Fri tillgång på mineraler?

T

trolli

Ja om hästen ska stå på fri tillgång på mineraler, vilka mineraler ska man då ge dom och hur ges dom? Har häst på lösdrift,om man ska pytsa ut en hink eller hur gör ni? Finns det någon risk på överdosering då dom har fri tilgång?

Sv: Fri tillgång på mineraler?

Ja om hästen ska stå på fri tillgång på mineraler, vilka mineraler ska man då ge dom och hur ges dom? Har häst på lösdrift,om man ska pytsa ut en hink eller hur gör ni? Finns det någon risk på överdosering då dom har fri tilgång?
Det finns ju mineralbaljor för häst och även mineralstenar. Kanske kan vara något?! En av våra hästar tryckte i sig en balja själv på en dag... Han mådde inte dåligt, men det var nog inte så nyttigt så därefter portionerade vi mineralerna till hästarna istället:)

ok. Ja jag har ju sett dom här Basi Block men jag vill ju inte att han ska sätta i sig en balja direkt,är väl melassen de vill åt. Vissa vet jag har mineraler i lösform s.a.s. och ger dom..

vi köper in Basi Block iband, och jisses vad den är pupulär! måste smaka väldigt gott :) annars så får dom allt i fodret.

en liten allmän fråga bara och hoppas på att det inte blir för stor trådkapning:o ;
kan en häst få i sig för mycket vitaminer och miniraler?
Om, i så fall; är det ohälsosamt eller skadligt på något vis?

Alla ämnen har en toxisk gräns, dvs en gräns när de blir giftiga.

Så ja, det kan vara både ohälsosamt och skadligt om defår i sig för mycket. På olika sätt beroende på vilken mineral eller vitamin det är.

Jag ser problem med fri tillgång, dels att många hästar äter för mycket (kan ge problem och är bortkastade pengar) speciellt om man har blandat mineralerna med saker som smakar gott odel för att man inte har en aning om hur mycket mineraler hästen får i sig.

Hästar kan inte känna om de har brist på någon mineral förutom salt (NaCl), så att tro att de äter det de behöver är vanskligt.

Senast ändrad:

okey, men o vi nu ser på fri tillgång på mineraler, då måste väl en spann vara väldigt utspätt eller jut rikligt på dom miniralerna som en häst kan få utan att de blir giftiga?

Om det är väldigt utspätt så riskerar man ju att en del hästar äter för lite istället.

nej men alltså jag menar om man köper hem en helt block i en spann och en del hästar totalt älskar ju detta och slickar bort allt under några få dygn... alltså är då just dom blocken utspäda så att man får det i störra mägnd.. eller, nä nu blir jag lite förvirrad här, jag hoppas du förtår jag jag menar :)

Jag tror att du menar att mineralerna i blocken är så utspädda att det inte gör något om de tar slut på några dagar, att det inte är någon förgiftningsrisk? Eller...

Då måste jag ju ifrågasätta vad de gör för nytta? Annat än att försäljaren tjänar en himla massa pengar på dem. För om de är så utspädda ger de väldigt lite mineraler för ganska mycket pengar. Jag har ingen aning om vad de innehåller dock.

Dessutom, vad är de utspädda med, någon här skrev melass. Självklart äter hästarna mineralerna om de innehåller en massa melass. Men frågan är om det inte är väldigt dyr melass?

hm.. ingen aning, fick bara en tanke :D ska kolla vad det står på dom nästa gång vi köper in ;)

De i den andra hagen i vårt stall har såna också. Jag kan ju kolla själv ;).

De ansåg att de var så bra för hästarna åt ju "när de behövde"...

Hästar vet inte när dom behöver ett visst slags mineral. Hästar äter oftast mineraler eftersom de brukar innehålla salt. Och salt smakar gott. Det vore ju hemskt konstigt om man gjorde illamskande mineraler eller hur ? Nackdelen med *smakliga* minerlaer är ju att hästar äter för det är gott, inte för att dom behöver det. Fri tillgång på mineraler gynnar ju ingen mer än tillverkaren. Mineraler får dom ju via grovfoder och ev kraftfoder.

Jag har 7 hästar på lösdrift och de får mineraler en gång om dagen. Har två hinkar som jag har mineraler i och oftast äts allt upp på en gång.
Varje häst räknar jag behöver 1 dl var så då fyller jag varje hink med 4 dl, alltså 8 dl sammanlagt. Alltså 1 dl för mycket, men en del går åt till spill och ibland är det någon som äter lite mer.

För mina hästar fungerar detta jättebra, de samsas om hinkarna och alla får äta.

/M

Jag tycker det är huvudlöst att ge fri tillgång på mineraler. Hur vet man att hästen får i sig tillräckligt av just de mineraler som saknas i fodret? Hur vet man att de INTE får i sig för mycket av det som redan finns i fodret?

Hur vet man att häst 2 får i sig sin ranson när häst 1 och 3 tycker om mineralerna och är ranghögre?

Nä, jag föredrar nog att ge varje häst utifrån behov och efter att ha tittat på vad fodret behöver kompletteras med.

Basi Block tycker jag låter helt vansinnigt! Tacka tusan att hästarna äter det med glädje - det är ju världens dyraste melass!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
689
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka