Fri tillgång?

D

diskho

Har funderat på att göra så att min lösdriftsponny ska få fri tillgång på hö :) Hur funkar det? Blir inte höet dåligt om det ligger ute? Vart för man tag i något man kan ha höet i? Äter dem tills dem blir mätta eller finns det risk för att de bara äter och äter och äter? :p

Sv: Fri tillgång?

Jo, höet blir dåligt om det ligger ute. Du måste ha höet i något som gör att det inte ligger på marken och inte blir för blött/upptrampat/. Sedan ska ju inte höet ligga så länge att det blir gammalt. Man kan bygga själv eller köpa färdiga (har inga bra bilder tyvärr) men vet att det finns många tips i andra trådar.
Om du har ett bra bete behöver du nog inte ha hö på sommaren men på vintern bör en läsdriftshäst ha fri tillgång till hö. Jag har aldrig sett eller hört att hästar kan föräta sig på hö. Däremot kraftfoder!
Hästen ska inte heller behöva slåss för sin mat, så se till att alla hästar kan komma åt att äta samtidigt, kan innebära att du får ha flera höhäckar.

Fri tillgång behöver inye betyda fri mängd, har man som jag en tjockis så kan man se till att det tar lite längre tid att pilla fram höet ur foderhäcken, och att dom inte får ut för mkt på en gång. Det är väl tuggtiden som ger hästen mättnadskänsla inte mängden.

Okej, men hur länge står sig hö då på vintern ute? Om det t.ex snöar eller regnar?

Men man måste väl ha lite 'fri mändg', annars kan jag ju lika gärna fortsätta mata honom som jag gör nu :p

Fodra inne i lösdriftsbyggnaden eller bygg plats med tak i hagen.
Det är ingen bra ide att fodra på marken, höet blir nedtrampat och förstört.

vi har höbingar till våra hästar som har fri tillgång i hagen, är som en järngrej med tak är upphöjd från marken typ 30 cm. Trror dom är ganska vanliga brukar nog finnas åt sånna här långhårskossor. Vet inte hur länge hö håller sig har hösialge i vårt stall och då måste det ju ätas upp på 3-4 dagar beroende på hu varmt det är. Men tror inte höet blir förstört på samma sätt, en del hästar äter ju mer än nadra ;) sen beror det väl på om hästen är lättfödd eller inte, om den går med flera andra kan den antagligen inte äta hela tiden. Min häst får nog i sig minst 10 kg hösilage i hagen iaf och får nästan lika mkt på kvällen och udner natten sen.

Givetvis sätter man ut mat så det aldrig är slut.Man ser bara till att mängden hö begränsas med att det tar längre tid för hästen att få ut det från från foderhäcken tex med mindre hål, då får dom inte i sig för mkt, men dom har att tugga på hela tiden.

Har man en häst som lätt lägger på sig kan man även fodra en viss del av grovfodergivan i halm.

Det finns inte risk för att hästen inte fattar någonting då så den bara går och väntar på att jag ska mata honom? :confused:

Vi ger fri tillgång i hagen till våra hästar som står på stall.

Vi har en foderhäck som egentligen är gjord för får och ingenting jag skulle köpa för hästarna men den fanns på gården redan och har funkat väldigt bra.

5446219.jpg

Vi lägger ut ca 20 kg varje morgon och det räcker till 3 hästar under dagen, finns alltid något kg kvart vid insläpp. Ungefär 1 gång i veckan krattas och görs det fräscht i botten av häcken så det inte blir äckligt.

Vid insläpp vid 19-tiden får dom ca 4 kg var till och vid nattningen vid 23-tiden ca 5 kg till och det brukar vara uppätet på morgonen. Står på halmbädd så finns alltid något att tugga på om det skulle knipa också.

Okej :)

kl

Kan man köpa en såndär typ höhäck som man sätter på väggen? Det var ca 80 x 60 cm stor, och jag har ju bara en ponny så det borde väl räcka eller?
För isåfall skulle vi kunna bygga ut vindskyddet och sätta dit extra tak och väggar, och den häcken på väggen. Tror ni det funkar?

För vi har kollat jättemycket på höhäckar/foderhäckar men de som finns för hästar är alldeles för stora (för ca 6-12 hästar) och dessutom inget tak på.

ha det på en skyddad plats så blir det inte dåligt:) sedan behöver man ju inte ösa ut hur mkt som helst utan släng ut så det räcker under dagen, sen en gång till på kvällen. du märker hur mkt din häst äter upp så du kan anpassa dej efter det^^
så länge det blir uppätet och inte ligger kvar i flera dagar så går det att ha det på marken. är pållen besvärlig och ska sova i det eller skita osv så är det kanske bättre att ha det i nånting:angel:

Okej :)

kl

Kan man köpa en såndär typ höhäck som man sätter på väggen? Det var ca 80 x 60 cm stor, och jag har ju bara en ponny så det borde väl räcka eller?
För isåfall skulle vi kunna bygga ut vindskyddet och sätta dit extra tak och väggar, och den häcken på väggen. Tror ni det funkar?

För vi har kollat jättemycket på höhäckar/foderhäckar men de som finns för hästar är alldeles för stora (för ca 6-12 hästar) och dessutom inget tak på.

nu vet jag inte alls hur det funkar men jag tror att det vart uppe på forumet förut nån gång. såna där hmm..hur ska jag förklara. på typ industrier så finns det någon slags stålbur? där dom haft limtunnor i eler vad dom kallas :D såna vet jag folk har använt som fodehäckar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Svamp?