fri tillgång...

M

moonlightgarden

hur mycket äter en c- ponny som är 136 och väger 356 kg om den får fri tillgång på hösilage och går på lösdrift?
 
Hmm, det undrar jag med! Ska köpa hösilage i år, hade fri tillgång på hö säsongen som gick och jag har för mig (mellan tummen och pekfingret) att min C-ponny (ca 131 cm hög, ca 300 kg) åt ungefär 5 kg hö på fri tillgång. Eller möjligen något mindre kanske?
 
Det beror ju på...dvs är TS halten låg så orkar den inte äta lika mycket som en högre TS halt...du får antagligen prova dig fram...Eller kanske ni ställer ut en bal i hagen bara ? Ja, då kanske du får gissa lite...
 
jo men det blir ju lite svårt kommer ju att vara tre andra hästar som äter av det oxå, å jag måste ju köpa så att det räcker till min och vill helst inte sitta å betala för hö åt tre hästar till, dom väger ju liksom lite mer än min oxå, även fast det inte är mycket...
 
alltså kan man ta å gissa på 5,5-6kg hö på min kanske eller?
ska ju stödfodra med krafttfoder oxå kanske beroende på hur det har för värden, förra årets hade ju vidriga värden...
 
C-ponnyn (på gräsen till D-ponny)som går tillsammans med min häst äter ca 12kg/dygn på fri tillgång. Hö. ;)
 
jäklar, vad är det för värden på det höet då?
har ni stödfodrat något då med krafftfoder?
 
Har inte exakta värdena i huvudet, men jag tror mig minnas att smrp 50g/kg foder och mj 8,4 g/kg. Mineralvärdena vet jag ej såhär på rak arm.
Han får endast en pyttenäve krafft 3 ggr/dag,mest för sakens skull(men också för att få i honom extra fosfor som behövs) eftersom min häst måste ha en del annat. Lite skrammel i krubban bara, annars blir han ledsen i ögat ;)

När de går på bete får han ingenting extra!
 
är ju ingen expert på foder så jag frågar istället: vad blir kvoten mellan smälltbart råprotein och energin i det där höet?
 
ganska bra kvot, specielt om man har en häst som har lätt för att bli lite seg :) (slänger över några ridksole hästar till det höet :p)
min däremot skulle man nog få stödjfodra lite gran med lite mer proteiner, hon måste ligga på 6,25 för att inte bli helt tossig när man rider henne, däremot i vintras såg det ut som lite annat eftersom att hon stod på 4,5 kg hö (fick lusern oxå) men käkade mellan 5-5,5 kg hö, eftersom att hon var högst i rang och käkade fortast av dom små lusarna...
du har inte hö till salu kanske? låter som ett förgrymat bra hö ni har :) mycket bättre än det vi fick tag på i fjol...
 
Mitt fullblod behöver en kvot på 6,5, så hon får annat foder också. Ponnyn som sagt klarar sig bra med bara höt :)
He, tyvärr har jag inget att sälja, men du kan få numret till min leverantör, han levererar i alla fall i mellersta och södra Sverige(kanske i hela landet tom). Detta är ju fjolårshöt, men hans hö brukar ligga däromkring i värden. Hoppas det blir lika bra denna säsong, jag har betsällt 8 ton nämligen :D
 
det får du gärna skicka över
har du någon anning om hur mycket han har kvar, vi har ju fyra små hästar min c-ponny och tre islandshästar så vi kommer ju att behöva en del hö...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
830
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
910
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 318
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ge delar från tupp till katt?
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Lösa benbitar
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp