"fritillgång till hö"-fråga

Moppa123

Trådstartare
\"fritillgång till hö\"-fråga

Hejsan alla, jag har en liten fråga ang ni som fodrar era hästar hö med fri tillgång.. hur många kilo äter de under ett dygn?
Jag har ett kallblod som börjar rata höet... men hon käkar nog kanske 7-8 kilo ändån, så hon är kanske mätt ...

tänkte bara jämföra lite :)
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

När vi hade fri tillgång så åt mitt fullblod ca 16 kg.
Kan tyvärr inte ha fri tillgång alltid som nu tex då höet har 8,3 mj/kg och då skulle pållen hamna på över 130 mj vilket e aldeles för mycket för honom.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Lånar din tråd lite..

Om ni har fri tillgång i hagen,men ändå fodrar med normala givor inne,morgon,middag och kväll.Är det samma åtgång då ungefär??
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

hej!
har fyra hästar här (dock en som inte är min) då är de en travare, en nordsvensk, en arab och en medelstor C-ponny, till dessa hästar går det åt ca 35-40kg/dag.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Vi hade fri tillgång förut och gav då normala givor inne, ingen skillnad då i alla fall. Dom åt nårga kilo extra med hö med fri tillgång men inte så stor skillnad somman kanske kan tro. Beror nog på vilken ras du har också.
(Jag har Sv. halvblod.)
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Har en 5,5 årig Lusitano/PRE hingst (ca 150 cm) som har fri tillgång till hö i boxen men inget i hagen (medgående vill ej ha det). Han äter som regel mellan 12-13 kg/dag men just nu lite mindre, ca 10-11 kg/dag. I övrigt får han ca 800g (torrvikt) Betfor/dag och ca 1/2 - 1 kg Krafft grund/dag som basfoder, sedan lite biotin, vitlök etc. i tillägg. Han håller hullet fint på detta vid lätt arbete. Tycker det fungerar super att han ständigt har hö i boxen och alltid då något att "pyssla" med.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

I början åt dom ganska mycket, eftersom dom inte var vana vid att det alltid fanns hö.. :crazy: men nu ser man dom inte hela tiden vid höet.. dom strosar omkring och gnager de lilla gräs som finns nu när snön smält, och när dom känner sig hungriga så går dom upp och äter.

Vi ställer ut en rundbal i ett garage (som fungerar som vindskydd) så det är lite svårt att veta hur mycket dom får i sig :smirk: men dom är i bra hull och absolut inte tjocka som många är rädda för att deras hästar ska bli om dom får fri tillgång!!! ;)
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

kan ju kanske ha berott på att dom behövde dom där kilona extra?
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Fast det kan de ju faktist bli om man tex har ett så högt mj värde som vi har i vårt detta året. Min pålle hade rullat fram och dessutom varit totalt oridbar på 130 mj.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Jo..men man kanske skulle försöka att inte ha riktigt så bra hö så.. hästar behöver ju ändå en viss mångd grovfoder...
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

min fick fri tillgång tidligare,då åt han hela tiden,små mängder.
läste i tidningen här nu att en häst är faktisk skapad för att beta,är det en pytteliten gräs strå,så betar dom den,
alltså tror jag att så lenge dom står ute och inte på box,
så äter dom mycke bättre. :o
läste det i expressen eller aftonbladet igår tror jag.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Min har fri tillgång ute i hagen, är ute mellan 7 - 16 ca. Där äter hon ca 7 kg. Inne får hon 1½ kg em o 1½ kg kväll. Det blir tot 10 kg/dag. Mätt o glad på det, men skulle säkert kunna peta i sig ett par kg till inne.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Hoppar in och lånar denna tråden lite...

Såg på svaren att 8,3MJ/kg blir för mycket, mer än 130MJ. Vad innebär nu detta och bör man då begränsa hö intaget? Vårt hösilage ligger på 8,8MJ/kg (energi, foder) innebär det då att min pålle får för mycket utav detta och vad har det då för effekt?

Oerhört tacksam för svar!
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Jo jag vet att hästar behöver en viss mängd grovfoder(1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt o gärna mer) och det blir minst 9 kg till min häst och han får 12 kg när vi använder höet(just nu använder vi hösilaget) + att han äter halm så hans tuggbehov e tillgodosett på långa vägar ;)
Sen e det e ju inte alla som har den möjligheten att välja och vraka bland olika hö/hösilage. Särskilt inte om det ingår i stallhyran.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Nä nu missuppfattade du det.
Om MIN häst hade fått fri tillgång på vårt hö med 8,3 mj så hade han fått i sig över 130 mj eftersom han då äter 16 kg/dygn och eftersom hans energibehov ligger strax över 100 mj så hade det blivit aldeles för mycket.
Om 8,8 är för för högt för att ha fri tillgång på beror på hur många kg din häst äter/ dygn och vad din häst har för energibehov.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Jag kan inte ha fri tillgång till mina hästar just nu då två av dom skulle äta för mycket - den ene blir då elak -han tål helt enkelt inte överfodring m hö, och den andra skulle rulla fram och hon får inte bli tjock(are) då hon läker ut en skada -
men jag har halm i boxarna, jag strör mycket just för att dom ska kunna äta, lägger halva balen vid krubban och så får dom peta isär själva. Dom går på 8 ha naturbeten så ute finns det alltid något att kanpra på.
Om man vill ha plockmat i hagen så tror jag på halm om man nu har såna djur som mina. Det blir ett visst energitillskott om dom äter mycket men mindre än med höt.

Att ha fri tillgång eller ej beror helt enkelt på hästarna som individer och kanske delvis på ekonomi - det blir spill och hästarna äter mycket mer än dom behöver - i vissa fall.

Foderleda var förr ett allmänt begrepp på hästar som inte åt och då ofta på högpresterande djur som helt enkelt fick så mycket näring o träning att dom inte orkade äta till slut, det ena tog ut det andra. Nu idag vet man att det kan finnas väldigt många anledningar.
Jag undrar lite på anledningen till din fråga - vill du att ditt kbl ska äta mer och i så fall varför ?, mager, dåligt m muskler eller ....
Mitt nsv sto - 1.55 skadad o rund får för tillfället 8 kg hö (och lite tröst kf när dom andra får)och det passar alldeles utmärkt. När jag sätter igång henne kommer jag att höja något kg hö och ge henne max 1/2 kg havre o 1/2 kg betfor.
Det är ganska lagom, vi brukar rida 1-2 tim beroende på vad vi gör.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Lite bakgrund till min fråga..
Precis när jag köpt min häst, åt hon utan stopp, jag stannade på 10 kilo hö / dag och hon åt upp varenda strå och verkade oändligt hungrig jämt!
Sedan har hon fått hösilage i hagen och har ätit duktigt varje dag ( svårt att mäta hur mycket dock 10 kilo hösilage och 4 kilo hö inne sedan). Efter en liten liten kolik-känning har jag tagit bort hösilaget och hon får endast hö igen ... MEN med den skillnaden att hon inte äter upp allt i den stress som förut, utan går undan och vilar och går tillbaka och käkar vidare.
Men hon äter INTE mer än 8 kilo om dagen... så min fråga var egentligen om hon var normal :)
Den var ställd efter första gången hästen har lämnat något hö överhuvudtaget så jag blev lite hispig :D
Tror dock att hon har kommit till ro och äter sina 8kilo och känner sig skapligt mätt med dem....

tillsaken är att hon var jätte tunn när jag fick hem henne men har börjat komma till ganska rätt hull nu..
Nu är det mest mera muskler som ska dit
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Fråga till Bucus

Hur vet man eller tar man reda på vad om passar min häst (-ar) och är lagom i MJ per dag?

Vårt varmblodiga fölsto får ca 6 kg hösilage om dagen + att hon stoppar i sig en del halm, 3-års hingsten som fulltränas får ca 7 kg hösilage per dag...
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Först måste man göra en hö analys så man vet hur mycket energi, protein och mineraler det innehåller.

Sen när man ska ta reda på vad hästen har för mj behov så finns det tabeller för det för vikt, ras, arbete osv men det bästa e att titta på vad hästens nuvarande foderstat är, alltså hur många mj den står på och hur den ser ut i hull osv på den.
Tex så kan man ha ett hö med 6 mj/ kg och så har man kanske en foderstat på tex 8 kg hö och 1 kg lucernpellets(lucern har 8,5 mj/kg) och hästen ser fin ut på det och funkar bra att rida på den så är det 56,5 mj som är hästens energibehov.(du lägger ihopa den sammalagda mj mängden i höet och kraftfodret)

Sen mängden hö en häst ska ha i sig är minst 1,5 kg/100 kg kropssvikt, men gärna mer.
Är det hösilage eller ensilage man använder som innehåller mer vatten(lägre ts halt) än hö så behöver man ge ännu mer och där e det viktigt att att veta ts halten i sitt hösilage så man inte ger för lite stråfoder.
 
Re: \"fritillgång till hö\"-fråga

Som mest 12 kg, då stod hon på fri tillgång kraftfoder oxå men vanligtvis mellan 8-10.

nu får hon 10 kg om dan o begränsad kraftfodergiva
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 465
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 270
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 262
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp