Fri tillgång på mineraler

Kookaburra

Trådstartare
Jag vill ge min häst fri tillgång till mineraler, men jag vet inte vilken sort jag skall välja. Har ni tips?

Jag vill inte ha massa socker och annat kraffs utan bara precis det mest "jordnära" man kan komma så att hästen själv kan reglera intaget.

Tusen tack för hjälpen!

/Kookie

Sv: Fri tillgång på mineraler

Vi har hyfsat mycket kalk i markerna, det vet jag. Och kalk är ju lättast att ge fri tillgång på.

Han får fri tillgång på halm med visst inblandat hö - sockerkänslig.

Jag ville ha ett "basmineralfoder" som inte på något vis är smaksatt utan som han själv kan hämta ur när han känner ett behov. Gärna med lägre salthalt.

Annars vet jag ju inte... därför som jag önskade att han själv skulle få reglera. Han får mycket lite socker och äter gärna krafft miner som "snask". Bara att jag vet inte om jag skulle våga ge krafft miner fri tillgång. Hade önskat något mer "basalt". Eller är jag ute och cyklar?

Hästar känner inte av mineralbrist eller vilka mineraler de behöver -eller inte behöver. Plus att det är lätt att överutfodra vissa mineraler vilket är rent skadligt för hästen. Därför skulle jag inte ge fri tillgång av mineraler alls till en häst. Undantaget salt, det är det enda hästen (oftast) kan känna av och reglera själv och alla hästar bör ha fri tillgång till salt.

Om du har en foderanalys på det foder du ger till hästen är det lätt att räkna ut vad den behöver och vad den ev har överskott av genom det andra fodret - vilket är VÄLDIGT varierande.

Har du inte analys och är säker på att du ligger högt i kalk så hade jag gett tex Krafft Vita mineraler och ev ett fosfortillskott men det beror återigen på vilken typ av häst/behov du har.... och jag hade inte gett fri tillgång på några mineraler alls.

Ja, som jag förstår det så finns det olika läger, och du sitter i det ena. :)

Eftersom min häst har en så pass fri tillgång på grovfoder så har jag förstått att en analys inte gör så stor skillnad. En analys ger bara riktlinjer, det går ju inte att veta exakt. Hur som så har jag analys och de visar högt kalk, (vi har ett kalkbrått i närheten ;) ) Fosfornivån på hö funkar om han äter mycket, men jag vill att mineralerna har fosfor då kalket här ligger så högt och jag vill vara säker på att han får i sig rätt mängd - vilket tillgång på mineraler kommer att göra. Känns som att det är det enda som verkligen har betydelse vid analys, resten brukar ju vara ganska okej i all hö. Mikromineralerna är ju för små mängd att ens vara användbart för att kunna räkna. Jag har ju ändå ingen aning om hur mycket han äter. Därför måste jag har mineraler, ffa för Selen.

Finns det någon forskning som visar att hästar inte själva kan avgöra sitt mineralbehov? Skulle gärna läsa den om du har tillgång till den.

Han får nu krafft vit - men jag skulle vilja prova ett granulat som grund - utan salt då han dricker koksalt efter träning samt har fri tillgång, samt inga andra tillsatser. (Han äter gärna mineraler, så jag har svårt att tro att han skulle låta bli, det märker man ju isf.)

Sen förstår jag att det är farligt att överutfodra - men om jag inte blandar ner det i något foder så gissar jag att han inte äter mer än han behöver - för det smakar ju inte så gott - förutsatt att det är utan melass och salt eller andra tillsatser. Bara tråk-mineraler :D¨

Glömde tillgägga:
Mg är oxå ok enligt analys - har aldrig haft hö med för lite.

Senast ändrad:

Men då fattar jag det som att det enda du behöver ha upp är fosfor..? Eller? Då är ju enklast att fodra med ngt fosfortillskott och selen bara.

Provade för många år sen med "fri tillgång" på mineraler, men det funkade självklart inte, hästarna åt det inte och istället hade jag noll koll. Tror inte heller nu att hästar kan känna vad de saknar, vi som har mycket högre intelligens kan inte känna, varför skulle då de kunna känna..?

Har hästar förmåga att själva välja foder med rätt näringsinnehåll?

Hästar, liksom de flesta andra djur, har liten förmåga att själva välja ut en diet med rätt sammansättning av näringsämnen då de fritt får välja mellan ett antal erbjudna fodermedel. Av de domesticerade djuren är det förmodligen grisen som har bäst förmåga att på detta sätt komponera en väl sammansatt foderstat. En viss förmåga att känna av vad kroppen behöver finns dock även hos hästen, vilket tyder på att det måste finnas någon fysiologisk kontrollåtgärd som styr djurets foderval.

Djurens intag av olika mineralfodermedel anses idag av de flesta forskare till största delen bero på smaklighet och tillgänglighet, istället för att djuren skulle känna behov efter något specifikt mineralämne. Det är därför av största vikt att hästen erbjuds en väl sammansatt foderstat. Hittills är det bara natrium som det med säkerhet går att säga att hästar har aptit för, men bara till en viss gräns. Då salthalten i en foderblandning överstiger 8 % minskar det totala foderintaget drastiskt.

http://www.unisus.se/fakta.html

http://www.unisus.se/

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 965
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
419
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar