Frisk häst-varm hov?

K

knoppan

En shettis som går barfota är varm i ena hoven. Har varit så i 3v. nu.
Han ömmar inte för visitertången, är inte det minsta halt, har ingen feber, och allmäntillståndet är bra. Med andra ord är han precis som vanligt, men en hov är ordentligt varm.
Min första teori var att det var en böld på gång, men så verkar inte vara fallet, inga sprickor heller, eller skador, bara värme.
Någon som har några teorier?

Sv: Frisk häst-varm hov?

Värmen i hoven har jag kollat morgon och kväll.
Visitertången varje kväll + att hovis också klämde med den när han var här en morgon.
Feber har jag inte kollat lika ofta, ungefär varannan dag.

värme tyder på ökad blodcirkulation vilket är vanligt vid infektioner och vid fång.

Värmen kan också stråla ut mer om hoven har tunnare hovvägg än de andra.

Dessutom kan temperaturen variera lite mellan olika hovar beroende på hur hästen belastar dem för tillfället.

Vad som gör att denna häst har en hov som är varmare men inte visar någon hälta eller annat, det vet jag inte. Kanske är det en liten infektion men inget som hästen hade tänkt visa gör ont?

Om det är en infektion, borde han inte reagera på tången då?
Hur lång tid tar det för en böld att "mogna" tillräckligt för att göra ont?
Fång är det inte, tack och lov.

Varför tror du det?
Om du är svullen och inflammerad i hela handen, vilket ställe på handen skulle du då reagera mer på?

Tja!

Den kan ju även ha vrickat/stukat hovleden eller kronleden.

Fast Hov bölder kan vara väldigt luriga. :confused: Det kan ta tid innan det kommer en eventuell hälta och det är ju inte säkert att den hittas heller. Hade en bekant vars häst var varm i en hov efter en tid blev den halt, de röntgade hoven två gånger och hittade ingenting. Till slut så tror jag det var hovslagarn som hittade den väldigt dold, så han fick karva upp den.

Hoppas det löser sig ;)

Nu är hoven inte varm längre. Har varit normal i 2dgr.
Visst är det skönt, men jag undrar ju vad det berodde på.
Han har varit mkt varm i hoven i över en månads tid, och plötsligt är allt normalt igen. :confused:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 678
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 953
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka