Fri tillgång på ensilage, hur mycket hö?

S

svintana

Hej!!
Jag har två hästar som bara promenadrids. De har fri tillgång på ensilade i hagen (kl 08.00 - 22.00). På kvällen när jag tar in dom, ger jag dom 1.5 kg hö. Vad tycker ni, för lite, lagom, eller för mycket? Dom är inte mager direkt :o
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mycket hö?

1,5 kg på 10 timmar inne tycker jag är dåligt vilket dom har fri tillgång ute eller inte....
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mycket hö?

Om dem håller bra hull är det ju bra. Men om dem är lite över/underviktiga måste man ju anpassa till det oxå så isåfall får man öka eller minska givan... Men om dem får hö ute ända till 22 och dem inte är så magra behöver dem verkligen ha hö när dem kommer in sen då?
 
Sv: Fri tillgång på ensilage, hur mycket hö?

Hästarna står inne i ca 10 timmar, och 1,5 kg räcker inte så länge. Det blir ganska lång tid utan mat, alltså.

Jag skulle ge mer hö över natten, och faktiskt begränsa givan i hagen om de blir för runda.

Det är inte så viktigt hur många gånger per dag man fodrar, det man måste tänka på är hur länge hästen är utan mat mellan målen, och hur lång tuggtid varje mål ger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 206
Senast: mily
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp