Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

1. Blir hästar egentligen tjocka på hö, eller är det någonting annat som gör dem bukiga (typ gaser som vi människor får om vi äter mycket grönsaker?).

Det beror nog helt på höet och hästen. Sedan får man tänka på att grovfodret tar 2-3 dagar på sig genom hästens mage, så om hästen äter ca. 14 kilo/dag så ligger det ca. 30 kilo hö i hästens mage! Klart som attans att hästen SER lite rund ut om magen; någonstans måste ju maten ligga mellan mun och *avlopp*. Ser bara på mig själv, min mage ser väldigt smal och fin ut om jag inte ätit på ett bra tag; men bara för att jag äter och maten tar plats i magen så att jag ser lite rund ut blir jag ju inte "fetare". Till och med mot våra djur är vi utseendefixerade!

En överviktig häst mår inte bra, det håller jag med om. Däremot tror jag att man sabbar även en hästs ämnesomsättning genom att försöka svälta den till smalhet; samma mängd mat men med sämre näringsinnehåll är det mest hälsosamma för en överviktig häst; eller rentav en STÖRRE mängd mat!

2. Ni som har fri tillgång till hö, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev. nackdelar?

Jag har det av flera skäl, de flesta har ju tagits upp här redan. Dels är hästar gjorda för att inta föda nästan hela dygnet; hästar börjar få magsår om de står utan mat i mer än 2 timmar. Min häst har faktiskt haft lite problem med magen (inte märkbart för de flesta; normal avföring och en normal häst; förutom om man masserade honom, då märkte man snabbt att han var öm i magen + överdrivet spänd/hård), och tack vare detta var jag tvungen att göra kosten så naturlig som möjligt i ett försök att stabilisera (tror inte på att ge en massa tillfälliga tillskott för att balansera upp; man måste ta bort anledningen till obalansen också). Att ta hand om hans mage var väl faktiskt största anledningen till att ha honom på fri tillgång.
Sedan så såg jag alla andra fördelar också. En lyckligare häst (eftersom han inte var hungrig och uttråkad hela tiden), en betydligt trevligare häst som INTE kastade sig över varken mat eller gräs längre; och jag kunde med gott samvete kräva uppmärksamhet även när det fanns mat i närheten. Tidigare har man fått anpassa sina stallbesök och hästsysslor efter mattider. Och en fördel är att han faktiskt äter MINDRE sedan han fick fri tillgång; tidsmässigt sett. På fri tillgång äter han betydligt lugnare, vågar lämna höhögen och äter i ett behagligt tempo; innan fri tillgång så kastade han sig över höet och ville inte gärna lämna höhögen.

Några nackdelar med fri tillgång är väl kostnaden för grovfodret, annat hästfolks åsikter om så stora högivor, och andras uppfattning om min häst (som exempel kan nämnas att en stallkamrat ringde till mig och trodde att han hade fått kolik, eftersom han inte hade bråttom att gå till krubban när hon morgonfodrade (folk verkar inte förstå att en välmående häst är inte döhungrig, och därför kommer den att bete sig annorlunda jämfört med alla andra hästar i stallet (om det nu är så att inte alla i stallet har fri tillgång; vilket var fallet just här))).

En till nackdel är faktiskt att vara i andra stall; själv blir jag hemskt ledsen och arg när jag stöter på dessa hungriga hästar som står där i sina boxar eller hagar, uttråkade, rastlösa, tiggande. Folk skriker, hytter efter och försöker uppfostra hästarna, som egentligen inte har något beteendeproblem, bara okunniga ägare.
Det där med att räkna ut foderstater är både på gott och på ont; visst är det bra att veta vad hästen får i sig, men själv tycker jag mig ha märkt att det viktigaste är att hästen mår bra mentalt, det vinner man på i längden.
När folk inte förstår sina hästars frustrationer blir det bara fel; och klart som attans att hästarna är frustrerade när de är hungriga; vi vet väl själva hur det är att vara hungrig? Det är åtminstone för mig en rätt frustrerande känsla.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Håller med. Och jag har också lärt mig det mesta jag kan om foder genom Buke.

Häromdagen var jag ute och red med en kvinna i stallet. Hon tyckte att hennes häst var väldigt pigg fast den bara fick 1 kg havre (förrutom 7-8 kg hösilage + betfor). Hon menade att det var nog bäst att ge havren så att hästen säkert skulle få i sig tillräckligt med protein.

Till saken hör att vi nyligen fått analysen på hösilaget vilket visade sig innehålla 8,3 MJ och ha en MJ/protein- kvot på 8,3.
Mao mer än tillräckligt med protein...

Hästen är lättfödd och hade säkert klarat sig på enbart ca 9 kg hösilage (har inte räknat på vikt etc).

Men folk håller fast vid sitt kraftfoder "för säkerhets skull".

Jag ser även till evolutionära aspekter när jag undviker sädprodukter så mycket det bara går. Hästar är inte gjorda för att äta säd. Säd innehåller lectiner, vilket tros kunna ge upphov till autoimmuna sjukdomar bla. och fytinsyra som hämmar upptaget av mineraler bl a magnesium, zink, kalium och kalcium

En sida med länkar etc. http://home.brikks.com/xje00/health/halsoinfo.htm
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Som någon skrivit redan så är det ju inte alltid man kan ha fri tillgång på sitt grovfoder.
Nu de senaste gångerna har vi haft mycket energi i vårt. Legat på 8,5 och 8,3 mj/kg.
Mitt fullblod behöver ca 115 mj och med fri tillgång på vårt hö med 8,5 mj skulle han få i sig runt 130 mj(äter ca 15 kg på fri tillgång) vilket är aldeles för mycket för honom!

Hade jag däremot haft ett hö med ett lite lägre energivärde så hade det inte varit några problem att ge fri tillgång.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Jag har tre hästar hemma på lösdrift som har fri tillgång på torrhö. Basjkirhästen äter hö, mineraler och lite betfor. Han är helt perfekt i hull och muskulatur.
Nordsvensken äter hö och 1 kg grund. Han är lite rund om magen så han skulle man kunna minska på kraftfodret åt.
Min stora halvblodsvalack som växer äter fri tillgång på hö och tre kilo kraftfoder. Han är fin i hull men kan behöva mer kraftfoder vid träning för att muskla sig mer.

Jag ser absolut inget problem med att hästarna blir för tjocka. Om de blir tjocka har antingen höet väldigt bra näringsvärde ( vilket jag aldrig lyckats få tag i ), man ger kraftfoder fast det igentligen inte skulle behövas, för mycket kraftfoder eller så rör sig hästarna för lite. Det kan såklart vara en kombination av dessa.

Hästarna här har även tillgång till halm i ligghallen om de skulle vilja. Jag ser mest fördelar med fri tillgång på hö. Hästarna har sysslesättning och får sitt tuggbehov tillfredsställt, de behöver aldrig vara hungriga, de behöver inte bråka om fodret.

En nackdel är att små hungriga ponnyer inte vill slita sig från balen även fast hagen är utformad på ett sånt sätt att de ska röra sig mycket. De sliter sig inte ens från balen för att följa med övriga flockmedlemmar. Men om ponnyerna får mycket motion i övrigt och höet inte har för högt näringsvärde kanske det skulle gå att även hålla dessa i trim. Ett alternativ är att inte skaffa en konstant hungrig liten ponny : ) Eller göra sig av med den som jag gjorde!

En annan nackdel är att man inte har lika bra koll på kvaliten på fodret. Det går bra nu med torrhöet men jag har haft mer problem med hösilage beroende på dåligt plastat hösilage, hål i plasten och dåligt skördat med jord och annan skit i. Hållbarheten är sämre pga TS-halten.
I snitt så äter hästarna här 25 kg hö per dag och häst med spill inräknat. Det blir väldigt lite spill mot för vad jag hade räknat med. Jag betalar hellre för att hästarna får äta mycket hö än att betala för mer kraftfoder som är dyrare i kilopris. Hästarna mår dessutom bättre av att äta mycket stråfoder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

På gården så har våra kallblod inte fri tillgång till hö. Det är för att dom äter så mycket som möjligt, på så kort tid som möjligt, och skulle resultera i att dom kommer rulla framåt till våren :crazy:

Det passar bra att ge dom morgon och kväll, på så vis få vi också ett tillfälle att se hur dom har det (det är inte alla som tas in dagligen och pysslas med, eller arbetas). Kallare dagar får dom en högiva mitt på dagen. Och skulle det, mot förmodan, gå ner till flera minusgrader, dygnet runt, är det nog troligt att vi ställer in en höbal iallafall, dels för att dom ska ha något att sysselsätta sig med, och dels för att dom garanterat inte ska tappa i vikt.

På gården finns också en hage där halvbloden, araberna och ponnyierna går, där finns fri tillgång till hösilage. Tyvärr inte det bästa för ponnyiernas del, men men, vad ska man säga, när ägarna vill ha det så? (förra vintern resulterade det nästan i fång..) För dom hästarna, som kräver lite mer för att hålla vikt är det så klart en jättebra idé med fri tillgång. Och bekvämt, att slippa kånka på flera kg hö varje dag :bow:
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Mina får i stort sätt fri tillgång på mat. Jag ger dem ca 20 kg per häst/dygn mestadels i hagen 2ggr + mindre mängd till kvällen. Finns alltid lite kvar på morgonen.
Har blandat med B-D ponnisar och har bra proteinvärden i ensilaget och en kvot på 10. Jag ger dem bara betfor och kli + mineraler på kvällen. Om jag hade haft en traktor så hade jag ställt ut en rundbal direkt i hagarna. Mina småponnisar äter inte hela tiden. De springer en hel del och väljer att gnaga på träden även om det finns ensilage kvar i hagen.
Med min Ts halt så är 20 kg ensilage ca 8 kg hö.
Undrar alltid vad folk har för TS halt när de skriver att de ger sina halvblod 8 kg ensilage om dagen :crazy:
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Det vi kallar höbuk beror oftast på att bukmuskulaturen är förslappad.
hästar har en liten magsäck och är gjorda för att äta nästan jämnt. Det är lätt att dom drar på sej magsår om dom inte får äta tillräckligt ofta.
En shetlands ponny (även andra ponnyraser och kallblod) bör också äta ofta men dom är ju anpassade till karg mark och inte till vårt kraftiga hö. En sån häst kan man kanske ge en trädgren eller dyl att tugga på mellan högivorna. En häst som är "svårfödd" är väl perfekt kandidat för fri tillgång. + att fri tillgång är ju det absolut lättsammaste man kan ha. fri tillgång på kraftfoder vågar jag mej nog inte på med mina monster...
 
Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Sweet skrev:
Bukiga blir hästar av för lite protein i jämförelse med energin.

Exakt det problemet har jag nu. Dåligt värde på höet, han får 9 kg/dygn + 2 kg luzern, foderjäst och 1,5 kg spillers mix.

Behöver tips på hur jag får bort magen! I övrigt är han inte fet. Bara enorm mage undertill.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Fri tillgång till hö/hösilage kräver samarbete med de andra hästägarna samt tillstånd från stallägarna, plus en vänlig bonde med traktor och storbalar av god kvalité.

Min häst kan inte äta hö för hon får slembildningar i halsen och måste äta hösilage istället. De andra ger sina hästar hö och där fallerar det på den punkten.

Jag har provat det i andra stall än det jag står nu, men det har aldrig riktigt fungerat.
Första gången bosatte sig gamle hästen i en hösilagebal och trots vana att alltid ha mat omkring sig åt han sig till kolik.
Andra gången jag var med och provade, vägrade vissa ponnyägare att betala för de ansåg att deras ponnies åt mindre av balen än hästarna. Alltså stod vi hästägare för kostnaden av balarna och de små ponnierna åt upp dem.
Tredje gången öppnade en person tre balar samtidigt och hästarna hade skitroligt, men stallägaren var mindre road. Vid de tillfället fanns ingen traktor tillhanda och all borttransport av trasiga och demolerade balar fick ske för hand.

Min erfarenhet säger att det är en sådan sak jag kommer ta tag i när jag har ett eget ställe och inte förr :smirk:
Även om jag vet all min lilla matglada pålla skulle älska det.

Apo
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Min kuse har i princip fri tillgång på hösilage. Hon har mat hela natten i boxen, sen hela dagen i hagen fram till kanske 14.00. Däremellan är det en liten lucka till ca 15.30 då de får mat igen. Sen finns maten i hagen tills 20-20.30 då hon kommer in, till sin box med mat.

Så, utom den lilla luckan under dagen har hon käk jämt. Jag har en glad häst i fint hull, och kommer fortsätta med min "nästan-fria" tillgång !
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Jag ser bara fördelar med fri tillgång. Som ett tillägg till det som skrivits tidigare skulle jag vilja trycka på att det blir ett helt annat lugn i hagen. Ingen kamp om maten mellan hästarna. När hästarna vet att de har mat så jagar de inte bort varandra och alla tillåts att äta i lugn och ro. Tidigare när man la ut hö i portioner så fick de ranglåga hästarna springa runt och noppa åt sig lite hö i förbifarten innan de blev bortkörda. Det var ju oftast unghästarnas lott att bli runtsjasade och de kräver ju oftast mer mat så den kombinationen var inte speciellt lyckad.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

MIn pålle har fri tillgång på hö/hösilage.
Det är det mest naturliga för hästen och det är så jag vill ha det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar på att ge min häst fri tillgång på halm i slowfeedingnät. Nackdelar och fördelar? Hon går på lösdrift. Just nu har hästarna fri...
2
Svar
23
· Visningar
3 871
Senast: svea
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 023
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har en fråga ang foder. Är så att vi ska få tvillingar i mars nästa år och har insett att tiden att fodra hästarna flera gånger om dagen...
Svar
14
· Visningar
1 997
Senast: Muninna
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp