Frisco June bett

Tagliabue

Trådstartare
Har just nu ett rakt svagt böjt bett på min kuse samt en käkpinne i lopp. Vill inte ha allt för skarpa bett på honom då han bara blir elak. Har fått ett tips att testa ett Frisco June bett på honom, men de sägs ju vara ett rent unghästbett och jag får då känslan av att det är ett snällt bett och jag förstår inte riktigt varför jag skulle testa det på min häst som blir rätt så morsk i vissa situatuioner.

Vad anser ni dessa bett är bra på för hästar? Erfarenheter? På något sätt gillar jag bettet ändå, det ser snällt och behagligt ut. Hade isf tänkt testa en rak variant då jag inte är sånt stort fan av delade bett.

Sv: Frisco June bett

Jag gillar inte läderklädda bett, det blir så dåligt glid mot slemhinnorna!

Däremot kan den typen av check vara användbar ibland (kallas ofta Lep Star check i Sverige).

Själv gillar jag tredelade bett bäst!

Minns speciellt en häst som tränaren envisades med att hon skulle ha ett rakt gummibett (oböjbart) och springrem eftersom hon körde upp huvudet när man tog i bettet, hon tog knappt styrning med detta. En dag när han var borta bytte jag till tredelat (oklätt) och en martingal i stället, det blev som en helt ny häst, hon slapp sedan det raka gummibettet i fortsättningen och tränaren kunde tom tänka sig att köra henne själv i träning ibland. En tid efter bettbytet både kvalade hon och började starta.

har de på båda våra hästar funkar bra.. körde in dem på de en forstsatte vi använda bara för att de satt bra på dem.. Enda nackdelen är att det är jobbigt att montera på och av när man ska ta bort käken

Okey .. verkar inte som att någon har testat det på en heting egentligen? Min har gått på tvådelat, australiensiskt entöms, entöms, crescendo och gärna i kombination med kryssgrimma hos förra tränaren, men jag väljer att ha det så enkelt som möjigt med rakt bett och enkel spärrgrimma samt döva ner honom. Tredelat rids han på hemma.

Vi har det till våran unghäst som är under inkörning. funkar kanonfint :)
Vi är dock noga med att alltid blötlägga läderbett innan användnig.

Vi har det till våran unghäst som är under inkörning. funkar kanonfint :)
Vi är dock noga med att alltid blötlägga läderbett innan användnig.

Vi blöter oxå alltid nr dem brukar peta ner den i vatten koppen i en stund innan man ska använda de..

Har just nu ett rakt svagt böjt bett på min kuse samt en käkpinne i lopp. Vill inte ha allt för skarpa bett på honom då han bara blir elak. Har fått ett tips att testa ett Frisco June bett på honom, men de sägs ju vara ett rent unghästbett och jag får då känslan av att det är ett snällt bett och jag förstår inte riktigt varför jag skulle testa det på min häst som blir rätt så morsk i vissa situatuioner.

Vad anser ni dessa bett är bra på för hästar? Erfarenheter? På något sätt gillar jag bettet ändå, det ser snällt och behagligt ut. Hade isf tänkt testa en rak variant då jag inte är sånt stort fan av delade bett.

Det är den personen som kör lopp som kan svara exakt men Frisco June används ibland med äldre hästar därför att hästen inte "lägger sig ner" på grejerna och spänner sig istället för att ta stöd från checkremmen.

Frisco June "in action" http://www.rivakka.net/valkosentalli/baron.html

Däremot kan den typen av check vara användbar ibland (kallas ofta Lep Star check i Sverige).

.

För en som inte är så duktig på det här med utrustningsdetaljer så tycker att Lepstar och Frisco ser typ likadant ut, men jag förstår på ditt resonemang nu att det inte är samma sak. För att Frisco-bettet inte fästs i käken? Eller vad är skillnaden egentligen? :o

Båda fästs i checken, det som jag menar är att det som kallas bett som kallas Frisco June alltid är ett läderklätt bett (med Lep Star check). Men jag kan mycket väl ha fel!

Jag tycker sådan check kan vara bra i bland, men föredrar bett som inte är läderklädda!

Ett Frisco June är ett läderklätt ledat metallbett, ett Lep Star-bett är ett franskt läderbett, båda med den speciella typen av check som du kan se på bilden på Baron Pepper.

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 314
Senast: Freazer
·
Utrustning Vad rekommenderar ni för bett på unghäst? Rider mina 2006 på ett rakt stångbett med fasta ringar just nu, då jag ser det som det...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej! Har en fundering angående bett till B-ponnymun för främst körning och tömkörning. Tänderna är kollade och är fina men det hittades...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: annakg
·
Islandshäst Ja, ännu en bett tråd. Vad skulle ni rekommendera för bett till denna hästen? Han är en nervig och het häst. Som många gånger också...
Svar
8
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka