Fri tillgång på hö!

J

Jempa77

Jag ska ha fri tillgång till hö i vinter tänkte jag och det jag funderar på då är, va jag har hört av andra är att dom äter som f-n i början och sen går det över. Någon som vill dela med sej av sina erfarenheter?

Lite vimsig tråd kanske:D

Tack på förhand!

Sv: Fri tillgång på hö!

kan nog tänka mej att de äter mer i början för de är väl vana att det tar slut, men sen när de märker att det inte gör det så lugnar de nog ner ätningen lite, tkr tex att det ofta är hästar som inte får så mkt grovfoder på kvällen som står och sparkar och låter, och stressar upp sej.

Sv: Fri tillgång på hö!

Ta en analys på höet, och har du tex unghäst med i flocken så kan det vara så för dej som för oss att den behöver mera protein för att få allt. Det går åt mkt hö först men sen saktar det av såvida alla får sitt. :) dvs Om du har en unghäst som behöver mkt mer proteiner så äter den ju mer hö än "nödvändigt".

Rekommenderar även en foderhäck för minska nertramp. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka