Fri tillgång på hö=fång???

P

Paavo

Jag har en två hästar: En shettis och en connemara.
Idag får dom hö 3 ggr per dygn. Dom får inget kraftfoder som det är nu.

För att få det mera lättskött funderar jag på att börja med fri tillgång på hö.
Problemet(?) är att shettisen har haft "fångkänning" för ett par år sen enligt tidigare ägare. Hon är frisk nu.

Min fråga är: Kan hon få tillbaka fånget om man börjar med fri tillgång? Törs man prova?

Sv: Fri tillgång på hö=fång???

Fri tillgång ger inte fång per automatik. Men om hästen blir fet av fri tillgång kan den få fång av det.

Mina shettisar brukar minska sitt sommarhull på vinterhalvåret, trots fri tillgång till bra hösilage...
Att jag har haft ponnyer som fått fång skulle jag inte skylla på den fria tillgången, utan att de hunnit bli för feta under betessäsongen. :grin:

Syrrans varmblodssto fick fång mitt i smällkalla vintern. Hon själv funderar på om det har med att foderplatsen sällan lämnades, alltså hästen rörde sig inte så mycket som hon brukade göra under normalvintrarna innan. Hagen var stor nog för att röra sig rejält. Dock hade hon, precis som du nämner, varit i rejält överhull sen betet. I hennes fall kan det ha varit båda delar som spelade in.

mina pållar går hellre runt och gnager i sig av gräsresterna i hagen än att stå och hänga vid maten. De äter sig mätta, sen återgår de till gräset igen.

Har du analys? Så kan du kika om det blir väldigt överskott av MJ till shettisen eller om det kan funka.

Jag har ingen analys än men ska fixa det

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
748
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
779
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka