Sv: Fri tillgång på mineraler
Ja, som jag förstår det så finns det olika läger, och du sitter i det ena.
Eftersom min häst har en så pass fri tillgång på grovfoder så har jag förstått att en analys inte gör så stor skillnad. En analys ger bara riktlinjer, det går ju inte att veta exakt. Hur som så har jag analys och de visar högt kalk, (vi har ett kalkbrått i närheten
) Fosfornivån på hö funkar om han äter mycket, men jag vill att mineralerna har fosfor då kalket här ligger så högt och jag vill vara säker på att han får i sig rätt mängd - vilket tillgång på mineraler kommer att göra. Känns som att det är det enda som verkligen har betydelse vid analys, resten brukar ju vara ganska okej i all hö. Mikromineralerna är ju för små mängd att ens vara användbart för att kunna räkna. Jag har ju ändå ingen aning om hur mycket han äter. Därför måste jag har mineraler, ffa för Selen.
Finns det någon forskning som visar att hästar inte själva kan avgöra sitt mineralbehov? Skulle gärna läsa den om du har tillgång till den.
Han får nu krafft vit - men jag skulle vilja prova ett granulat som grund - utan salt då han dricker koksalt efter träning samt har fri tillgång, samt inga andra tillsatser. (Han äter gärna mineraler, så jag har svårt att tro att han skulle låta bli, det märker man ju isf.)
Sen förstår jag att det är farligt att överutfodra - men om jag inte blandar ner det i något foder så gissar jag att han inte äter mer än han behöver - för det smakar ju inte så gott - förutsatt att det är utan melass och salt eller andra tillsatser. Bara tråk-mineraler
¨
Glömde tillgägga:
Mg är oxå ok enligt analys - har aldrig haft hö med för lite.