Fritillgång på grovfoder

D

Daniella_

Hej.
Vad anser ni att fritillgång på hö/hösilage/ensilage är?
Typ hur stor mängd elr kg?
Har undrat mkt över det ..typ när vissa skriver att deras hästar får fritillgång på grovfoder , hur mkt är det?

Sv: Fritillgång på grovfoder

När mina hästar får fri tillgång på foder innebär det att dom kan äta precis så mycket som dom själv vill. Det står alltid grovfoder i hagarna och de som står i stall på natten får alltid så mycket att det finns kvar på morgonen.
Så hur mycket det är varierar från häst till häst också beroende på hur kallt det är ute och om det är snö eller inte.
Fölen de som är födda -06 stoppar nog i sig omkring 7 - 8 kg på ett dygn. Medan stona nog ligger närmare 20 kg nu när det har blivit kallt och snö. Mina hingstar på lösdrift ligger på ett medel av 23 kg per dygn. De gör slut på en 350 kg bal på fem dagar och är tre stycken.

Det beror alldelens på individen.Beror ju helt på hur mycket hästen i fråga orkar sätta i sig per dygn.
Min häst tex är inte så hö glad och på fritillgång äter han ca 11 kg (oftast mindre) torrhö er dygn.Han får 12.5 kg grovfoder per dygn.Men andra ord finns där mera om han skulle få för sig att han vill ha mer.
Sen finns det andra i samma storlek som honom som sätter i sig nästan det dubbla.

Fri tillgång = det finns alltid grovfoder tillgängligt för hästarna.

Mia tre hästar (två nsv, ett vbl) äter ungefär 35kg hö/dygn just nu.

Har tidigare haft ett hbl här som smällde i sig sanslösa mängder, han åt ungefär 30kg av samma hö/dygn... :crazy: Tror dock det är ganska ovanligt med hästar som äter SÅ mkt som han gjorde. Men det märks verkligen skillnad på höåtgången nu, förut fick jag lägga ut MINST 70kg/dygn (hbl var dessutom lite grisig och rörde runt och bajsade på det som hamnade på marken =en hel del spill), nu räcker det gott med halva mängden!

Mina får inte helt fri tillgång, men de har mat i hagen och i boxen NÄSTAN jämt. De sätter i sig mycket ändå. Cirka 27 kg hösilage (60-65 TS-halt)/dygn till en haflinger och en shettis. De får 4 x 4 kg i hagen och sedan får haflingern 8 kg och shettisen 3 kg i boxen till natten. Det KÄNNS inte som om jag ger de supermycket mat, men när man lägger ihop allt blir det en del kilon ändå:crazy: -

Mina får såpass mycket i hagen att det räcker nästan hela dagen - och på natten får de så mycket att de har kvar på morgonen. De är i princip aldrig utan hö. Jag tycker det är svårt att få i en fölunge/åring mer än 5-6 kg per dag, men de äldre hästarna äter runt 9 kg var.

Så mycket att där alltid finns grovfoder kvar för hästen att äta.

Mina får inte helt fri tillgång, men de har mat i hagen och i boxen NÄSTAN jämt. De sätter i sig mycket ändå. Cirka 27 kg hösilage (60-65 TS-halt)/dygn till en haflinger och en shettis. De får 4 x 4 kg i hagen och sedan får haflingern 8 kg och shettisen 3 kg i boxen till natten. Det KÄNNS inte som om jag ger de supermycket mat, men när man lägger ihop allt blir det en del kilon ändå:crazy: -

Hur ser din shettis ut om den får så mycket grovfoder? Min är 96 cm hög och väger drygt 200 kg. Hon är 17 år av den ganska nätta modellen, pigg glad och mycket snäll. Hon får totalt ca 4 kg torrhö/dag, äter ute frukost, lunch o middag och får då mer än vanligt om det är kallt. Till kraftfoder inne på kvällen får hon lite havre betfor mineraler och vitaminer. Då motioneras hon ordentligt 4-6 dgr/v och har lite överhull men jag tycker inte hon kan få mindre hö eftersom hon då blir sysslolös för långa stunder på dagen. Får hon mer får hon dessutom proteinknölar på hela kroppen och halm är skitsvårt att hitta där vi bor. De har sly och barrträd i hagen att pyssla med också. Hon är hur fräsch som helst och mår kanonbra. Många shettisar får alldeles för mycket mat i förhållande till arbetsbörda och är feta som tunnor. Det vill jag undvika så hennes ben och kondition räcker många år till...

Hej.
Vad anser ni att fritillgång på hö/hösilage/ensilage är?
Typ hur stor mängd elr kg?
Har undrat mkt över det ..typ när vissa skriver att deras hästar får fritillgång på grovfoder , hur mkt är det?

Vi har 7 islänningar hemma just nu. De har hösilagebalar (ts ca 65 % och bra näringsinnehåll) i hagen och 5 av dem går i lösdrift dygnet runt. De 5 får en 300 kg bal var femte dag så det går ca 11-12 kg/häst och dygn. Samtliga utom unghästen rids ca 5 dgr/vecka och får individuell kraftfodergiva efter ridning. Unghästen får kraftfoder i egen fålla morgon o kväll.

Tar in hingsten samt ett högdräktigt sto varje natt eftersom de ska ha kraftfoder morgon och kväll och behöver mer tillsyn. Hingsten rids ganska mycket inför tävlingssäsongen och stoet ska ju ha så bebisen mår bra och utvecklas sista rycket där inne i stormagen. Båda får ca 5 kg torrhö inne varje natt, fritt hösilage ute dagtid. Har glada mätta hästar som trivs med livet och orkar prestera utan övervikt. De leker o busar i hagen och är aldrig sura pga hunger...

Fri tillgång betyder ,precis som det låter, att hästarna har FRI TILLGÅNG till grovfoder - att de själv väljer hur mkt de vill äta. Grovfoder finns tillgängligt hela tiden.
Sen hur mkt varje individ äter är ju väldigt olika, om man jämför olika individer på t ex 500kg så kanske en äter bara 10kg/dygn medans en annan trycker i sig 20kg/dygn.

Jag tror faktiskt inte att hon äter så värst mycket av det som jag lägger ut. Hon äter sakta, och är inte ett matvrak. De 3 kg hon får till natten lämnar hon oftast en del av. Självklart har hon mage, men hon är absolut inte smällfet. Revbenen känns lättare på henne än på haflingern...

Så mycket som dom bara vill ha!!Fyller på morgon o kväll,så det hinner aldrig att ta slut.;)

En gång i tiden hade jag en shettis/russ-korsning. Inte ett uns fett på kroppen, bara muskler. Hon hade fri tillgång hela tiden. MEN, hon kördes 2 ggr/dag i ca 1-2 timmar. Knappast makliga pass. Så med andra ord, småhästar kan vara hur fin som helst i kroppen utan överhull, bara man lägger ned lite möda och besvär på deras träning/motion.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka