Fribetäcking

B

BARRE

Vad tycker ni är bäst för stoet. Att låta henne gå med hingsten i hagen utan att bli störda av oss eller ska man handbetäcka. Skaderisker?
Vad tycker ni är det bästa för stoet?

Sv: Fribetäcking

Jag tror det beror på hingstens humor. Inte alla hingstar fungerar bra för fribetäckning.

Jag betäcker alltid "för hand".
Dels får hingsten chans att bli "färdig" innan han hoppar på och så får han hjälp att föra in den :) De är ju kända för att ha lite bråttom..

Oftast så behöver de då bara hoppa på en gång per försök så att säga.. i hagen kanske de inte riktigt kommer till och måste därför försöka flera gånger.

Jag kör det säkra för de osäkra :) jag skulle aldrig släppa in min hingst till sto/ston trots att han är van det sen förr, men de kanske inte stona är o de kan vara riktigt fula.. Vissa ston vet inte riktigt hur de vill ha det, brunstar som tusan och får igång hingsten och när de väl ska till så vänder de på en 5 öring.

Det är bra mycket större skaderisk med en fribetäckning i hage, gör man rätt så är handbetäckning bäst.

Minst skaderisk är det ju vid insemination. Annars är det betäckning vid hand med erfaret folk som är att föredra då mycket kan gå fel när de hålls på egen hand, även om det är mest naturligt..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
712
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025