Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Whirlie

Trådstartare
Hejsan!

I många fodertrådar står det att hästen har fri tillgång till hö, medan andra har väldigt noga beräknade högivor. Höet är ju basfodret för hästarna och vad jag förstått innehåller det förhållandevis få kalorier i gämförelse med annat foder. Samtidigt har jag hört kommentarer om att "hästen är bukig/tjock, dra ner på högivan". Allt detta har gjort mig förvirrad, och därför undrar jag:

1. Blir hästar egentligen tjocka på hö, eller är det någonting annat som gör dem bukiga (typ gaser som vi människor får om vi äter mycket grönsaker?).

2. Ni som har fri tillgång till hö, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev. nackdelar?

3. Ni som har hästarna på högivor, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev nackdelar?
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Jag har en varmblodstravare som praktiskt taget inte kan bli för tjock ;)
Han hade tidigare fri tillgång till hö ute, men har nu börjat med hösilage.
Jag tycker det är kanonbra med fri tillgång. Hästen kanske kan bli lite bukig men då ökar jag hellre på ridningen.
Men jag vet att om det är svinkallt ute eller skitväder så har han iallafall mat och håller sig varm. Sen har han nåt att göra hela dagarna också, och han står sällan och väntar på att få komma in. Dessutom har han haft mycket lättare att hålla vikten i vinter än förra och förr förra vintern.
Och billigare blir det för mig också, och det är alltid trevligt :D
När han gick på endast hö fick han ca 12-14 kg/dag men eftersom vi köper väldigt bra och billigt hösilage så blir det mycket billigare.
Jag drar hellre ner på kraftfoder än stråfodret.

Nackdelar har jag inte hittat några ännu heller.
Eller jo, han bajsar mer inne i boxen ;)
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Mina erfarneheter är:

Mitt vbl har jag alltid haft på 6-8 kg hö/dygn sedan jag köpte henne. Men så förra hösten(03) flyttade jag till detta stall och dom hade fri tillgång på hö i hagen.
Jag var emot det först, ansåg att min häst skulle "äta ihjäl" sig och bli fet, då hon är väldigt mkt för mat, kan man säga. ;)

Men jag provade och fick desstuom en "ny" häst på köpet. En mkt gladare och trevligare häst. Förr stod hon alltid och slog i dörren vid morgon o kvällsfodring, inget sådannat öht nu. Jag kunde inte rida tex före lunch el em fodring, då var hon så sur och grinig, mest troligt pga hunger.
Hon slukade både hö och krafft i en rasade fart. Nu äter hon lugnt, vet att det finns mat hela tiden.

Hon äter nu på fri tillgång ca 12 kg hö/dygn. Svårt att beräkna exakt då dom går flera ilag i hagen. Men 12 kg är nog rätt troligt och efter det har jag räknat ut hennes foderstat, för ja, det går att räkna ut foderstat på fri tillgång.
Unghästen äter ca 6 kg/dygn.

Men samtidigt, ska man ha fri tillgång så kräver det ju ett hö med hyfsad kvot och hyfsat proteinrikt.
Vi har turen att ha ett hö med kvot på 5.8
Kompletterar med lucern hack till stoet nattetid och krafftplussgrön och lucern hack till unghästen för att få upp kvoten ännu mer.

Har man fri tillgång på ett hö med dålig kvot och dåligt med protein och inte kan kommplettera upp med krafftfoder tillräckligt så kan hästen mkt väl bli bukig pga det.
Men fri tillgång på ett hö med bra värden så blir hon hästen fet, om det är ett lättfödd häst...
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Mina erfarneheter är:

Mitt vbl har jag alltid haft på 6-8 kg hö/dygn sedan jag köpte henne. Men så förra hösten(03) flyttade jag till detta stall och dom hade fri tillgång på hö i hagen.
Jag var emot det först, ansåg att min häst skulle "äta ihjäl" sig och bli fet, då hon är väldigt mkt för mat, kan man säga. ;)

Men jag provade och fick desstuom en "ny" häst på köpet. En mkt gladare och trevligare häst. Förr stod hon alltid och slog i dörren vid morgon o kvällsfodring, inget sådannat öht nu. Jag kunde inte rida tex före lunch el em fodring, då var hon så sur och grinig, mest troligt pga hunger.
Hon slukade både hö och krafft i en rasade fart. Nu äter hon lugnt, vet att det finns mat hela tiden.

Hon äter nu på fri tillgång ca 12 kg hö/dygn. Svårt att beräkna exakt då dom går flera ilag i hagen. Men 12 kg är nog rätt troligt och efter det har jag räknat ut hennes foderstat, för ja, det går att räkna ut foderstat på fri tillgång.
Unghästen äter ca 6 kg/dygn.

Men samtidigt, ska man ha fri tillgång så kräver det ju ett hö med hyfsad kvot och hyfsat proteinrikt.
Vi har turen att ha ett hö med kvot på 5.8
Kompletterar med lucern hack till stoet nattetid och krafftplussgrön och lucern hack till unghästen för att få upp kvoten ännu mer.

Har man fri tillgång på ett hö med dålig kvot och dåligt med protein och inte kan kommplettera upp med krafftfoder tillräckligt så kan hästen mkt väl bli bukig pga det.
Med fri tillgång på ett hö med bra värden så blir nog hästen fet, om det är ett lättfödd häst...
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Hästar kan bli tjocka av hö om det är högt energivärde i höt och hästen får i sig mer energi än vad den gör sig av med. Bukiga blir hästar av för lite protein i jämförelse med energin.

Min varmblodstravare skulle aldrig kunna gå på fri tillgång hö för hon är extremt lättfödd, hon blir tjock av att titta på mat. Så hon får sitt hö ransonerat och utblandat med halm. Jag ger henne självklart så mycket grovfoder som går och bara lite proteintillskott.

Fullblodet går numer på fri tillgång. Hon är ju väldigt svårfödd så på henne så funkar det fint.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

1. Blir hästar egentligen tjocka på hö, eller är det någonting annat som gör dem bukiga (typ gaser som vi människor får om vi äter mycket grönsaker?).

SVAR: Hästar blir inte tjock av ett speciellt slags foder utan de blir tjocka pga att de får för mycket energi i förhållande till vad de gör av med.

2. Ni som har fri tillgång till hö, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev. nackdelar?

SVAR: Pga att dom helt enkelt är konstruerad för att äta i prinsip hela tiden samt att man får harmoniska hästar och magen håller sig i trim. Det sparar dessutom massor av tid att inte behöva släpa hö fler ggr/dagen...sedan vet man att ingen glömmer ge mat (dvs om man delar på luncher i något stall). en fd häst jag köpte hade i prinsip alltid haft magproblem hos gamla ägaren...där fick dom 3 ggr/dag med måpnga timmar emellan varje mål...när jag ställde henne på fri tillgång så blev hon helt bra i magen...

3. Ni som har hästarna på högivor, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev nackdelar?

SVAR: I en del stall har det ej varit fri tillgång, detta resulterade alltid i enormt hästbråk i hagen var gång dom fick mat, hästarna var hysteriska och sparkade samt jagade varandra...det är oftast också för långt mellan hömålena när man ger flera ggr/dag...det är alls inte ovanligt med 6 h mellan varje måltid..Jag ser inga som helst fördelar med många ggr/dag...


En vanlig sak jag hör ang fri tillgång är: men då kommer han äta i hjäl sig ;-))...som att en häst skulle falla död ned bara för den får äta hö...*ha ha ha** däremot så kan samma person som hävdar hästen äta i hjäl sig på hö stoppa i sin pålle ett x-antal kg kraftfoder istället ?!!!!!
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Vill bara TACKA en sådan "god häst människa" som mynta 2
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Jag har som MÅL att ha fri tillgång. Och har nuförtiden alltid det. Att jag vill ha det är för att hästar är gjorda för att äta 'hela tiden' och inte gå hungriga. De är grovfoderomvandlare i grunden. Så jag vill dels att mina hästar ska ha att äta dygnet runt, och dels att så mycket det går av deras behov ska komma från grovfoder.

Däreot, jag har varit tvungen atTS TRIKT begränsa grovfodergivorna. Det har varit när jag haft ett hö som ENDERA haft för högt MJ-värde, dvs hästen har fåt ti sig alldeles för mycket MJ bara på det hö den äter på fri tillgång och blivit fet. Istället för att då leta annat hö som passar den hästen bättre att äta fritt av så har jag begränsat givan.
Eller ENDERA haft ett hö med för låg SRP/MJ kvot, dvs för lite protein sett till energin. Då måste jag proteinkomplettera rätt hårt, och får en massa MJ därifrån med.Och hästen blir alldeles för det. Dels om det är låg SRP/MJ-kvot och hästen äter många kilo hö så har jag för att komplettera proteinet fått ge SJUKA mängder kraftfoder, högre än hästen fixat äta. Då har jag istället för att skaffa annat hö begränsat givan.

Sedan ett år tillbaka så lessnade jag på att det blev sådär vissa år och nu SER JAG TILL att skaffa ett grovfoder VARJE ÅR som är lämpat för fri tillgång. Kosta vad det kosta vill. Dvs jag har prioriterat att VARJE ÅR se till att jag har grovfoder som fungerar att ge fri tillgång av. Dyrt blir det, men smakar det så kostar det..

Och jag HADE kunnat sluta gnälla om problem förr med och tagit mig i kragen och lagt pengar på att hitta ett bättre grovfoder, men snålhet bedrar visheten tyvärr och jag gjorde det inte då.

Men nu har jag alltså sett till att mina hästar varje år kan äta sin fria tillgång UTAN en massa problem kopplat till det.

Matte är nöjd, mattes hästar är nöjda och mattes plånbok gråter bloood...
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Whirlie skrev:
Hejsan!

I många fodertrådar står det att hästen har fri tillgång till hö, medan andra har väldigt noga beräknade högivor. Höet är ju basfodret för hästarna och vad jag förstått innehåller det förhållandevis få kalorier i gämförelse med annat foder. Samtidigt har jag hört kommentarer om att "hästen är bukig/tjock, dra ner på högivan". Allt detta har gjort mig förvirrad, och därför undrar jag:?
hmm, de blir mer bukiga av att sätta i sig halm...
Whirlie skrev:
1. Blir hästar egentligen tjocka på hö, eller är det någonting annat som gör dem bukiga (typ gaser som vi människor får om vi äter mycket grönsaker?).
Jag upplever inte att de blir bukiga av ett bra hö. Däremot, om höet har dåliga värden, tycker jag de kan bli det, och om man ger låg högiva så de tuggar i sig halm istället
Whirlie skrev:
2. Ni som har fri tillgång till hö, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev. nackdelar?
Whirlie skrev:
Fördelarna är lätta :D Harmoniska, icke hungriga hästar som inte står och sparkar och låter när man utfodrar. Inga mag och tarmproblem. Har man bra värden blir det dessutom billigare, för man behöver inte köpa kraftfoder, eller åtminstonde inte lika mycket. Enda nackdelen är att man inte har full koll på hur mycket de få i sig, men man får använda ögonen om de skulle falla ur
3. Ni som har hästarna på högivor, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev nackdelar?
Jag har haft det med, ser inga fördelar, men flera nackdelar, såsom fördelarna för fri tillgång :D
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Ja, jag förstår mig inte på folk som drar ner på grovfodret så att hästen inte ska bli tjock och samtidigt ger en massa kg kraftfoder som allt som oftast innehåller mer energi än vad hö gör.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Jag lånar min egen knapp för fortsatta frågor... tack alla för bra svar som fått mig att fundera mera!

Hur gör ni med fri tillgång till hö när ni beräknar foderstaten? Min medryttar-ägare tog hjälp av en tjej i stallet att räkna foderstaten, och nu står pållan på 2-2-2-3 kg hö (tror jag det var), och en MASSA kraftfoder... krubban är väldigt full. Hon får en del lussern i krubban iof. Jag tycker 2 kg vid en högiva är lite väl mycket för ett halvblod på nästan 170, men jag vet inte så mycket om att göra foderstater.

Finns det någonstans jag kan läsa mer om fördelarna med fri tillgång till hö? Jag vill gärna påverka hästägaren att iaf ge större högivor, kanske 2-3-4-4 eller något, för fri tillgång lär det inte bli i hagen ändå...
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

9 kilo är inte så mycket för ett stort hbl. Mina äter vid fri tillgång mellan 12-15 kilo, ibland mer...

Har de fri tillgång, så har ju inte antalet utfodringstillfälle så stor betydelse, för i princip så ger man så mycket att det finns hö kvar till nästa giva.

Att räkna foderstat till fri tillgång, ja om höet täcker de behov som hästen har på de kilo de lyckas äta, då behöver man inte fundera så mycket. Säg att 10 kg täcker hästens behov, det gör absolut ingenting att den sätter i sig 15 kg för det. Huvudsaken att hästen orkar äta minst de 10 kg den behöver..
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

CosmicQueen skrev:
Mina erfarneheter är:

Mitt vbl har jag alltid haft på 6-8 kg hö/dygn sedan jag köpte henne. Men så förra hösten(03) flyttade jag till detta stall och dom hade fri tillgång på hö i hagen.
Jag var emot det först, ansåg att min häst skulle "äta ihjäl" sig och bli fet, då hon är väldigt mkt för mat, kan man säga. ;)

Men jag provade och fick desstuom en "ny" häst på köpet. En mkt gladare och trevligare häst. Förr stod hon alltid och slog i dörren vid morgon o kvällsfodring, inget sådannat öht nu. Jag kunde inte rida tex före lunch el em fodring, då var hon så sur och grinig, mest troligt pga hunger.
Hon slukade både hö och krafft i en rasade fart. Nu äter hon lugnt, vet att det finns mat hela tiden.

Hon äter nu på fri tillgång ca 12 kg hö/dygn. Svårt att beräkna exakt då dom går flera ilag i hagen. Men 12 kg är nog rätt troligt och efter det har jag räknat ut hennes foderstat, för ja, det går att räkna ut foderstat på fri tillgång.
Unghästen äter ca 6 kg/dygn.

Men samtidigt, ska man ha fri tillgång så kräver det ju ett hö med hyfsad kvot och hyfsat proteinrikt.
Vi har turen att ha ett hö med kvot på 5.8
Kompletterar med lucern hack till stoet nattetid och krafftplussgrön och lucern hack till unghästen för att få upp kvoten ännu mer.

Har man fri tillgång på ett hö med dålig kvot och dåligt med protein och inte kan kommplettera upp med krafftfoder tillräckligt så kan hästen mkt väl bli bukig pga det.
Men fri tillgång på ett hö med bra värden så blir hon hästen fet, om det är ett lättfödd häst...

Håller med till fullo :bow: Vill bara tillägga att våra hästar aldrig varit finare och gladare som nu när vi har fri till gång på hösilage. :bump:
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

1. Blir hästar egentligen tjocka på hö, eller är det någonting annat som gör dem bukiga (typ gaser som vi människor får om vi äter mycket grönsaker?).
Ja, hästar kan bli tjocka på hö. Det beror då på att höet ofta är väldigt näringsrikt. Då kan det vara bättre att ställa hästen på ett mindre näringsrikt hö och ge en större giva än att minska på de näringsrika höet

2. Ni som har fri tillgång till hö, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev. nackdelar?
Vi har ingen möjlighet att fodra speciellt ofta dessutom så får hästen tillgodogöra sitt naturliga tuggbehov. en häst är skapt för att tugga ca 18-20h/dygn Nack del skulle väl kunna vara att man har svårt att veta hur mycket hö hästen egentligen äter... man kan ju alltid gissa men det är svårt att veta när flera hästar står i samma hage.

3. Ni som har hästarna på högivor, varför har ni det? Vilka fördelar ser ni? Ev nackdelar?
Så hade vi i mitt förra stall då fick hästarna hö 4ggr dag... fördel var tt man vet hur mycket hästen äter och kan reglera så att de inte riskerar att bli för feta. Nackelden är att det är onaturligt för hästen, långa mellanrum mellan utfodringarna... dessutom kan hästarna lättare få kolik om de inte tillgodogör sitt tuggbehov...
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Whirlie skrev:
Jag lånar min egen knapp för fortsatta frågor... tack alla för bra svar som fått mig att fundera mera!

Hur gör ni med fri tillgång till hö när ni beräknar foderstaten? Min medryttar-ägare tog hjälp av en tjej i stallet att räkna foderstaten, och nu står pållan på 2-2-2-3 kg hö (tror jag det var), och en MASSA kraftfoder... krubban är väldigt full. Hon får en del lussern i krubban iof. Jag tycker 2 kg vid en högiva är lite väl mycket för ett halvblod på nästan 170, men jag vet inte så mycket om att göra foderstater.

Finns det någonstans jag kan läsa mer om fördelarna med fri tillgång till hö? Jag vill gärna påverka hästägaren att iaf ge större högivor, kanske 2-3-4-4 eller något, för fri tillgång lär det inte bli i hagen ändå...

Du menar väl att 2 kg per giva är LITE för ett halvblod på nästan 170?

Om vi säger att din häst väger 600 kg så ska den ha MINST 6 kg TS (torrsubstans). Hö innehåller 84% torrsubstans, dvs 16% av ett kilo hö är VATTEN. En häst behöver MINST 1 kg TS/100 kg vikt, men GÄRNA (helst) minst 1.5 kg TS/100 kg.

Om hästen väger 600 kg blir det MINST 6 kg TS och GÄRNA 9 kg TS. Översatt till HÖ blir det MINST 7,2 kg hö och GÄRNA 11 kg hö.

Om hästen väger 650 kg blir det MINST 8 kg hö och GÄRNA 12 kg hö.

Nu vet jag inte vad din häst väger man jag skulle tro eftersom den är så stor att den ligger över 600 kg? Dvs du ska gärna ge 11-12 kg hö. Detta för att hästens MAGE ska må bra och hästen ska få äta som den är designad till.

Nu beror det också på VÄRDENA i höet, är det lågt protein t ex kanske det inte går att ge mer än de 9 kg den får. Att hon får lucern tyder på att det måste proteinkompletteras. Om den inte redan får det kan man gärna ge lucernet i form av HACKAT STRÅ, det räknas som grovfoder. Det ser dock mycket ut volymmässigt så skräms inte av mängden.

Men för att veta om det är en bra ide att ge fri tillgång på hästen du beskriver måste vi veta vad HÖANALYSEN visar?
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

OJ, jo jag menar givetvis att jag tycker att 2 kg hö är LITE för ett halvblod... Hon fick lunchöet inne igår och hon åt upp höet på 15-20 minuter... Jag skyller på den sena timmen och de glas vin jag druckit... :o
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

Glädjande att läsa att så många inser fördelarna med fri tillgång på stråfoder! Jag har inte alltid gett mina hästar fri tillgång men dom sista åren har jag gjort det och även förstått vikten av det. En "mätt" häst är en harmonisk häst som inte blir hysterisk varje gång man visar sig för att jag=MAT! Mina hästar blir glad när jag kommer=trevligt avbrott i ätandet! Under alla år som jag var hänvisad till inackorderingsstall såg jag ALDRIG ngn. som gav fri tillgång till stråfoder utan man var ytterst noggrann att väga upp varje strå vilket resulterade i hysteriska hästar som släpade en in från hagen eftersom dom visste att i boxen fanns det MAT!!! Sen det med hömage tycker jag är en sanning med modifikation, lagom motion,avmaskning,bra kraftfoder o mineraler brukar hjälpa. Hästar behöver oxå en viss "invänjning" till fri tillgång eftersom dom förut varit ständigt hungriga..Efter ett tag brukar dom anpassa sig mycket fint. Vissa har också mer tendens att få hömage än andra precis som oss människor har tendens att lägga ut på "fel ställen" medan andra inte besväras alls.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

*lånar*
Hur är det med ponnier - är det någon som ger sin ponny fri hötillgång? Och hur funkar det? Ponnyer verkar kunna bli tjocka på fjolårsgräs och halm.
Vårt halvblod har fri tillgång och det är problemfritt men D-ponnyn (connemara) vägrar bli smal trots begränsad mängd hö och inget kraftfoder. Hon har sina fettkuddar kvar.... Tips om detta tar jag tacksamt emot.
/nocke :-)
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

nocke skrev:
*lånar*
Hur är det med ponnier - är det någon som ger sin ponny fri hötillgång? Och hur funkar det? Ponnyer verkar kunna bli tjocka på fjolårsgräs och halm.
Vårt halvblod har fri tillgång och det är problemfritt men D-ponnyn (connemara) vägrar bli smal trots begränsad mängd hö och inget kraftfoder. Hon har sina fettkuddar kvar.... Tips om detta tar jag tacksamt emot.
/nocke :-)

Så länge höets värde är avpassade till individen kan ALLA individer gå på fri tillgång! Men man kan inte ta 'vilket hö som helst' och servera fri tillgång till den lättfödda B-ponnyn nej. Men JA den lättfödda B-ponnyn kan stå på fri tillgång utan att bli fet om det är på rätt hö.

Jag har haft ponnyer på fri tillgång utan problem, lättfödda som svårfödda, och i alla åldrar.

Med RÄTT hö i botten kan ALLA hästar gå på fri tillgång, utan undantag. Vissa kommer behöva kraftfoderkomplettering dock.
 
Sv: Fri tillgång till hö - varför? varför inte?

jag tror inte "folk" förstår det själv..det är inte så lätt att veta..inget man får lära sig på ridskolan direkt, där får man tvärtom höra att dra ner på höet om hästen är tjock. jag kan erkänna, att trots att jag ridit så länge som jag gjort..o haft häst länge, så är det nu jag har börjat lära mig, vad som är rätt..mycket pga bukefolket här..o det tackar jag för!så, det är mycket okunskap som gör att folk hellre drar ner på hö än kraften!så, vi får helt enketl hjälpas åt att informera folk runt omring oss..:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar på att ge min häst fri tillgång på halm i slowfeedingnät. Nackdelar och fördelar? Hon går på lösdrift. Just nu har hästarna fri...
2
Svar
23
· Visningar
3 871
Senast: svea
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 026
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Har en fråga ang foder. Är så att vi ska få tvillingar i mars nästa år och har insett att tiden att fodra hästarna flera gånger om dagen...
Svar
14
· Visningar
1 997
Senast: Muninna
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp