Fri tillgång på torrfoder?

Rumpnissen

Trådstartare
Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men orkar inte längre. Finns det några ”riktiga” skäl till att inte ge fri tillgång? Har googlat och tycker mest att det står att man inte ska, men inte varför.

Det går ingen nöd på hunden. Han är i tunnaste laget men inte ohälsosam.

Vi har provat att byta foder, ta bort skålen om han inte äter, toppa maten osv. Det gör ingen skillnad.

Vad säger bukeoraklet? Finns det några faktabaserade anledningar till att inte ge fri tillgång till en hund som inte riskerar att äta ihjäl sig?

Det beror på hur hundens aktivitet ser ut. Tex ökar risken ordentligt för magomvridning om hunden ätit nyligen och sedan motionerar. Om det är en hund som tränas ordentligt fysiskt så är det klokt att inte låta hunden äta några timmar innan träning pga detta.

Min egna erfarenhet är att fri tillgång sällan löser problemet med att hunden äter för lite, tvärtom brukar det bli värre. Men, det finns garanterat undantag och vill man prova så gör det. Ta det bara försiktigt med motionen.

Kan tillägga att det jag upplevt att fungerar bäst är att till en början bara ge hunden det den faktiskt äter upp, hur lite det än är. Sedan motionera ordentligt under dagen för att bli hungrig och sedan ge så mycket man vet att hunden äter till kvällsmat. När man lärt sig hur mycket hunden äter och den alltid äter upp allt, då kan man öka mängden lite på kvällen. Hunden är ju då inställd på att äta upp allt och kommer nog göra detsamma även när portionen är något större. När det går bra, då ökar man lite på frukosten, när det går bra, öka lite på kvällsmaten osv tills hunden äter normal mängd. Kan vara värt att prova om man inte gjort så innan :)

Jag har haft hundar som fungerat på fri tillgång, två stycken. Dom åt bara det dom behövde och inget mer.
Övriga hundar och det har varit en del hade absolut inte klarat det utan hade ätit alldeles för mycket.

Tror att det beror mycket på individen och på vilken typ av foder man använder.

Jag har en hund som är ganska kräsen, har en tendens att gå ner i vikt och han har därför fri tillgång till torrfoder.
Tycker det funkar jättebra att han får bestämma själv när han äter och hur mycket han äter.

Han får ju ändå inte mer än dygnsransonen mat, och om det är en dag då jag märker att han vill ha mycket mat redan på förmiddagen så brukar jag ändå fördela fodret så att det räcker hela dagen. Dvs han får inte äta hela dygnsgivan på morgonen och sedan inget mer resten av dagen.

Nu äter min hund otroligt sällan på det sättet, istället är det ca 1/4 på morgonen, 1/4 vid lunchtid, 1/4 på eftermiddagen och 1/4 på kvällen som är det vanligaste hos oss.

Har tidigare haft en hund som helst åt på nätterna, och han fick också äta när han ville.

Jag har också haft fri till gång på torrfoder. Lyckas tydligen välja kräsna hundar :) Flera som det varit en kamp att få normalhull på.

Schäferblandningen (ggårdshund)hade en full treliters bunke som han gick och snacksade ur. Perfekt hull.
Nuvaraqnde phalène får Magnussons nöt (färskfoder) och äter sällan upp allt när det serveras. Han äter lite och återkommer för att äta mer under dagen. Halv ranson torrfoder i skål, som också äts sporadiekt. Det är slut på kvällen. Magnussonjs ångkokta får han två mål om dagen av.

Har inte haft hundar som genast äter upp det som serveras.

Hade det till en setter som var svår med maten, men hade då endast på kvällarna då vi jagade med han och var rädda för magomvridning.

Jag har alltid haft fri tillgång på torrfoder till alla mina hundar. Aldrig varit problem med det.
Dom äter när dom är hungriga och oftast efter hård motion :)

Tack för alla era svar.

Hunden motioneras sällan hårt så risken för magomvridning känns liten.

Vi har kört en variant senaste halvåret där vi fyller på matskålen med halva dygnsgivan morgon och kväll om skålen är tom. Men tänker att det kanske ändå är så att han äter mer om han fritt kan välja och äta lite mer när han väl är hungrig. Vi testar helt enkelt så får vi se :).

Tack för alla era svar.

Hunden motioneras sällan hårt så risken för magomvridning känns liten.

Vi har kört en variant senaste halvåret där vi fyller på matskålen med halva dygnsgivan morgon och kväll om skålen är tom. Men tänker att det kanske ändå är så att han äter mer om han fritt kan välja och äta lite mer när han väl är hungrig. Vi testar helt enkelt så får vi se :).
Många kräsna hundar vill äta på sen kväll/natt så då fungerar det oftast bra med fri tillgång.
Det man behöver tänka på är dock att slänga mat som stått framme för länge samt diska ur skålen. Inte sällan det möglar och blir äckligt i botten om man har en större skål som aldrig blir tom utan bara fyller på nytt hela tiden.
Plus att man går miste om exempelvis tillsatser av essentiella fettsyror (omega-3 etc) då dessa oxiderar i rumsluft.

Många kräsna hundar vill äta på sen kväll/natt så då fungerar det oftast bra med fri tillgång.
Det man behöver tänka på är dock att slänga mat som stått framme för länge samt diska ur skålen. Inte sällan det möglar och blir äckligt i botten om man har en större skål som aldrig blir tom utan bara fyller på nytt hela tiden.
Plus att man går miste om exempelvis tillsatser av essentiella fettsyror (omega-3 etc) då dessa oxiderar i rumsluft.
Jo, just det hygieniska har jag funderat på. Men man får väl helt enkelt slänga ut det som är kvar och byta skål regelbundet.

Jag brukar köra matskålen i diskmaskinen minst 1 gång i veckan, och jag ger inte mat SÅ kontinuerligt att skålen aldrig är tom.
Angående hygien dvs.

Jag kör också skålen i maskin regelbundet. Och med fri tillgång tänker inte jag att skålen alltid är proppfull utan att jag fyller på en skvätt och när han ätit upp så fyller jag på igen. Vissa dagar fyller jag på flera gånger, ibland ingen alls.

Jag har haft fri tillgång till flera hundar. Det har funkat kanon till dem. Nuvarande skulle väl äta ihjäl sig och får inte ha fritt. Fick sluta med fri tillgång till en tik som kastrerades pga tumör. Hon blev vansinnigt hungrig efter i kombination med att hon lättare lade på sig vikt. Innan operationen hade det funkat fint.

Fri tillgång på torrfoder har fungerat jättebra på samtliga av mina hundar. Väldigt smidigt eftersom rutiner inte riktigt är min grejj i privatlivet.

Har ett stycke kräsen hund som är tämligen ointresserad av mat. Vi har provat alla möjliga olika varianter för att få han att äta men orkar inte längre. Finns det några ”riktiga” skäl till att inte ge fri tillgång? Har googlat och tycker mest att det står att man inte ska, men inte varför.

Det går ingen nöd på hunden. Han är i tunnaste laget men inte ohälsosam.

Vi har provat att byta foder, ta bort skålen om han inte äter, toppa maten osv. Det gör ingen skillnad.

Vad säger bukeoraklet? Finns det några faktabaserade anledningar till att inte ge fri tillgång till en hund som inte riskerar att äta ihjäl sig?
Tonto fick fri tillgång hela livet. Floki hade fri tillgång tills vi köpte Bog (nu äter Floki för att han inte vill att Bog ska äta upp hans mat, Bog skulle dock inte våga sno oavsett. 😅 ) Dom hade nog svält ihjäl utan fri tillgång. Diskade skålen varje dag och gav ny mat.

Mina hundar har alltid varit alldeles för hungriga för att ha fri tillgång. De hade rullat fram :nailbiting: Plus att jag har flera hundar och då är det extra svårt med det. Pappas hund har fri tillgång hemma men hos oss får han portioner två gånger om dagen och äter oftast upp då. Hemma saknar han konkurrens om maten och äter därför lite då och då men oftast på kvällen/natten.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 108
Senast: Rumpnissen
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Någon som har förslag på vad man kan ge för att hunden ska lägga på sig lite och som samtidigt är snällt mot magen? Harry är väldigt... 2
Svar
34
· Visningar
3 109
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Har ett matvrak till hund som idag får mat 4 gånger/dag då hon är lite känslig i magen mår hon bäst av att äta ofta och funderar på fri...
Svar
15
· Visningar
1 858
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka