Frisk el ej?

meadow

Trådstartare
Har en häst som har ett konstigt ( enligt Mig) beteende. Den grundligt vet bes + röntgad u.a. det är en 4 årig hingst.

Vid uppsittning "knäar" han ibland. han liksom sjunker ihop och viker kroppen samt går första stegen på tårna bak. ser nästan ut som om han är kissnödig. detta sker bara ibland och oftast när han är på andra ställen än hemma tex träning, tävling. han går mkt konstigt i 5-6 steg sedan ingenting. gör så både med dressyr och hoppsadeln som är utprovad av olika sadelmakare.

Han är oftast mkt fin att rida, jobbar med hela kroppen i en bra unghästform. men ibland blir han tjurig och stannar och ska inte gå fram. säger man till honom går han fram igen och jobbar bra. detta tror jag endast är hingst/unghäst beetende då det inte kommer i samband med något särskilt el vid hårt jobb. dock blir han istadig då han väl stannat till.

När han rör sig fritt rör han sig mkt väl och med bra babensaktivitet och mkt rygg. vid löshoppning hoppar han utan rygg ibland ( typiskt dressyrhäst). visar dock ovilja , istadighet vid hoppning med ryttare. men han är lite hoppad och sådant brukar släppa ganska snabbt.

Hade det bara varit småproblemen vid ridning hade jag inte funderat något men tillsammans med beteendet vid hoppsisttning gör att jag fundera. någon som varit med om något liknande?

Sv: Frisk el ej?

Det låter helt klart som sadeltvång tycker jag. Det kan ju yttra sig på flera olika sätt, bland annat vid uppsittning.

:bow:

Håller med ovan.

Kolla hur sadeln sitter och hur gjorden sitter - kanske kan ni pröva en gjord med platta som fördelar trycket?

Min förra häst gjorde så, hon hade sadeltvång. Man fick spänna gjorden i omgångar annars vek sig knäna. När man satt upp fick man stå i lätt sits direkt och skritta ett par steg först innan man kunde sätta sig ner. Då gick det bra.

Tack för svaren. har inte haft det i tankarna att det kan vara sadeltvång då han inte alls reagerar när man spänner gjorden. men det kan mkt väl vara så. ska prova olika gjordar, har dock en anatomisk med resår på båda sidorna och han reagerar endå på det sätt som jag beskrivit.

en del upplever att en hoppgjord kan hjälpa :) Det funkade på en häst där jag jobbade innan som hade sadeltvång av mild grad. Min däremot som exploderar redan i gången ibland funkar bäst med en vanlig rak, den svängda han har nu är väl sisådär men eftersom hans hrm lilla mage puttar fram sadeln annars så är det inte så mkt o be för

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 652
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 414
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar