på alla detaljer för hästens skerhet och även komfort, vi har kalla vintrar i Norrbotten (ned till -20-25 när det är som värst). Båda skisserna har 2 öppningar som är 3 m vardera.

Jag ska bygga ett vindskydd på 10 m x 4, som antingen har fronten på min egen skiss i rött från byggfirman (överst) dvs där hörnen är hörn och mittpartiet är lite smalare.
Eller så har man öppningar med start ända från hörnet, och ett lite bredare mittparti.
För- nackdelar med dessa två varianter på front?
http://stalls.se/V.html

Båda skisserna har 2 öppningar som är 3 m vardera.
Jag skulle säga att det inte ha någon större betydelse. Båda lösningarna funkar utmärkt. Det exemplet på in skiss är ju snyggare tycker jag medan mittendelen på den prefabricerade ligghallen kanske skyddar lite bättre? Det är väldigt bra att du tagit till höjden på ingångarna rejält så du kan ta dig in med en mindre traktor när det är dags att ta ut bädden. Klokt tänkt :)
 
Spelar nog ingen jätteroll. Det enda jag tänker är att beroende på hur hallen placeras i förhållande till vind och nederbörd så blir det ju två/tre lätillhållen om man tar det röda alternativet. Kylan är ju sällan det våra söker skydd mot utan är ju väta och ev blåst. Vår är dock djupare så där blir det lä om de bara går tillräckligt långt in och då är hela ena långsidan öppen och riktad så det ytterst sällan kan blåsa rakt in.
 
Jag hade inte valt något av alternativen. Vet inte hur det är upp hos er men här nere sätter de inte sin hov i lästallet under vintern. Under sommaren däremot står de ofta i lästallet för att komma undan insekterna. Då gäller det att det är mörkt i lästallet då många insekter håller sig från mörkret. Jag hade hat en öppning på mitten och en på kortsidan, inte för stora så att det finns mörka hörn.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Jag funderar på vad som är bäst när det gäller fronten på lösdrift. Kan tyckas som en detalj, men det känns ändå som man ska fundera på alla detaljer för hästens skerhet och även komfort, vi har kalla vintrar i Norrbotten (ned till -20-25 när det är som värst). Båda skisserna har 2 öppningar som är 3 m vardera.

Jag ska bygga ett vindskydd på 10 m x 4, som antingen har fronten på min egen skiss i rött från byggfirman (överst) dvs där hörnen är hörn och mittpartiet är lite smalare.
Eller så har man öppningar med start ända från hörnet, och ett lite bredare mittparti.
För- nackdelar med dessa två varianter på front?
http://stalls.se/V.html

Båda skisserna har 2 öppningar som är 3 m vardera.
Hej. Båda skydden ser fina ut, men jag undrar varför du vill ha två öppningar på vindskyddet? På ett sånt litet skydd borde det räcka med en öppning på 3 meter, skyddet ger då mer lä och blir också mer stabilt, bromsar trivs heller inte skugga och mörker
Vi har också våra hästar på lösdrift, på logen, större delen av tiden. Vi tar bara in dom i stallet när det blåser storm och när hästflugor och bromsar är som värst. Öppningen är ungefär tre meter och den räcker fullt tillräckligt.
 
Ja, så sant :rofl: Vi har ner mot 40 grader kallt men inte så många dagar, ville inte verka "skrytsam" med temperaturen :D
 
Hej. Båda skydden ser fina ut, men jag undrar varför du vill ha två öppningar på vindskyddet? På ett sånt litet skydd borde det räcka med en öppning på 3 meter, skyddet ger då mer lä och blir också mer stabilt, bromsar trivs heller inte skugga och mörker
Vi har också våra hästar på lösdrift, på logen, större delen av tiden. Vi tar bara in dom i stallet när det blåser storm och när hästflugor och bromsar är som värst. Öppningen är ungefär tre meter och den räcker fullt tillräckligt.

AliceCeta: Jag har 4 avelsston som ska gå tillsammans (2 mycket dominanta) och om de har 2 öppningar så kommer den lägst i rang alltid ut om hon blir trängd. Tror det finns riktlinjer på att det bör vara så, har för mig att jag läst det?
 
AliceCeta: Jag har 4 avelsston som ska gå tillsammans (2 mycket dominanta) och om de har 2 öppningar så kommer den lägst i rang alltid ut om hon blir trängd. Tror det finns riktlinjer på att det bör vara så, har för mig att jag läst det?

Jag tycker du tänker helrätt!
Jag har en liten ligghall på 3x6 m och den lilla ligghallen har 2 öppningar just för att minska risken att någon blir trängd och inte kan komma ut.

Min ligghall ser för övrigt ut som den du har på din första bild även om min såklart är mycket mindre.
Jag är väldigt nöjd med utformningen på den :)
Men båda sorterna fungerar bra, men den övre är i mitt tycke snyggare rent estetiskt sett.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp