Fri tillgång hö för VUXNA islandshästar?

S

Sveipur

Skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av det. Hur mycket äter de per dygn? Klarar de att inte bli för överviktiga? Jag menar alltså
inte unghästar, utan för vuxna hästar.

Jag tror inte det funkar på två av mina hästar som ständigt dras med övervikt, däremot skulle det nog funka för 22 åringen som får 3 kg mer hö per dygn (plus lusern) än de andra.

Hoppas det är ok att lägga tråden här då det enbart avser islandshästar.

Sv: Fri tillgång hö för VUXNA islandshästar?

Jag hade min på frittillgång, det slutade med en övervikt på säkert 100 kg (kanske mer!)

Nu får hon 5 kg hö per dag plus kraftfoder och hennes övervikt har i alla fall minskat. Våra åt c:a 30 kg hö var per dag när vi hade en bal i hagen. 4 hästar åt upp en ensilagebal på 3 dagar (Den vägde 500 kg)

IrpaSnirpa skrev:
Jag hade min på frittillgång, det slutade med en övervikt på säkert 100 kg (kanske mer!)

Nu får hon 5 kg hö per dag plus kraftfoder och hennes övervikt har i alla fall minskat. Våra åt c:a 30 kg hö var per dag när vi hade en bal i hagen. 4 hästar åt upp en ensilagebal på 3 dagar (Den vägde 500 kg)

Det är väl tyvärr även min erfarenhet av fri tillgång, det funkar inte med ridhästar tydligen. Visst en del kan säkert fungera på detta sätt, men majoriteten blir helt klart överviktiga och det går inte att rida bort trots vilda försök.

Jag tror att det beror på våran ras, som i sig är betydligt skickligare på att smälta och förbränna grovfoder än sina artfränder.

Jag har en bekant som har ridhästar på fri tillgång, dessa hästar är mer än övergödda.;) Och här skiljer sig våra åsikter markant, jag tycker att hon har jättefeta hästar. Hon tycker att de är runda och goa.:angel: Jag tycker att de är ohälsosamt för dem att i nuläget bli ridna pga all övervikt, det tycker inte hon.

Jag tror att detta med fri tillgång är en fråga som antagligen kan diskuteras till :devil: avlöser en, för i slutändan är det den mänskliga faktorn som är avgörande för hur vi hanterar situationen.

Det är också min erfarenhet!
Jag provade en vinter och räknade ut att varje häst åt i snitt 17 kg hö/dygn:crazy:
Jag provade att stängsla ut dom nattetid från balen men då åt dom bara än mer hysteriskt under dagen så det gick åt lika mycket.

Sen tycker jag att dom bara står och äter, dom har inte tid att röra sig eller leka utan dom äter, äter och äter. Ger man istället mat fördelat på 3-4 ggr/dag så hinner/vill dom röra sig mer emellan måltiderna.

Jag har alla mina på fri tillgång av ensilage.
Eller hösilage vill ni väl kalla det med en ts av 54%.
Det har en kvot på protein/MJ på 7,3 och hästarna är inte feta.
De leker mycket och allmänt glada och nöjda.

De kan dock vara litet fulla i magen.
Så om man vill rida så är det bra att ställa dem utan mat i några timmar först, så att de inte är proppmätta just då.
Men mycket muskler har de fått.

Vi hade fritillgång på förra stället, men då blev de inte feta. Vet inte värdet på höet. Men nu får de ungefär 3-4 kg/dag och sen extra kraft och det funkar bättre.

Vi har fri tillgång på hö ute,men tar in på natten.Dom är inte överviktiga.Vinterhull men absolut inte för fet.Men det är ju olika tydligen.Pigga & glada hästar har vi i alla fall.

Min erfarenhet är också att det är svårt att få ridhästar i "ridhull" på fri tillgång grovfoder. Som någon skrev så står det också mer still och enda sysselsättningen som de ägnar sig åt är att äta. :crazy:
De blir lite lata särskilt om det är en äldre samling hästar i hagen då blir det pensionärsfika mest hela tiden;)
I det fria finns inga hästar som står med en ensilagebal framför näsan dygnet runt utan där är det milslånga vandringar varje dag för att få föda.
Vid extremt dåligt väderlek så håller hästarna värmen bättre med ständigt ätande så man får vara lite flexibel med matgivorna utifrån vädret tycker jag.
Dessutom så kunde man ju inte beräkna foderstat på sin häst då man inte visste hur mycket den fått i sig.
Jag har (i mitt tidigare avelsliv) använt mig av fri tillgång för alla hästarna och jag kunde aldrig veta hur mycket kraft, mineraler, alger, kalk, tran osv som resp. häst skulle ha.
Nu (i mitt nya enmanshästliv) känns det som om jag har koll på vad min häst får och hon verkar må mycket bättre av det. En övervikt på ca 70 kg är ett minne blott, piggare än någonsin (både på gott o ont:smirk: )
För avelshästar/unghästar är det precis tvärtom där är det bra med fri tillgång.
Mina tidigare avelsston/unghästar hade alltid fri tillgång på grovfoder och det tycker jag fortfarande är det rätta.
(hösilage med SMRP 60-65 och energi ca 11)
Catarina

Vi har också fri tillgång.. var inte länge sen vi började med det.. hösilage..
de fick fri tillgång förra året också men vanligt hö.. tyckte inte hon vart fet men lite rund.. men det gick ju och rida bort på sommaren.
Hoppas verkligen inte hon blir fet i år:eek:
tycker det vart mycket negativa feta inlägg så man blir ju lite orolig:crazy: ..sedan vet inte jag vad ni kallar en häst fet:crazy:

Klart att det är negativt när de är överviktiga. Se bara på oss människor vilka problem som kommer när vi är överviktiga.
Min valack blev tjock förra sommaren på betet och det tog hela hösten att bli av med detta. Han slutade dessutom att tölta... det blev för jobbigt för honom helt enkelt. Jag kommer aldrig att göra om detta misstaget och det ska tilläggas att han fortfarande inte kommit ner till min idialvikt.. så det tar tid. Plus att vi gör hästarna ingen tjänst genom detta.. Min häst har ju visat sig bli tjock bara jag tänker på att ge honom extra mat.. så han är väldigt lättfödd om jag får säga så. Sen finns det klart hästar som har motsatt problem, att de har svårare för att gå upp i vikt. Detta är ju ett lika stort problem!

Jag tycker också det känns som att hästarna bara står och hänger vid maten och inte får kämpa alls för födan när de har fritillgång, plus att man inte vet hur mycket vardera häst får i sig. Högrang/lågrang.

Vi har våra inne på stall nu och det känns mycket bättre att ha koll på vad de får i sig.

/Emma

Min erfarenhet av detta med fri tillgång på grovfoder är att det är otroligt individuellt.

Vissa hästar går faktiskt ner i vikt av att gå på fri tillgång då de blir mindre "mathysteriska", de flesta håller en acceptabel vikt och några blir alldeles för feta.

Jag började att utfodra alla mina hästar (även hästar som ska avelsvisas och tävlas) med fri tillgång på grovfoder efter ett hästhållningseminarium där man bl a diskuterade hästens matspjälkningssystem och konstaterade att detta inte var anpassat till så få utfodringar som vi kan erbjuda dem. Kan tilläggas att det finns vissa undantag som helt enkelt inte går att ha på fri tillgång då de aldrig slutar äte. Men de flesta mår utmärkt av det.

Helt riktigt att hästens matspjälkning bygger på många fodringar.
Fodring med ordinare grovfoder 4 gånger per dag är att föredra. (helst mer antal och då mindre mängd)
I vårt stall har vi hängt upp halm i höpåsar så att hästarna kan stå och plocka under nattetid och få kistan att fungera. Det går inte åt mycket och det är bra sysselsättning:idea:
Catarina

Det är oerhört viktigt att kvaliteten är den rätta om man skall ha fri tillgång.
Mitt ensilage "står för sig själv", d.v.s. innehåller allt som hästarna behöver förutom selen.
Om det inte är så, så går det ju inte.

Dessutom så började jag att "provfodra" för att se hur mycket som gick åt per dygn.
D.v.s. jag fyllde på så fort som det tog slut och räknade därefter ut hur mycket som de fick i sig på ett dygn.
Sedan så känner jag ju hästarna väl, så jag kan se på hullet ungefär hur mycket som de har ätit.

Intressant är att "tjock-smockan" håller sig lagom på denna diet.
Hon äter inte alls så mycket som med tilldelat foder.

Sveipur skrev:
Skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av det. Hur mycket äter de per dygn? Klarar de att inte bli för överviktiga? Jag menar alltså
inte unghästar, utan för vuxna hästar.

Jag tror inte det funkar på två av mina hästar som ständigt dras med övervikt, däremot skulle det nog funka för 22 åringen som får 3 kg mer hö per dygn (plus lusern) än de andra.

Hoppas det är ok att lägga tråden här då det enbart avser islandshästar.
Mina ston, 13 och 4 år, klarar utan problem att gå på fri tillgång, men min valack 6 år, blir lite för rund om än inte katastrofalt. Vi har löst det genom att de har fri tillgång på nätterna (då det även är som kallast och de behöver äta för att hålla värmen) och sen ger vi "spillet" som lunch. Spillet är det som hästarna drar ur balen och som faller till marken. Det går bra att göra nu när det är snö och kallt, det blir inga farliga bakterier i det höet med tanke på botulism.

Jag ger även kraftfoder en gång per dag, 13-åringen får 5 dl havre och 5 dl Edel Häst Topp, 6-åringen 4 dl havre och 3 dl Topp och 4-åringen 3 dl havre och 4 dl Topp, så det är ju inga mängder precis.

Senast ändrad:

Min valack och makens sto går finfint på fri tillgång, de äter ca 8 kg var , mer när det blir kallt. De står för det mesta INTE och äter utan pysslar runt i hagen. Dessa hästar rids just nu ganska sällan, och trots det är de alltså ganska fina i hullet. Liite runda är det förståss..

Men så flyttade kompisens islandsvalack hit, och han ÅT! 17kg/dygn helt själv! :eek: Han blev smällfet på bara ett par månader :o

Så det verkar vara väldigt individuellt... Om det är lugn och ro kring maten så tror jag inte att de hetsäter, men om en eller några gör det är det nog lätt att de andra hakar på...

Hon gillar mat, eller hur?
Om du är seriös, så måste jag nog tyvärr svara att jag tror att det är full hemma hos mig just nu.
Måste söka §16 tillstånd nu.

Och dessutom så har jag inga dräktiga ston i år åt henne att gå tillsammans med.
Men jag känner mig oerhört hedrad.

Men..
är det inte mindre risk att det blir feta av hösilage eftersom det är vatten i detta och det tar längre tid och blir mäktigare att äta?
eller har jag helt fel.
Ibland tycker jag pållen är jättefet.. andra dan.. inte så farligt!

så du / ni håller med mig om att ensilage är bättre?
fast värdet å vårat hö var dåligt:(

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 874
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 005
Senast: Twirro
·
Anläggning Hej! Min häst står just nu i en liten sjukhage och jag funderar på hur jag enklast kan lösa fri tillgång på hö till henne. Problemet är...
Svar
3
· Visningar
823
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama