Fri tillgång stråfoder - hur mkt kraftfoder?

C

CeciliaW

Är lite nyfiken...

Ni som låter era hästar ha fri tillgång på grovfoder/stråfoder, hur mycket kraftfoder samt av vilket slag ger ni? Skriv gärna även vad hästen är för ras, mankhöjd samt hur mycket den rids/arbetar.

Sv: Fri tillgång stråfoder - hur mkt kraftfoder?

Ger inget kraftfoder bara mineral och betfor. Häst rids mycket sparsamt men är ute mycket i hagen...

Har en fet häst som inte jobbar speciellt hårt på fri tillgång på ett hösilage med höga värden.
Ger inget kraftfoder, bara lite morötter som "skrammel i krubban" och fosforbalans samt mineraler.

/Jossan

Mitt sto får ca 2 kg havre och 1 kg pellets (och lite annat dietiskt krafs linfrö mm) utöver fri tillgång till strå.

Hon är fem år, 550 kg, normalfödd. Går nog medelhårt arbete för närvarande (uppskattningsvis i snitt 60 minuter skritt och 60 minuter trav/galopp per dag plus en vilodag eller en dag med lättare arbete per vecka).

Jag har precis ökat på kraftfodret (i samband med att arbetet ökades på) och vet inte riktigt om det är lagom för henne. Enligt Hippocampus får hon för lite energi, och det kan säkert stämma. Håller noga koll på hennes hull och ork.

ca värden: 1 kg havre
1 kg fibergi bas
0.2 kg kli

sen får hon b-vitaminer, kalk (i gång i veckan) chevinal plus och foderjäst!
hästen i fråga är en frieser, 165 cm i mankhöjd och håller på att sättas igång.

Fri tillgång på bra hö. 2 kallblodstravare 13 år 152 cm och 21 år 156 cm, båda rids lätt 3-4 dagar i veckan (30 min skritt/trav) och 2 dagar 30 min - 2 timmar (beroende på väder). Får inget annat foder.

Har två paintar 8årigt sto 152cm 500kg hon har fri tillgång på hö 4dl havre 2dl Kraft mineraler 1/2 l lusern.Hon är i normalt arbete.Åringen får lika mycket-2dl havre.Båda får B-vitamin och morötter varje dag+betfor 1/2l.

Kallblodstravare, alla fri tillgång.

Hingst. 152 cm. Rids igång efter konvalecens. 1½ liter blandkross o 10 morötter per dag. + rapsolja.

Sto. 152 cm. Rids ganska aktivt men mest uteritter ca: 4-5 dagar i veckan. 10 morötter om dagen.

Valack. 153 cm. Samma som stoet.

Intressanta svar! Ni andra, fortsätt gärna skriva vad ni ger era hästar...

Jag kan ju säga vad min lånehäst Girl får: Fri tillgång på ensilage och hö, 0,5 kg krafft, 0,5 kg betfor, mineraler, biotin samt moody mare. Ska även börja ge B-vitamin. Hon är pigg, framåt och fin i hull och hårrem.

Fritt med hö och fortfarande finns det lite gräs som är matigt nog i hagen;) Utöver det får mina:

Funny korsning fbl/vbl-trav, 9 år
3 dl kornkross
1 dl linfrökuber
drygt 1 dl mineralpellets
morötter

Lilly, Welsh Cob, 1,5 år
2 dl hel havre
3 dl kornkross
1 dl linfrökuber
drygt 1 dl mineralpellets
morötter

Har mycket bra hö:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
856
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar