frisheping

tipsy

Trådstartare
håller på att klickerträna min katt, men frågar här i hundforumet för att det förmodligen finns fler klickertränare här.
Hur går till till när man frishejpar? jag fattar att man ska belöna för minsta lilla grej som djuret gör, men ska man belöna samma beteende flera ggr? vi säger att han lyfter på tassen, ska jag belöna det endast en gång då och sen får han hitta på nåt annat?
blir inte det lite konstigt sen när man vill träna på ett speciellt beteende för då vill man ju inte att djuret ska hålla på att testa massa olika beteenden hela tiden. Om jag tex ska lära honom targeting och han är van vid frishejping, då kanske han han bara gör rätt en gång och sen testar nåt annat, eller?

Sv: frisheping

Om målet är att han ska lyfta en tass, så kommer han inte att lära sej det på ett klick. Om man bara klickar alla olika moment en gång så kommer djuret aldrig att lära sej någonting, utan för att befästa ett beteende så behöver det upprepas.
Du klickar ett specifikt beteende tills du är nöjd med det, och om du vill lägga på ett kommando sen så gör du det. Poängen är att fånga ett beteende som djuret bjuder på, utan att man själv "visar" vad den ska göra. Det kan ta några gånger innan den förstår varför man klickar, så man ska alltså klicka på beteendet tills djuret gör det medvetet. Jag brukar bara jobba med ett frishapingmoment i taget.

Sorry för luddigt inlägg, jag är jättesäker på att det finns de som kan förklara detta mycket bättre :)
Lycka till!

Sv: frishejping

Om målet är att han ska lyfta en tass, så kommer han inte att lära sej det på ett klick. Om man bara klickar alla olika moment en gång så kommer djuret aldrig att lära sej någonting, utan för att befästa ett beteende så behöver det upprepas.
Du klickar ett specifikt beteende tills du är nöjd med det, och om du vill lägga på ett kommando sen så gör du det. Poängen är att fånga ett beteende som djuret bjuder på, utan att man själv "visar" vad den ska göra. Det kan ta några gånger innan den förstår varför man klickar, så man ska alltså klicka på beteendet tills djuret gör det medvetet. Jag brukar bara jobba med ett frishapingmoment i taget.

Sorry för luddigt inlägg, jag är jättesäker på att det finns de som kan förklara detta mycket bättre :)
Lycka till!

hm okej.... jag har trott att frishejping betyder att djuret ska hitta på olika saker hela tiden och man bara klickar en eller max två gånger för varje sak? eller är det så att djuret själv får hitta på något den ska göra. tex lyfta tassen och då belönar man bara när den gör det?

Frishejpa och shaping är i grunden samma sak, att man formar fram beteenden. Men genom att använda ordet frishejping (freeshaping) vill man poängtera att man inte använder några som helst hjälpmedel som ex targets, utan att man låter djuret helt och hållet komma fram till vad som ska göras, och man själv stöttar med hjälp av vältajmade klick och bra belöningsplaceringar.

Frishejpa och shaping är i grunden samma sak, att man formar fram beteenden. Men genom att använda ordet frishejping (freeshaping) vill man poängtera att man inte använder några som helst hjälpmedel som ex targets, utan att man låter djuret helt och hållet komma fram till vad som ska göras, och man själv stöttar med hjälp av vältajmade klick och bra belöningsplaceringar.

hunden bestämmer mao själv vilket beteende den ska göra?

är det nån som har nån bra film som visar exakt hur det går till? för jag fattar inte riktigt.

han bestämmer sig tex för att beteendet han vill göra är att lyfta tassen och jag belönar varje gång han lyfter tassen? vare sig han lyfter den högt eller bara lite grann. om han helt plötsligt börjar göra nåt annat då tex jamar, lägger sig osv, belönar jag det oxå?:confused:

Om jag vill att min hund ska kliva upp i soffan, t.ex.

Så klickar jag först när han tittar, nuddar eller närmar sig soffan. Han kommer förmodligen göra om den senaste grej jag klickade för, jag klickar för det några gånger, sen väntar jag på att han ska "göra mer", kanske lägger upp en tass på soffan, då klickar jag några gånger för det. osv.

Om du vill lära djuret ett specifikt trick bestämmer du dig för vilka och klicka/belöna för minsta steg i rätt riktning. Höj kriterierna efter hand men se till att belöningsfrekvensen ligger på ca 80%.

Om du är ute efter att lägga grunden för bra klickerbeteende är det just att erbjuda flera olika beteenden du vill belöna. Då hade jag inte klickat för samma sak massa gånger om den inte erbjuder andra beteenden däremellan.

Lycka till! Vad använder du för belöning förresten?

Om jag vill att min hund ska kliva upp i soffan, t.ex.

Så klickar jag först när han tittar, nuddar eller närmar sig soffan. Han kommer förmodligen göra om den senaste grej jag klickade för, jag klickar för det några gånger, sen väntar jag på att han ska "göra mer", kanske lägger upp en tass på soffan, då klickar jag några gånger för det. osv.

men då är det väl inte fri shejping utan vanlig shejping? alltså du bestämmer innan vad du ha för beteende?

Om du vill lära djuret ett specifikt trick bestämmer du dig för vilka och klicka/belöna för minsta steg i rätt riktning. Höj kriterierna efter hand men se till att belöningsfrekvensen ligger på ca 80%.

Om du är ute efter att lägga grunden för bra klickerbeteende är det just att erbjuda flera olika beteenden du vill belöna. Då hade jag inte klickat för samma sak massa gånger om den inte erbjuder andra beteenden däremellan.

Lycka till! Vad använder du för belöning förresten?

är osäker om jag har fattat:confused:

använder ost, köttfärs och lite annat han äter det mesta

Frishejping betyder bara att du inte använder dig av hjälpmedel för att få hunden att utföra önskat moment. Dvs inget lockande, inga targets, inget modellerande osv.

Shejping är ju att forma ett beteende - det säger inget om hur du gör för att forma det.

Frishejping betyder bara att du inte använder dig av hjälpmedel för att få hunden att utföra önskat moment. Dvs inget lockande, inga targets, inget modellerande osv.

Shejping är ju att forma ett beteende - det säger inget om hur du gör för att forma det.

ahaaaa okej:):

Jag är väldigt spänd på att få höra om en katt som bjuder på sig själv och testar sig fram! Den erfarenhet jag har av katter är att dom inte gör mer än vad som behövs. Händer det inget vänder dom rumpan till och går. :)

Det gäller att inte öka kriterierna så man missar de viktiga 80%!! Katter är ypperliga att träna sina egna tränarförmågor på, just eftersom de inte har tålamod att fortsätta om man missar förstärkningar.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 285
Senast: Nota
·
Hundträning Min 4,5 månader gammal fralla tik håller på med mkt resursförsvar mot andra djur. Finns det mat framme och andra hundar i närheten hemma...
Svar
7
· Visningar
1 365
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: Redfox
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 260
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka