Fri tillgång till Hösilage

Taz

Trådstartare
Funderade idag angående om vi skulle ha fri tillgång med hösilage till våra hästar, har då lite frågor som dyker upp och hppas att någon kan besvara dom :)

Jag har ett hösilage med följande värde:
65% TS
6.4 MJ
36 SMBRP
2.4 CA
1.4 P

Detta blir ju en kvot på 5,6 i smbrp/mj, e inte detta hösilaget lämligt då att ha fri tillgång på??

Hur många kg vet man att hästen äter så man kan räkna resterande av foderstaten??

Båda mina hästar har en kvot på 8 annars hur gör jag för att fodra upp till kvoten 8?

Låt säga dom äter 20 kg hösilage det blir ju 128 i energi och min ena häst brukar ligga på 85 i energi blir allt fel då???

Hästarna går ute ca 11 tim om dagen och står på stall på natten och har halm i boxarna.

Hoppas ni förstår mina frågor!!
 
Sv: Fri tillgång till Hösilage

Detta blir ju en kvot på 5,6 i smbrp/mj, e inte detta hösilaget lämligt då att ha fri tillgång på??

Det är ju inte jättelågt, utan det går ganska lätt att få upp proteinet lite.

Hur många kg vet man att hästen äter så man kan räkna resterande av foderstaten??

Citerar AlexandraW i den andra tråden om fri tillgång:
Ställ honom på stall 12 h/dygn i en vecka. Ge honom fri tillgång på hösilage då (det ska vara KVAR på morgonen). Väg det du lägger in, och väg det som blir över. Det är vad han ätit under de 12 h. Se till att köra en vecka (minst) så, så du ser att värdet är korrekt.

Båda mina hästar har en kvot på 8 annars hur gör jag för att fodra upp till kvoten 8?

Är det unghästar eller fölston? Är du säker på att de behöver 8 eller har det bara blivit så pga av att du haft ett mer proteinrikt grovfoder tidigare? Proteinet höjer du med hjälp av proteinfoder (soja, Krafft protein osv)

Låt säga dom äter 20 kg hösilage det blir ju 128 i energi och min ena häst brukar ligga på 85 i energi blir allt fel då???

Risken är att de blir väldigt tjocka. Men tror du att de äter så mycket?


Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp