fri tillgång och beräkna foderstat?

N

Naggur

Hästarna kommer att ha fri tillgång på hösilage i hagen from. i höst. hur gör man då för att beräkna foderstaten? jag har ju noll koll på hur mycket mat han får i sig då.

Sv: fri tillgång och beräkna foderstat?

räkna på ett medelvärde..

är höet bra i smbrp/MJ kvot och ca/p kvot så behöver du inte tillsätta något

men skulle det fattas MJ så ger du K-ponny och betfor.. fattas det proteiner ger du K-Groov 125 eller K-potein om det är så illa..

mineralerna likaså, välj mineraltyp efter vad som passar till.. fattas det lite Ca så ta ett mineral som innehåller lite extra Ca, fattas det P så välj en som det är mer P i..

okej. foder ingår i stallhyran så jag kommer tillsätta det i första hand. vill gärna slippa massa kraftfoder. bara lite lite så han slipper bli avundsjuk när dom andra får.

okai.. ja är det bra värden i höet så blri det ju bra.. :)

det är ju först när det är dåliga värden som man behöver tillsätta annat..

Jag gör så att jag kollar hur mycket de äter inne under 12 h. Kollar en vecka i sträck ungefär.

Sen räknar jag kallt med att de äter lika mycket ute på dagarna,

Det har iaf på mina genom åren visat sig stämma ganska bra, jag vet ju hur mycket jag fyller på i hagen, och det stämmer ganska bra med min gissning. Dock kan ju häst äta äta 3 kg mer än jag tror och häst 2 3 kg mindre t ex, men på det stora hela stämmer åtgången.

Och sålänge hullet är fint så nöjer jag mig vid det.

Men det är VIKTIGT (som redan skrivits) att du har ett hösilage med bra kvot! Annars skiter det sig rejält med fri tillgång!

(Krafft Ponny ska du undvika om du inte har skyhög kvot)

Om du har en OK kvot mellan energi och protein så är det ögonen som får ta över sedan när man fodrar med fri tillgång. Det som egentligen är värt att räkna på är ju (förutom ev mineraler) att hästen får i sig tillräckligt med protein. Hur det står till med energiintaget lär du bli varse ganska snabbt, oavsett om du har räknat på det eller ej.

Sara

Tack för era svar!

Kom på att jag inte ens vet om det finns en analys=/ Flyttar till det stallet sista augusti. dom ska ha stallmöte snart. får ta upp de då...

ja det kan vara en bra idé..

antar att det är islänningen du pratar om och de tenderar att vara ganska lättfödda så håll mest koll på om det fattas protein (dvs låg kvot) och om det fattas Calcium..

Med tanke på att Ca-upptaget är beroende av att behovet av P är täcke, och att Ca även samverkar med MG skulle ju jag vilja säga: Håll koll så att hela mineralbehovet av samtliga mineraler (Ca, P och Mg) är täckt, och glöm inte selen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
776
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 056
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
534
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka