Fristående bokhylla - stabilitet?

Araminta

Trådstartare
Jag är i skriande behov av en bokhylla och funderar på att placera den ut från väggen, parallellt med fotändan av sängen. Det kommer alltså bara vara ena kortsidan som har stöd från väggen, i övrigt kommer den att stå helt fritt.

Kruxet är att jag inte kan förankra den i väggen :cautious: Hur stabil är egentligen en bokhylla som står fritt? Finns det mer eller mindre stabila modeller? Jag tänker mig relativt låg variant (1-1,5 meter) utan ben.

Möbelföretagen själva skriver ju alltid ut att möblerna ska förankras men jag har aldrig haft något som rasat hittills. Men då har möblerna å andra sidan alltid stått med bredsidan intill en vägg.

Någon som har testat hur mycket kraft det krävs för att knuffa omkull en bokhylla? :angel:

Sv: Fristående bokhylla - stabilitet?

Någon som har testat hur mycket kraft det krävs för att knuffa omkull en bokhylla? :angel:

Lurvbollen bredvid mig i soffan har... flera gånger :meh: Sex kilo katt och den stackars bokhyllan har inte haft en chans :banghead:

Har dock haft bokhylla ståendes med ryggen mot våningssäng, och det har inte varit några problem ens när sängen rört på sig lite :angel: Men det finns ju bättre och sämre modeller Ikeas expedit funkar ju tex mycket bättre än billy från samma tillverkare om man ska ta några exempel.

Rackarns katt! Här finns inga katter men hyllan bör stå kunna ut med en eller annan nattlig spark. Får man fråga vad det var för mått hyllan katten lyckades välta?

Jag sitter faktiskt och funderar på just expedit hyllan. Den är ju lika bred som många av avlastningsbord och dylikt som förväntas kunna stå själva. Ser man dessutom till att ha tunga saker långt ner och lätta saker högre upp tycker jag ju att den borde bli hyfsat stabil iallafall...

Jag har haft expedit fristående ut ifrån väggar både på hög och lågkant (den med 8 fack) och den står stadigt på egen hand vad man än förvarar i den. :)

Jag har haft expedithyllor stående ut från väggen, utan att tänka på hur jag har ställt in saker, och det har aldrig varit några problem :) Det har gått bra med katter, hundvalp, fulla människor osv :D

Expedit är ju tänkt att kunna vara rumsavdelare så den ska nog kunna vara fristående från väggen till skillnad från t ex Billy och liknande som i första hand är bokhyllor gjortda att stå mot en vägg.

Hur kommer det sig att det inte går att förankra i väggen? Ska bokhyllan stå fristående "mitt på golvet" eller vill TS inte göra hål i väggen?

Det går att förankra även i golvet om man vill/får skada detta. Det är lättare att "trolla bort" en skada efter fastsättning i väggen normalt sett. Man kan också fästa i taket om det är rimligt låg takhöjd.

Jag har haft expedithyllor stående ut från väggen, utan att tänka på hur jag har ställt in saker, och det har aldrig varit några problem :) Det har gått bra med katter, hundvalp, fulla människor osv :D

Expedit är ju tänkt att kunna vara rumsavdelare så den ska nog kunna vara fristående från väggen till skillnad från t ex Billy och liknande som i första hand är bokhyllor gjortda att stå mot en vägg.

Tack båda två för uppmuntrande svar! :)

Hur kommer det sig att det inte går att förankra i väggen? Ska bokhyllan stå fristående "mitt på golvet" eller vill TS inte göra hål i väggen?

Det går att förankra även i golvet om man vill/får skada detta. Det är lättare att "trolla bort" en skada efter fastsättning i väggen normalt sett. Man kan också fästa i taket om det är rimligt låg takhöjd.

Jag bor i andra hand och vill inte göra mer skada på lägenheten än absolut nödvändigt. Sen kan jag absolut noll om vilka typ av beslag man i så fall skulle använda sig av, vilket material det är i väggar/golv/tak och hur man sen får bort hålen. Så kan jag låta bli att borra så gör jag gärna det :)

Inga av våra bokhyllor är förankrade och de står stadigt, trots att katterna hoppar upp där ibland ;) Inte ens den stora garderoben är förankrad, men å andra sidan skulle den ta emot i taket om den började tippa, vi byggde den stående eftersom den precis får plats :p

jag har haft expedithylla med 5*5 fack stående som rumdelare med kortsidan mot väggen bara utan att den satt fast i något.. fungerade jättebra =)
så jag skulle satsa på en sådan för dom är väldigt stabila

Jag bor i andra hand och vill inte göra mer skada på lägenheten än absolut nödvändigt. Sen kan jag absolut noll om vilka typ av beslag man i så fall skulle använda sig av, vilket material det är i väggar/golv/tak och hur man sen får bort hålen. Så kan jag låta bli att borra så gör jag gärna det
Ja, låt för guds skull bli. Hyr man ut i andra hand blir man nog inte så där jätteglad om man kommer hem till hål i golven :eek:

KL

Det finns ju "rumsavdelare". Dvs bokyllor som är gjorda för att stå utan stöd!

Såg en senast idag när jag var in på Jysk under lunchen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka