Fribetäckning

Myzacs matte

Trådstartare
Ska skicka iväg mitt sto på fribetäckning nu i sommar och undrar lite över hur länge stoet vanligtvis brukar gå ihop med hingsten?
Vad jag förstår så behöver stoet ej uppvisat symptom på brunst innan man släpper ihop med hingsten utan detta brukar komma igång då?

Har läst en hel del kring fribetäckning och avel, vill ju att allt ska gå rätt till. Men har inte hittat svar på just dessa frågor.

Sv: Fribetäckning

Två brunstar brukar man nog vilja att stoet går med hingsten, därefter brukar man göra UL och se om stoet är dräktigt eller inte. Om stoet inte är dräktigt, släpps hon tillbaka in i flocken till hingsten igen tills nästa brunst.

Ett tips till dig innan du skickar ditt sto på betäckning, om hon har gått i blandflock tidigare eller om du är osäker på vad som skett innan hon kom till dig. Ta ett bakterie prov, så hinner du behandla om det skulle vara nödvändigt innan betäckning.

Man brukar skicka iväg stoet när hon är på väg in i brunst. Bakterieprov kräver en del hingstägare pga infektionsrisken.
Stoet får gå i egen hage men stå i box brevid hingsten på natten tills brunsten kommer igång. Sen släpps dom ihop.
Stoet tas hem efter utebliven brunst och ultraljud.
Så kan det gå till men man får fråga hingstägaren och sedan komma överens hur man vill göra.
Hingstägaren vill inte gärna ha sin häst söndersparkad av ett sto inte vill bli betäckt.
Har hingsten många ston i slutet på säsongen så är hingsten måttligt intresserad av ett sto som inte är i brunst.
Nu är jag inte stoägare men har min häst på ett ställe med avelshingst.
Inget sto uppför sig likadant mot hingst eller de andra stona.

Det allra bästa sättet är att först samla ihop stona, låter dem gå tillsammans ett par dagar tills flocken har etablerat sig, och sedan släppa in hingsten som då genast blir upptagen av stona som brunstar och skaderisken minskar.
Så var det vanligt att man gjorde förut och så gjorde jag på 90-talet då jag hade hingst. Man delade upp betäckningssäsongen i tre perioder om ca 7 veckor var med en helg för insamling av stona.
Men nuförtiden har alla sina egna individuella krav om när man vill komma och hingstägarna går tyvärr med på detta. Det innebär oro och bök varje gång ett nytt sto ska släppas in i flocken.
Två brunstperioder dvs ca 6-7 veckor brukar räcka för ett friskt sto att bli dräktigt.

Så bra att du ska släppa ditt sto på fribetäckning! Det är det mest naturliga betäckningssättet med högst dräktighetsprocent.

Det allra bästa sättet är att först samla ihop stona, låter dem gå tillsammans ett par dagar tills flocken har etablerat sig, och sedan släppa in hingsten som då genast blir upptagen av stona som brunstar och skaderisken minskar.
Så var det vanligt att man gjorde förut och så gjorde jag på 90-talet då jag hade hingst. Man delade upp betäckningssäsongen i tre perioder om ca 7 veckor var med en helg för insamling av stona.

Men nuförtiden verkar alla stoägare egna individuella krav om när man vill komma och hingstägarna går tyvärr med på detta. Det innebär oro och bök (= ökad skaderisk) varje gång ett nytt sto ska släppas in i flocken.

Två brunstperioder dvs ca 6-7 veckor brukar räcka för ett friskt sto att bli dräktigt.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar