Frieserägare - hur gör ni?

H

helli

Ja, precis som rubriken frågar: Hur gör ni? Dvs. på höst och vinter. Har ni börjat med täcken ännu? Har ni täcke överhuvudtaget? Stallat in? Stödutfodrar? Fullt foder?
Är det någon som haft frieser på lösdrift?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en frieser för första hösten/vintern, och vill vara så behjälplig som möjligt! Och jag vet, alla hästar är olika. Men svara gärna så gott som ni kan på hur just era erfarenheter är! Tack... :)

Sv: Frieserägare - hur gör ni?

Jag har haft min Frieservalack i drygt två är nu, har aldrig någonsin haft ett täcke på honom,, fri tillgång på stråfoder ute, går ännu ute på nätterna, stallas normalt in omkring mitten av october, i år bygger vi nytt stall o det kan kanske bli något senare i år,, men vintertid går han ute mellan 05.30-21 tiden.

Är det någon skillnad på skötsel på frieser??? nyfiken bara.

det jag upplever med frieser är att dom väldigt lätt får tjock päls.
För att slippa klippa min så kommer han täckas under vintern då vi rider i ridhus.

Jag har inte haft täcke på och han går ute dygnet om. Däremot har vi massor med bra bete kvar och hade tänkt att båda hästarna skule få gå ute åtminstonde en månad till. Nu har vi börjat smått med lite extra hö i hagen - men frågan är om det behövs?
Tilsätter ni extra b-vitaminer för pälsens skull eller har era frieser alltid bra päls? Jag har märkt att ju mer han får vara ute, så har hans behåring ökat betydligt! Och han är inte unghäst... men på ett par månader (juli-sep) har både längd och tjocklek på manen ökat dramatiskt! :angel:
Vackert... :)
Undrar om tidigare ägare kommer känna igen honom...:rofl::rofl:

Vintertid ska de få vara ute mellan 06-20 ca med fri tillgång på stråfoder. Tycker ni det är ok? Ridhus komer han att vara i ca en -två gånger/vecka - då är klippning att rekommendera eller? Annars är det mycket "frilufts-ridning" ute i det fria.

Mitt friesersto är aldrig täckad för kylan däremot brukar jag lägga på henne ett ofodrat regntäcke om det är underkylt regn, jag klipper henne inte och tänker itne göra det heller eftersom hon avskyr att ha täcke. Angående pälsen så har den redan kommit utan b.vitamin, det växer som ogräs. Mitt sto brukar vis tydligt när hon vill börja stallas in det brukar bli i mitten eller början av oktober beroende på vädret.

Mitt frisersto har gått på lösdrift. Hon får jättetjock päls och jag har aldrig sett henne frysa. Nu ska jag flytta henne och hon kommer nu få fortsätta vara ute mycket men inne på nätterna. Hon har på lösdriften haft fri tillgång på ensilage.

Har ni börjat med täcken ännu?nej
Har ni täcke överhuvudtaget? när väderleken kräver det,förra vinterninte alls då det var endast -17 under några dagar.

Stallat in? Absolut inte,artroshäst som beh röra på sig.
De går ner 1,5 grad C på stall så jag vill ha hästar som inte fryser-allstå stallas de inte in

Stödutfodrar? Nej
Fullt foder?Nej,vi ökar sakta vid behov från ca mitten-slutet av oktober o framåt.

Har dock halm i lösdriften,men de äter inte av den än så de har nog med bete.

De har kort,relativt tät päls,ser inte ut som vinterpäls o den kommer mkt sent.Har sommarpäls änalltså.
Torkar mkt snabbt efter arbete,står inne ca max 2 timmar o släpps sedan torr aut.

vid skitväder så får d egå ino sova omde vill det.
dagtid alltså,förmiddag tex.

klippa kan jag göra på sommaren då de har svårare att kyla ner sig än at behålla värme.

Mina har dessutom automatisk lama på utomhus,inbillar migattdet gör en liten del i vartfall för pälssättningen.
Är det någon som haft frieser på lösdrift?

har mina på lösdrift hela året, fungerar toppen, fri tillgång till hö när det inte finns bete. Har alldrig varit sjuka än så länge.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 895
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 305
Senast: Svartkatt
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar