fri tillgång och ridning

M

mathil

Kanske en korkad fråga men jag tar chansen att bli idiotförklarad :D

Jag har alltid fått lärt mig att man inte ska rida hästen direkt efter den har ätit. Hur fungerar detta om den går på fri tillgång? Då spelar det ingen roll eller?
 
Sv: fri tillgång och ridning

Det spelar ingen roll. Om hästen har fri tillgång äter den som hästar ska, dvs lite och ofta och får aldrig proppfull magsäck. En häst i det vilda ska ju snabbt kunna fly från t ex rovdjur, därför har de en (i förh till kroppsstorleken) liten magsäck (men ett lååångt tarmsystem). Och får de fri tillgång är det ingen fara alls, det påverkar inte ett dugg att rida.

Sen är det mest KRAFTFODER man inte ska rida direkt efter, så även utan fri tillgång, så även en hungrig häst som kommit in och ätit sin högiva kan ridas.

Det finns fö inga dumma frågor, bara dumma svar =)
 
Sv: fri tillgång och ridning

Man rider ju när som helst när hästarna är på bete åxå :smirk:
 
Sv: fri tillgång och ridning

Man har nog fått "lära sig" detta eftersom det är alltför lätt att överföra kunskap om människan till hästen - vilket inte alltid fungerar.

Vi människor har en magsäck som töjer sig när vi äter, vilket gör att vi inte har lust att ge oss ut och jogga efter en stor måltid.

Hästen har en magsäck som är betydligt mindre töjbar. Som Alexandra säger, de är anpassade till att springa, och när de inte springer äter de...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 320
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
833
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
643
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp