Fri tillgång till grovfoder åt tjockis?

B&B

Trådstartare
Fri tillgång till grovfoder sägs ju vara det bästa, men min kille älskar att äta och blir lätt överviktig (äter nästan inget kraftfoder så är höt han lägger på sig av.)
Att ge honom fri tillgång till hö, skulle inte det göra mer skada än nytta?

Sv: Fri tillgång till grovfoder åt tjockis?

Fritillgång är det optimala, men precis som du säger så är det inte bra om hästen är för tjock heller. Om man ska ha fri tillgång åt en tjokis så behöver man inte välja de kraftigaste grovfodret. Halm räknas också som grovfoder och det går alldeles utmärkt att ge halm (för att hästen ska ha nåt att tugga på) och hö vid olika tidpunkter, på så sätt så får hästen tillgodogöra sitt tuggbehov. Annars kan man ju alltid motionera hästen mer också.

Sv: Fri tillgång till grovfoder åt tjockis?

Det beror ju på hur mycket näring i energi och även protein höet innehåller.
Ett hö med låga värden och en protein/energi kvot runt 6 hade nog varit det optimala för en sådan häst att ha fri tillgång på.

Däremot hade det kanske inte gått om höet hade haft jättehöga värden, det hade blivit för mycket näring och hästen gått upp i vikt.
Det är en hel vetenskap det där med hö, men hoppas du fattar vad jag menar.

Har ditt hö höga värden gör det nog mer nytta än skada. Min nordis hade blivit SMÄLLFET av att få fritt på vårt hö, som ligger på 8,3 MJ och 75 g Smrp per kg foder :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
376
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Ännu en kvinna
  • Matlagning med en hand?