Friser + d-ponny?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hoppeflikkan
  • Startdatum Startdatum
H

hoppeflikkan

Hej!
Jag planerar att ta föl på mitt d-ponnysto efter att jag har skaffat mig oändligt mycket mer kunskap och ett bra ställe att stå på. Min ponny är 146 cm hög och troligtvis connemara, imp. från irland utan egan papper. Ganska nätt till typen med bra gångarter, superbra hoppteknik och ett härligt teprament. Jag skulle önska att fölet skulle bli något större, gärna över ponnygränsen och lite grövre. Därför har jag funderat på en (får väl vara en ganska liten) frieserhingst. Är den tanken helt orimlig eller skulle det kunna bli en bra häst? Ska passa till både hoppning, dressyr och fälttävlan i de lite "lägre" klasserna.
Skulle vara kul med svar ifrån någon med erfarnheter ifrån just frieserkorsningar! :D

Sv: Friser + d-ponny?

Om du vill ha en avkomma som ska vara till hoppning och fälttävlan finns det nog lämpligare raser än frieser att betäcka med. ;)

Det finns dessutom bara tre frieserhingstar som är godkända för avel i landet och dom tar inte emot ston utan papper.

Tänk på att friesern är en vagnshäst. Inte det man väljer om du vill ha en sporthäst som kan hoppa.

Att friesern inte är den allra bästa rasen för hoppning och fälttävlan kan jag hålla med om även om både hoppning och fältritt ingår i det bruksprov hingstarna får göra för att bli godkända för avel.

Och visst fungerar dom bra som vagnshästar men man har ju inriktat frieseraveln på att ta fram en lämplig typ för ridning och det är i huvudsak ridning dom används till idag.

Varför inte betäcka med ett halvblod? Det finns ju mindre hingstar som inte ger så stort. Finns många bra korsningar på Connemara och halvblod eller fullblod i fälttävlan.

Tack för kommentarerna! Jag har mest bara tittat på frieserkorsningar som verkar ha blvit bra allroundhästar och tycker att det är en så fin ras! Och avkomman borde ju bli en mindre, lite grövre häst och många sådana hästar är väldigt fina och "användbara". Men om de inte tar emot ston utan papper så är det ju ändå kört ^^

Liknande trådar

Avel Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta...
Svar
11
· Visningar
1 785
Senast: Gimsan
·
Träning Har ridit en häst som är fullkomligt både skänkel/vikthjälps/röstdöv några gånger. Hästen, eller snarare ponnyn, är en D-ponny (åt det...
Svar
18
· Visningar
3 677
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka