Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Mysaan

Trådstartare
Detta borde kanske ligga på foder men det gäller en islänning därför frågar jag här.

Vi hade ännu en diskussion i stallet i går om den här stackars islänningen vi har där ute.

Det första diskussionen gällde ihopsläpp med stallets övriga hästar. Enligt I och M går inte detta eftersom islänningar helt enkelt sparkar av de "vanliga" hästarna benen. detta pga att islänningarna har mer av en vildhästs kroppspråk genemot våra "vanliga" tamhästar.

Jag har själv inte hört något om detta och efter att ha tittat runt här så verkar det inte vara några problem att släppa ihop med "vanliga" hästar men vill ändå fråga.

Den andra frågan gäller fri tillgång på silage. I och M säger att det går jättebra med H säger att hon hört att de kan äta ihjäl sig. Jag kunde inte riktigt lägga mig i denna delen av diskussionen eftersom jag inte hört något alls i denna väg. Det enda jag vet är att andra som har islänningar runt omkring inte har fri tillgång men om det beror på islänningarna eller de feta shettisarna i samma hage vill jag ha osagt.

Så vad är er erfarenhet av ihopsläpp med andra raser och detta med fri tillgång? Skulle ju vara smidigt om man bara kunde hiva ut en silagebal i hagen. Men går det inte så gör det inte iofs. Om det går hur mycket skulle en islänning på ca 135 cm tänkas äta? Svårt att säga kanske men på en höft? Är det bättre med silage än torrhö till islänningar? vad är er erfarenhet där?

Ursäkta alla dumma frågor men frågar man inte lär man sig inget
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Det där är ju helt individuellt och går ju inte att svara på bara sådär.

Min häst gick förra vintern tillsammans med 3 islänningar och 2 nordsvenskar, de gick även på fri tillgång.
Ingen sparkade av någon benen, var bara ena islänningen som surade lite på min just i början men när rangen var klar (min häst är rätt ranglåg) så var det inga problem.
Ingen häst åt ihjäl sig heller för den delen, visst de käkar extremt mycket de första 2 veckorna men sen lär de sig att det finns mat och då hetsäter de inte på samma sätt.

Men som sagt, allt är ju olika från individ till individ.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Fördomar...

Jag har en islandshäst och hon sparkar då inte av andra hästar deras ben.. snarare hon som får stryk då hon är låg i rang.
Hon har gått med alla möjliga raser.. nordsvenskar, connemara, arab, shettis, hbl, fullblod, travare, korsningar, osv. Har gått hur bra som helst.


Det är snarare hbl mm som inte får växa upp i flock utanman låter fölena/unghästarna stå inne om natten och gå ute i små lerhagar.Ist för att släga ut dom på lösdrift tills man ska rida in dom...

Det kan inte vara en tillfällighet att jag ser så många unghästar6 månader-2 år inom hbl rasen som väver, drar tänderna pågallrena och uppvisar andra symptom på uttråkighet.

Och att inga unghästar oavsätt ras som växer upp på lösdrift visar dessa symptom.

Förra stallet jag stod i var ett stort dressyrstall.. alla deras unghästar 6 månaders föl upp till 2½ åringar de som inte hanterades mer än verka in å ut från hagen..De kom ut 09-0930 och kom in vintertid 1430. De var ute i en lerhage inge gräs alls ..
ALLAdessa häsatr uppvisade olika formen av olater.. vissa vävde framförallt denna 8 månaders fölunge.
Andra drog tänderna på boxgallrena så deras tänder hade börjats med att slitas ner efter gallret:crazy:
Vissa sparkade i väggen slängde upp med huvena osv...

Det var riktigt illa att se detta.. varför harmamn unghästarna installade`??? varför lägga på arbete med att mocka ta in å ut med unghästarna när det är såå mkt smidigare att slänga ut dom på lösdrift från 6 månader upp till ddå man ska börja rida in dom...

Min häst är uppväxt på lösdrift sina första 4½ år och knappt hanterad heller. jag började verka, klappa bortsa leda in och ut från hagen ställa upp på gången när hon var 3½ år och höll på i 3 månader sedan fick hon föl och stod i ytterligare 7 månader.

Hon har ett normalt hästbeteende.. omen häst lägger bak öronen går honinte fram utan vet vad det betyder.. hon kan alla hästsignaler som en häst SKA kunna..
Det är snarare hbl de hästar som växt upp på box som INTE kan dessa signaler och de är DÅ det blir problem!

När ett hbl går fram och typ tjaaa till en häst som typ står med slickade öron bakåt och blåttar sina tänder det är då olyckorna händer
;)
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Tack för era svar! Vill gärna ha fler svar!

Hästarna det var tänkt att islänningen skulle gå med är vana att gå i flock. Den som är minst van är min travare som i april för första gången i sitt femåriga liv fick gå i samma hage som andra hästar och han är toksnäll så han skulle inte skada någon.

För står att det där emd fri tillgång är individuellt men eftersom jag hört olika så vilel jag ändå kolla. De flesta hästar som inte är vana med fri tillgång äter ju rejält första dagarna i alla fall tills de inser att maten finns kvar. :)

Blä känns som allt bara är tjafsigt nu. Men jag tar till mig vad ni skrivit och hoppas på fler svar så får vi se.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Måste bara fråga om ni ska ställa ut en bal? Det finns många islandshästar som åkt på fång vintertid senare år då fri tillgång blivit vanligare. Så håll stenkoll på hullet! Det kan ju gå jättebra, men räkna inte med det!

Hoppas också ni håller ordentlig koll på balen så det inte gömmer sig något mögel eller döda djur i den!

//Lotta som inte är ett stort fan av att ställa ut balar i många fall...
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Till lösdrifts hästarna har vi ställt ut en bal och det har aldrig varit några problem. Som det ser ut nu kommer förmodligen islänningen flytta. Men frågan kvar står ändå om de kan gå på fri tillgång eller relativt fri tillgång. Om den flyttar kommer ingen bal ställas ut men vi ser ju helst att hästarna kan ha så det äter som i princip i fri tillgång
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Jag tycker det är bättre att lägga ut mat i omgångar. Man kan ju lägga ut massor av mat i t.ex foderhäckar, men då har man en chans att gå igenom fodret innan! mer jobb kanske men det tycker jag att det är värt! Många är så noga med allt annat dom stoppar i sina hästar, gör analys på fodret och sen ställs balarna ut???? Vad händer om en bal är kass och hästarna hnner äta av det? För mig är det viktigt att undvika sånt om det går.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Det första diskussionen gällde ihopsläpp med stallets övriga hästar. Enligt I och M går inte detta eftersom islänningar helt enkelt sparkar av de "vanliga" hästarna benen. detta pga att islänningarna har mer av en vildhästs kroppspråk genemot våra "vanliga" tamhästar.

Haha . Varför skulle dem sparka av andra hästars ben bara för de skulle vara "vildhästar"? Nja, så fungera det inte riktigt. ;) Har säkert hänt, och även av andra raser.

Den andra frågan gäller fri tillgång på silage. I och M säger att det går jättebra med H säger att hon hört att de kan äta ihjäl sig. Jag kunde inte riktigt lägga mig i denna delen av diskussionen eftersom jag inte hört något alls i denna väg. Det enda jag vet är att andra som har islänningar runt omkring inte har fri tillgång men om det beror på islänningarna eller de feta shettisarna i samma hage vill jag ha osagt.

Det är också olika från häst till häst. Min islandshäst gick på fri tillgång på silage, och hon lever idag och är inte dödligt fet precis.


Ursäkta alla dumma frågor men frågar man inte lär man sig inget

Inga frågor är dumma, men I och M kanske borde läsa på lite, islandshästar är inga små ligister som söker bråk, de är faktiskt inte så olik de vanliga, tama hästarna. ;)
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Fast det är ju precis vad I och M tycker att de är! Små ligister som iofs inte söker bråk men som tydligen ska ha ett förfinat kroppsspråk som våra "vanliga" hästar inte fattar och därför ska det bli mycket bråk.

Jag som inget kan om islänningar har inte kunnat lägga mig i diskussionen så mycket. Så därför frågar jag då de som kan sina islänningar.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Jag fattar hur du menar. Så fri tillgång är inget bekymmer men att man kanske inte ska ställa ut en hel bal då
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Jag tycker inte att man ska göra det till någon häst, det är min uppfattning. Om man inte har tid att gå ut och kolla balen grundligt många gånger per dag.

Jag vet att det har gått jättebra för många, men jag gilla att ha så mkt koll man kan.

Angående att islandshästar skulle ha ett mer förfinat kroppsspråk än andra så stämmer det i många fall. Eftersom många låter sina islandshästar växa upp i flock så utvecklas ju givetvis hästspråket, men det gör det ju på vilken ras som hellst som får växa upp på liknande vis. Precis som hos andra raser finns det individer som gärna viker undan och dom individer som aldrig viker för någon. Men dom kan nog ofta uppfattas som tuffa pga sin självsäkerhet, den självsäkerheten som ofta gör dem till bra ridhästar.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Måste bara säga att det var bra skrivet! Blir själv chockad av att se hur svårt så unga hästar har hunnit skadas mentalt av deras porslins hantering. Ju mer daddande, dessto mindre håller hästarna. Ju fler beskydd, plattare hagar, täcken osv dessto stummare i benen, snubbligare och fryskänsliga blir hästarna.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Min pålla är isis och ledarsto men hon sköter sin uppgift otroligt snyggt "tar inte i mer" än vad situationen kräver, visa tänderna, bita i rumpan, skria lite, föser gärna omkring på flockmedlemmarna och ser till att hon får äta/dricka först osv, Tydlig men hittills aldrig hårdhänt.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Kl

Det värsta jag sett i brist på "flockspråk" var en häst (inte islandshäst) från Holland som bara stått ensam och kom hit och fick gå med en häst MED flockspråk. Han fattade ingenting och fick så mycket stryk stackaren, men det var ju jobbigt för den andra hästen också. Ingen fattade ju vad han sa. Så småningom gick det bättre , men jag har ingen koll längre för jag flyttade.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Hej!

va inne och leta lite i trådarna för att se om jag kunde hitta lite hjälp med min dam. Och hitta denna så jag vill bara säga att mitt 16 åriga sto som alltid varit flockledare till jag köpte henne. inte har några som helst problem att gå med andra hästar, varken ponny eller stora hästar. har denna sommaren gått med andra islandshästar, whels och även highland cuttle (kor). och där har aldrig varit tendens till några avsparkade ben, den ena whelsen fick vi ta bort från flocken men detta var på grund av svartsjuka och min försvarade sig bara, då sparka hon duktigt på den andra, men inga skador. Vad gäller ensilage, så har hon alltid haft fri tillgång och äter bara det hon behöver..:laugh:
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Min häst har bara gått med andra raser i ett och ett halvt år nu. Han har varit högst i rang eller näst högst. Han har aldrig sparkat mot någon häst vad jag har sätt och ingen häst har haft skador från honom, den enda skadan han haft var efter han gick med en travare som sparkade allt och alla. Så att man säger att islandshästar sparkar av andra hästars ben är osant och visar på okunskap hos den som säger det.

Jag kan inte ge min häst fri tillgång därför att han är så lättfödd, men detta är ju väldigt induviduellt, men många islandshästar har ju tendenser till att samla på sig extra kilon.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Är det någon som vet om det är sant att de förr avlivade hästar som sparkade på island? Jag har hört detta och det låter ju som skröna, men med tankte på hur få islänningar jag sett sparka och hur många andra raser jag sett sparka så har jag ändå övervägt tanken om det kanske är mer än bara sammanträffande.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Med tanke på att dom äter hästköttet och inte bara gräver ner det så är det väl dom sparkande hästarna som rök först.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Hästar som sparkar varandera har jag aldrig hört om att de skulle slaktas men efter att ha jobbat med hästar (måååånga hästar) i över 10 års tid på Island och aldrig upplevt det som nåt problem att hästarna pucklar på varandra så att de blir skador så antar jag att det inte är nåt vanligt problem.
Hästar som sparkar på folk är däremot mkt impopulära och hamnar för det mesta i grytan (det är dock inte heller särskilt vanligt att de gör det). Fast en häst som råkar slänga ut ett ben för att den blivit skrämd åker ju inte automatiskt till slakt utan de som uppvisar dåligt lynne.
 
Sv: Fri tillgång + ihopsläpp med annan ras fungerar det ?

Jo, det var det med dåligt lynne jag hört. Det jag hörde var mer vinklat så att de hade så många hästar och sållade då bort de som visade dåligt lynne genom att sparkas eller så, mot människor då. Alltså att de gjorde så för länge sen, och att de därför skulle ha avlat fram ett bra lynne och hästar som inte sparkar.
Men om det ligger nån sanning i det tror jag snarare att det kan vara som ni säger att de hästarna som visar dåligt lynne ryker först. Så är de ju i sverige med, att hästar som är svåra oftast ryker först, speciellt inom vissa raser.

Men jag har svårt att tro skrönan att de avlat fram en häst som inte sparkar, även om jag inte träffat så många som sparkar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 779
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 047
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 923
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp