Fribetäcka sytt sto

R

Rex

Kan man göra det fast hon är sydd eller måste nman göra nåt åt det först?Hur är det vid en fölning sen? Måste det klippas upp innan eller?
Rex som inte kan mycket om avel men funderar på att betäcka i år eller nästa.

Naturligtvis beror det på hur mycket som är sytt, men jag skulle INTE släppa ett sto på fribetäckning utan att klippa henne först.
Ett sto som är sydd måste även klippas innan fölning, annars kan hon spricka lite hur som helst.

Du bör kontakta den veterinären -(eller någon annan som kan kolla) -som sydde stoet innan du ens funderar på att betäcka henne.. oavsett hur hon ska betäckas!

Jag är som sagt på funderarstadiet än så länge och vem som sytt henne vet jag inte.Självklart tar jag ut en veterinär först oavsett hur jag betäcker henne.
MVH Rex

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 462
Senast: Teilani
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka