Fri tillgång hösilage i hagen

ankic

Trådstartare
Kommer just hem från stallet , nu vill dom ha fri tillgång av hösilage i hagen . Jag sa nej , tror att pållen skulle äta och bli rund.
Så alternativet är flytta honom till liten enhäst hage eller gå med på fri tillgång ( i stor skogshage) .
Hur gör man med övrig fodring ??? ( foder och hö inne)
Hö analysen på hösilaget är :

Torrsubstans :77 %
Smältbart protein : 46 g/kg foder
Energi : 7,6 Mj/kg
Kalcium : 2,5 g/kg foder
Fosfor : 1,5 g/kg foder
Magnesium Mg : 1,0 g/kg foder
Kalium : 11,1 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein : 97
Smältbart protein :60 g/kg torrsubstans
Energi : 9,9 Mj/kg torrsubstans

Han är en Nordlandshäst ,vallack ,6år,140cm i mkh ,väger 300-350kg rids 6dagar /vecka. Han är ute från kl.6-17

Hur skulle ni ha gjort??
I dags läget känns det som att jag står kvar vid mitt nej,och hoppas att de ändrar sig.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Jag skulle ha blivit jättelycklig!

Jag skulle dra ner på kraftfodret som han får inne och fråga om de inte kan gå ute längre nu när de har mat. Inne skulle han få c:a 3 kg över natten. Det är ju ok värden på höet, om han är lättfödd, skulle han trots detta bli för rund skulle jag föreslå att vi köpte in hö med sämre värden så de trots allt kan ha något att tugga på hela dagen om de vill. (Detta efter jag tagit bort kraftfodret inne, klarar han sig inte proteinmässigt skulle jag ge honom det extra.)

Första tiden kan han slänga i sig mat men sedan inser de att det finns kvar så det blir inga matstrider och inget jäkt för hästen.

Jag säger bara GRATTIS!!!
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

vi hade fri tillgång förra vintern.
när vinterpälsen trillade av fram på våren så såg man att det var en välgödd häst under pälsen.
i år så blir det fri tillgång beroende på väder.
regn, blåst eller riktigt kallt.
men hellre fri tillgång än en ensam häst i hagen.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Tror ?? Jamen kolla först då..det är inte alltid som man tror i verkligheten. Jag skulle blivit själaglad om någon nån enda gång i alla stall man stått föreslagit en sådan utmärkt ide.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Varför inte PROVA FÖRST? Jag har mina på fri tillgång året om sedan ett antal år tillbaka. Fungerar ypperligt TROTS att de på pappret borde bli feta som små bollar.

Tar två ex för att förtydliga vad jag menar:

Ex 1: Kallblodstravare av den LÄTTFÖDDA sorten. Haft ett elände att hålla vikten nere på henne på begränsad, uträknad giva. Efter mycket vånda, när hon blivit pensionerad (och alltså inte ens jobbade - märk väl) så provade jag fri tillgång på hösilage med bra kvot. Hon åt som hon aldrig sett mat förr de första veckorna, åt cirka 30 kg/dygn. Sen stabiliserade det sig på ca 25 kg/dygn. (De hade fri tillgång ute och inne). På pappret gav det henne MER än dubbelt så mycket MJ hon skulle behöva och jag väntade mig att hon skulle explodera. Men, lite gick hon allt upp, la på sig några trivselkilon. Men se på sjutton,s en stannade det. Hästen åt, magen höll sig stilla i omfång och alla (inte minst hästen) var jätteglada.

Ex 2: jag har en arabvalack som i vila kräver ca 75 MJ. Sedan maj är han triangelmärkt och busar bara i hagen. Han har fri tillgång på hösilage dygnet runt och äter i runda slängar så han får 90 - 100 MJ. Mycket mer än han behöver mao. Och visst, han är lite rundare idag än han var i sin glans dagar (eller så krympte täckena i garderoben under vintern, det är det han påstår iaf *s*). Men han är INTE fet, utan skaffat sig några trivselkilon, fullt okej hull på honom och inget man reagerar på alltså. TROTS att han på pappret borde bli fet något så hemskt (vilket han INTE får bli).

Jag kan inte förklara det, men jag har tillräckligt många ggr sett hästar på på fri tillgång på grovfoder med bra kvot äta betydligt mer MJ än de ska behöva UTAN att gå upp.

Så i ditt fall skulle jag vara överlycklig, skaffa ett måttband (vanligt eller viktmåttband spelar ingen roll). PROVA och ha is i magen under första hetsätningsperioden och se hur det blir. Det kan mycket väl funka ypperligt. Ge det en månad (minst, första veckorna äter de som de aldrig sett mat förr, men ha is i magen, de lugnar sig när de inser att maten inte tar slut) och håll koll på magmåttet med måttband. Vem vet, du kanske får en gladare, lyckligare häst som ändå håller bra hull?

Om det inte funkar efter 2 månader, ta DÅ ställning till hur du ska göra.

Ang hur göra inne så är MIN erfarenhet att fri tillgång dygnet runt funkar bäst, står de på begränsad giva innan hetsäter de gärna i hagen. Men visst, du kan ju begränsa givan inne om du vill prova det, och komplettera med halm att tugga på.

Kraftfoder skulle jag slopa helt, bara se till så mineralerna är täckta och i balans.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Men hur vet man hur mycket mineraler och dyl. man ska ge?? Dom är 4 hästar ute i hagen ,de tre andra är stora hästar.Det är ju omöjligt att veta hur mycket just han äter ,
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Mitt shetlandsto står på fritt hösilage nu och hon är smalare än hon varit de föregående 13 vintrarna. Hon äter som en gris och är glad, trevlig och det finns inget hets i hagen mer. Perfekt! :)
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

ankic skrev:
Men hur vet man hur mycket mineraler och dyl. man ska ge?? Dom är 4 hästar ute i hagen ,de tre andra är stora hästar.Det är ju omöjligt att veta hur mycket just han äter ,

Ställ honom på stall 12 h/dygn i en vecka. Ge honom fri tillgång på hösilage då (det ska vara KVAR på morgonen). Väg det du lägger in, och väg det som blir över. Det är vad han ätit under de 12 h. Se till att köra en vecka (minst) så, så du ser att värdet är korrekt.

Sen tar du det ggr två, dvs förutsätter att han äter lika mycket i hagen.

Du har ett hösilage med kvot som tål att ges fri tillgång på, så sålänge du låter bli kraftfoder så GÖR det inget om han ena dagen äter 15 kg och andra dagen 18 kg t ex, det blir inte obalans iaf.

Mineralerna lägger man på den givan man uppskattat att det äter, täcks de av hösilaget kan du luta dig tillbaka, då beh du inte oroa dig om något alls, annars lägger du på mineral så du får LITE råge på den beräknade mängden han äter.

Det är inte alls speciellt svårt =)
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Om han äter 10 kg/dygn så kan du ge 80 gram Krafft Miner Grön och 1½ mått fosforbalans samt 100 gram (TORR VIKT) betfor (att blanda mineralerna i). Då har du mineralerna täckta och bra kvot (utom Ca/Mg men den har de ju tagit bort).

Äter han 15 kg/dygn kan du ge 80 gram miner grön, 1 mått dikalciumfosfat, 1 mått fosforbalans.

Eller nåt annat som passar (men räkna på det). Det är soms agt inte alls svårt att få ihop, gå på det du fått fram han äter bara =)
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Alexandra_W skrev:
Ställ honom på stall 12 h/dygn i en vecka. Ge honom fri tillgång på hösilage då (det ska vara KVAR på morgonen). Väg det du lägger in, och väg det som blir över. Det är vad han ätit under de 12 h. Se till att köra en vecka (minst) så, så du ser att värdet är korrekt.

Sen tar du det ggr två, dvs förutsätter att han äter lika mycket i hagen.

En häst äter mer hö i boxen då det inte finns mycket annat att göra eller tugga på, men i hagen han går i finns annat att äta på och leka med kopisar så då äter dom inte lika mycket.

Ex. när min häst hade box vila åt hon ca 18kg hö men när hon går i hagen har hon som mäst ätit 9kg och det under den tiden det är som kallas typ -15 grader.

Men jag hade oxå testat med att ha fri tillgång ett tag för att sedan bästema mej om han skall fortsätta att ha det.

Lycka till och hoppas det blir bra.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Jag förespråkar fri tillgång på Hö/hösilage... Inga stressade hungriga hästar som bråkar när det är dax för utfodring.. Inga krongliga stalltjänster så som lunch hö osv..
Om du är rädd att hästen ska bli för rund så får du väl ta och rida mer/ träna mer :)

Lycka till
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Vad kul att du har en Nordlandshäst! Mitt Nordlandssto hade fri tillgång på hö dygnet runt i alla år och det fungerade utmärkt. Däremot blev hon fyllig på sommarbetet. Blir han rund i överkant så kan nattfodret bestå av lite silage och mest halm. Alla behov täcks av ditt silage. .
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

HelenaHandberg skrev:
Vad kul att du har en Nordlandshäst! Mitt Nordlandssto hade fri tillgång på hö dygnet runt i alla år och det fungerade utmärkt. Däremot blev hon fyllig på sommarbetet. Blir han rund i överkant så kan nattfodret bestå av lite silage och mest halm. Alla behov täcks av ditt silage. .

Inte mineralerna..
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Om hästen äter 10 kg foder på ett dygn får den i sig sitt dygnsbehov av Ca, fosfor och magnesium. Fosfor dock i undre gränsen av behovet om den väger 350 kg. Äter den mer än 10 kg blir också detta intag perfekt.Inte olämpligt att ge mineraler men onödigt så fall. Skulle hästen arbeta hårt då skulle jag lägga till mineraler om den inte åt betydligt mer än 10 kg silage.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

HelenaHandberg skrev:
Om hästen äter 10 kg foder på ett dygn får den i sig sitt dygnsbehov av Ca, fosfor och magnesium. Fosfor dock i undre gränsen av behovet om den väger 350 kg. Äter den mer än 10 kg blir också detta intag perfekt.Inte olämpligt att ge mineraler men onödigt så fall. Skulle hästen arbeta hårt då skulle jag lägga till mineraler om den inte åt betydligt mer än 10 kg silage.

Hur räknar du då?

10 kg av det där hösilaget blir 76 MJ.

Använder du då formlerna som utgår från MJ blir det:

30.4 gr Ca (76*0,4)
22,8 gr P (76*0,3)
11,4 gr Mg (76*0,15)

10 kg hösilage ger:

25 gr Ca. Dvs minus 5,4 gram
15 gr P. Dvs minus 7,8 gram.
10 gr MG. Dvs minus1,4 gram.

Dessutom behöver hästen SELEN..

Vid hårt arbete saknar den ytterligare lite mer Ca.

Visst, om u dräknar på att hästen behöver enligt tabellerna lär den hamna en bra bit under de 76 MJ den får, men samtidigt, om den är i bra hull (vilket vi ju alla hoppas den ska vara *s*) så måste du ju utgå från den MJ den får, och då täcker inte 10 kg hösilage mineralerna ju??
 
Senast ändrad:
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Ja Alexandra visst behöver den selen (om den inte råkar bo ett selenrikt område ovanligt i Sverige)!

Så här räknar jag.

En vuxen vallack förlorar ca 2 gram kalk, 1 gr fosfor och 600 mg magnesium per 100 kg per dag. När man ska ersätta det får man ta hänsyn till att mineralerna i grovfoder inte resorberas till 100 %. Om man räknar med en 50 % resorption av kalken, 35% av fosfor och 40 % av magnesium behöver den 4 gr kalk/100 kg knappt 3 gram fosfor/100 kg 1,5 g/100kg magnesium. En häst som väger 350 g behöver alltså 14 gr kalk , ca 10 gram fosfor och och drygt 5 gram magnesium för att ersätta sina förluster. Lite mer i tillägg för lätt till måttligt arbete. Det tillgodoses av silaget. Den behöver inte fler gram mineraler för att den får fler kalorier däremot om den arbetar hårt typ jobbar i skogen hela dagen så är fosforinnehållet i underkant behovet blir 18,5 gram.

Jag räknar efter tabeller och rekommendationer i National Research Council; Nutrient Requirements of horses, National Academy press
Helena
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Ja herre gud "ursäkta uttrycket" vad ni är duktiga vad det gäller foder.

Då måste jag passa på att fråga också.

Har en PRE som är FET han äter 7 kg hö, 1,5 kg grund och lite betfor,höet är fjolårshö och är som följer

Smlb råprotein 33
Energi 7,1

Har tänkt bötja med fri tillgång på hösilage nu till veckan, det är inte analyserat men det ska göras.
Har också tänkt börja med lusern och ta bort krafft och betfor, är det dumt eller?

MIN FRÅGA ÄR KAN DOM GÅ NER I VIKT OM DOM FÅR MER MAT? :bump:

Hästen arbetas 5-6 dgr/v beroende på hur jag jobbar.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Om han äter 10 kg/dygn så kan du ge 80 gram Krafft Miner Grön och 1½ mått fosforbalans samt 100 gram (TORR VIKT) betfor (att blanda mineralerna i). Då har du mineralerna täckta och bra kvot (utom Ca/Mg men den har de ju tagit bort).

Äter han 15 kg/dygn kan du ge 80 gram miner grön, 1 mått dikalciumfosfat, 1 mått fosforbalans.

Eller nåt annat som passar (men räkna på det). Det är soms agt inte alls svårt att få ihop, gå på det du fått fram han äter bara

Kan du förklara vad du menar med det jag gjort fetstilt? använder man inte den kvoten??
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

goamarie skrev:
Kan du förklara vad du menar med det jag gjort fetstilt? använder man inte den kvoten??

Förr sas det att Ca/Mg-kvoten skulle vara minst 2.7. I nyare upplagor av foderböcker etc har man gått ifrån det och sålänge behoven är täckta så kan kvoten vara under 2.7.
 
Sv: Fri tillgång hösilage i hagen

Annelieb skrev:
Ja herre gud "ursäkta uttrycket" vad ni är duktiga vad det gäller foder.

Då måste jag passa på att fråga också.

Har en PRE som är FET han äter 7 kg hö, 1,5 kg grund och lite betfor,höet är fjolårshö och är som följer

Smlb råprotein 33
Energi 7,1

Har tänkt bötja med fri tillgång på hösilage nu till veckan, det är inte analyserat men det ska göras.
Har också tänkt börja med lusern och ta bort krafft och betfor, är det dumt eller?

MIN FRÅGA ÄR KAN DOM GÅ NER I VIKT OM DOM FÅR MER MAT? :bump:

Hästen arbetas 5-6 dgr/v beroende på hur jag jobbar.

Ja de kan gå ner om de får en foderstat i BALANS, även omd e får mer mat. Det är en synnerligen smart ide att slopa krafft grund till förmån för något proteinrikare eftersom du har proteinbrist på foderstaten du har nu.

Har du mineralvärden på höet med så kan jag räkna lite åt dig om du vill?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 701
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 352
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp