Fri tillgång på proteinrikt hö?

F

FTW

Kan man ha fri tillgång på hösilage även om det har väldigt hög protein/Mj-kvot (10, nämligen!)
Jämfört med foderstatsberäkningen får hästarna ju i sig enormt mycket för mycket protein om de får äta så mycket hö de vill.
Gör det något?
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Jag har ungefär samma problem (Mj kvoten är på 9,3). De får ju i sig alldeles för mkt energi om man nu ska ta enligt uträknad foderstat. och min häst går knappt ens lätt arbete nu. Men fri tillgång ska ju vara bra för magen. Men det blri rätt så mkt energi och det är väl inte heller bra eller? :crazy:
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Ett överskott på protein från grovfoder är inte skadligt, eftersom det är i en "lätthanterlig" form. Bete har ju dessutom en kvot på 14, har jag för mig...

Det är värre om överskottet kommer från kraftfoder.
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Ett överskott på energi gör hästen fet, så du lär märka om det inte funkar med fri tillgång. ;)
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Men om man har en hög kvot mellan SMBRP och MJ så har man ju inte problemet att de får i sig för mycket energi, utan att de får för mycket protein, eller hur?
Alltså vet jag inte vad du pratar om! :smirk:
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

FTW skrev:
Men om man har en hög kvot mellan SMBRP och MJ så har man ju inte problemet att de får i sig för mycket energi, utan att de får för mycket protein, eller hur?
Alltså vet jag inte vad du pratar om! :smirk:


Haha. Nu såg jag också att jag var ute och cyklade. :p Vad jag menade var att mitt hö har väldigt höga kvoter rätt igenom. 86% ts tex. Och att låta en häst som bara skrittas lite gå på fri tillgång av ett sådant hö tycker jag kanske är att be om en fet häst? Eller? Ts=energin och näringen i höet?



hum. är osäker på om jag fått till det rätt nu heller men :p :angel:
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Ts betyder torrsubstans, alltså den delen av höet som inte är vatten. Ja, torrsubstansen är själva höet alltså! :)
86% ts i ett hö är ganska normalt, inget skadligt eller onödigt högt värde alltså.

Energin mäts i MJ, och det är det som gör hästen fet och/eller pigg.
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Jag har en kvot på 14 och mina har fri tillgång, fungerar utmärkt, även för shettisen utan att de är feta eller bukiga
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

okej. ja det var ju rätt mkt. men rids dina hästar ordentligt eller hur motioneras de?
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Inte just nu. Två är växande unghästar. Den tredje är fem år och får bara någon näve havre morgon/kväll, han har vila ft. Så här ser han ut, jag upplever inte honom som fet direkt, även om han skulle kunna tappa några kilo för att vara i full kondis (han är travare)

men så fort han börjar gå igen så kommer han klart tappa bort överflödet, tycker inte han är bukig direkt

BILD
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Som Pinky skrev så är inte ett proteinöverskott farligt om det kommer från grovfodret. Jag har haft hösilage med 89 g SmRP/kg FODER ett år och då hade hästarna fri tillgång. Ingen häst som blev dålig eller fet eller nåt, tvärtom, de mådde utmärkt och var superfina.

Däremot så finns det ju en del hästar som kan reagera på proteinöverskott genom att bli dåliga i magen, eller få utslag, men det får man ju hålla koll på och i såna fall får man ju begränsa högivan till dem.
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Det är alltså så att för det mesta är det bra med fri tillgång men en del hästar kan få magrpoblem?
Jag skulle kunna tänka mig fri tillgång om jag hade haft så mkt hö men just nu har jag inte sådan tillgång på hö att jag kan ha fri tillgång. :crazy:
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Ja, det stämmer, det finns en del hästar som blir lösa i magen av det, men om man är mycket försiktig vid tillvänjningen brukar det gå bra.

Det var ju tråkigt att du inte kan ge fri tillgång nu, men å andra sidan kan du ju kanske planera för det nästa säsong och köpa in mer hö då, så det räcker till det! :banana:
 
Sv: Fri tillgång på proteinrikt hö?

Däremot så finns det ju en del hästar som kan reagera på proteinöverskott genom att bli dåliga i magen, eller få utslag, men det får man ju hålla koll på och i såna fall får man ju begränsa högivan till dem.

Fast då har det nog nästan alltid handlat om för snabb eller ingen invänjning av det nya, proteinrika fodret... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
565
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
484
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 414
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp