Fri tillgång - HJÄLP med beräkna foderstat tävlingshäst

JasMiin

Trådstartare
Halloj!
Har en ny häst, som går på fri tillgång av grovfoder (analyserat hösilage) i hagen. Hur ska jag beräkna foderstat utifrån det? Hur vet jag hur mycket han dagligen får i sig i hagen? De kan ju variera? Bör jag ge extra kraftfoder? Hur mycket? Hur ska jag ta reda på hur mycket? Osv :/

Går inte övervaka dem hela dagarna för att se vad han får i sig i hagen. Han är valack 2006, motionrids just nu och bygger kondition. Ska bli tävlingshäst så småningom. Han går med 6 andra hästar ungefär, men det varierar lite. Är inte ranghög eller låg, kommer bra överens med alla i flocken. Halvblod. Har inte svårt att hålla hull.

Dem har 2 stora balar i hagen.

Tacksam för seriösa svar och hjälp !! O_o
 
Sv: Fri tillgång - HJÄLP med beräkna foderstat tävlingshäst

I boxen är det ju bara att väga.

Min häst har varit högst i rang två vintrar och på fri tillgång äter han jämnt över dygnet på ett ungefär. Lite mer riktigt ruskiga dagar, några kg till. De har alltså varit ute resp inne typ 12 h och han har ätit typ lika mycket inne som i hagen.

Det viktigaste för en normalfödd är att foderstaten är i balans och att minimibehoven täcks. Uppskatta vad han äter, balansera och utvärdera.

Praktiskt sett så ger du ju fritt med mat på natten och drar ner tills allt är uppätet i princip. Då vet du vad han äter de timmarna. Anta att han äter lika mycket ute (våra äter dock knappt något längre pga gräset, glöm inte väga in det). Lägg till protein och/eller energi utifrån behov räknat på vikt. Balansera mineralerna utifrån vikt.

Sedan är det bara att hålla koll på hull o muskler och utvärdera om det är ditt uppskattade grovfoderintag som inte stämmer eller om du behöver öka/minska maten. Och ändrar du grovfodermängd/uppskattning av grovfodermängd så räknar du bara om mineralerna utifrån den nya mängden.

På så vis hamnar du inte tokfel i mineralbalanserna eller balansen mellan energi och protein under tiden du listar ut vad din häst äter och vad din häst har för behov i praktiken.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 959
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 062
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Har min 8 åriga gotlandsruss på ett lösdriftsstall med hösilage och är i valet och kvalet att släppa i hage med fri tillgång. Har pratat...
2
Svar
20
· Visningar
1 747
Senast: Yrja
·
Foder & Strö Med en hel del fullblod i stallet brukar det här med att få upp dom i hull vara piece of cake. Men nu går jag bet. Hästen ifråga var...
2
Svar
31
· Visningar
4 217
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp