fri tillgång på halm i slow-feedingnät

Cita

Trådstartare
Fundera på att ställa en rundbal med halm i ett slow-feedingnät (allt givetvis under tak) i hagen. Tanken är att hästarna fodras med hö under dagen men för att sysselsätta de mellan målen. Mina 2 står på lösdrift.
Hade hö på rundbal i hagen förut men de äter konstant å blir bara feta, dock nöjda är en miniatyr och en b-ponny så känns som de inte orkar äta lika mkt halm som hö pga att det är så grovt?
Har era käkat halm i samma takt som hö? Tänkte om det ens är värt att prova
 
vi hade halm upphängt i nät förra vintern, fungerade super. Men de åt inte i samma takt och när det var blött ute fick vi slänga ganska mycket då de inte åt om det blev fuktigt.

Vi provade att lägga i en låda men då slängde de ut allt och trampade bara runt det.

Tyckte det var perfekt så de hade något att pilla med.
 
Hej!

Det beror helt på häst skulle jag säga. Min arab äter halm som om det var godis. Inne har hon halm i nät och silage på golvet och hon växlar vilket hon äter och äter lika fort av båda... *suck*

Småponnyerna i stallet äter också halmen fort, tyvärr, medan de andra (som har fri tillgång på silage) knappt äter halmen alls.

/Lavinia
 
Beror även vilken typ av halm man har. Havrehalm med gräs hade vi en vinter . Rena godiset. Kraftig gyllengul kornhalm är inte lika smaklig. Givetvis ska halmen ha en god hygienisk kvalite vilket kan vara svårt att hitta vissa år.
 
Min har fri tillgång på hö ute och sen får han fri tillgång på halm inne och har fått så några dagar nu. Självklart är halmen inte lika god men det fungerar. :)
 
Mina får hö morgon och kväll och har fri tillgång dygnet om på halm i slowfeedingnät. Utan nät trampar dom bara ner det.
Funkar kalas.
 
Hej!

Det beror helt på häst skulle jag säga. Min arab äter halm som om det var godis. Inne har hon halm i nät och silage på golvet och hon växlar vilket hon äter och äter lika fort av båda... *suck*

Småponnyerna i stallet äter också halmen fort, tyvärr, medan de andra (som har fri tillgång på silage) knappt äter halmen alls.

/Lavinia

Det är ett rent helvete att ha sådana hästar. Jag har det också.
Dessutom har de, vid de tillfällen någon av dem kan gå på fri tillgång på halm (det kan de i perioder), ätit för mycket och druckit för lite och fått förstoppningskolik.

Vi har vetehalm för den som undrar. Om jag hade havrehalm hade jag nog haft hästar minst lika stora som de stora rundbalarna halmen kommer i.

Just nu när de äter vad de får, oavsett mängd, så får de utdrygat lite med halm men inte är det mycket inte.

Min dröm är att ha fri tillgång på halm i dubbla/trippla nät i hagen och sedan ge lite hö fem gånger per dag.
 
Det är ett rent helvete att ha sådana hästar. Jag har det också.
Dessutom har de, vid de tillfällen någon av dem kan gå på fri tillgång på halm (det kan de i perioder), ätit för mycket och druckit för lite och fått förstoppningskolik.

Vi har vetehalm för den som undrar. Om jag hade havrehalm hade jag nog haft hästar minst lika stora som de stora rundbalarna halmen kommer i.

Just nu när de äter vad de får, oavsett mängd, så får de utdrygat lite med halm men inte är det mycket inte.

Min dröm är att ha fri tillgång på halm i dubbla/trippla nät i hagen och sedan ge lite hö fem gånger per dag.

Helt klart jobbigt.

Min tjej fick sin halm i dubbla nät ett tag, mer frustrerad häst som åt precis lika fort ändå :-(. Hon är verkligen gjord för att äta den hästen...

Vi har också vetehalm, hon älskar det! Havrehalm är inte riktigt lika god men slinker ner den med i en herrans fart! När jag gett i hagen har vartenda strå försvunnit. Dammsugarhäst!

/L
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 740
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 953
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 476
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp