Fri tillgång eller uppdelade mål?

M

Magrinette

Jag har tre katter, två huskatter och en Skogis.

Skogisen har lite problem med sin mage och vi har för 1,5 vecka sedan bytt foder till ett annat märke efter ett tips från veterinär. Hon är blev igår kväll mycket lös i magen men har pratat med veterinären om detta och fått rådgivning där.

Alla tre katterna har egentligen olika behov av maten.

Veterinäret tyckte att de skulle få mat två eller tre gånger om dagen så var och en får den sorts mat den behöver. I så fall kl 7 på morgonen och 7 på kvällen. Jag jobbar till fem och skulle jag ge 3 gånger sa han 07,00 - 17,00 och 22,00.

Huskatt 1: Liten och klen pga kraftigt hjärtproblem och kräsen(dock inte mager)

Huskatt 2: Har lätt för att gå upp i vikt och äter allt, men absolut inte glupsk.

Skogis: Känslig mage blir lätt lös i magen.

Hur hade ni gjort? Jag har alltid haft katter som haft maten framme hela tiden.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fri tillgång eller uppdelade mål?

Tillägg: De får endast torrfoder nu pga att om skogisen får blötmat så kräker hon upp den igen (provat många sorter)

Våra 4 katter har alltid torrfoder framme.. Det funkar bra. Jag trodde att de skulle "rulla" fram efter ett tag när de kunde äta så mycket de vill men det är inga problem utan de håller ett lagom hull.

Vi har en skogis korsning med problem mage, han mår bättre när han har fri tillgång annars hetsäter han och blir dålig.

Tack för ditt svar!
Våra har just nu fri tillgång på foder och har haft hela tiden. Ingen av mina hetsäter heller med det är väl just det att den ena skulle behövt äta lite mer.

Skogisen är pigg och busig alltid men hon har alltid haft lite problem med magen, varit känslig och så. Men nu behåller hon ingenting. Men vi ska avvakta ett par dagar och ge Diarsanyl och se om det är fodret som hon inte är van vid.

Har de alla egentligen behov av olika foder är det inte så mycket att välja på, då är det uppelat som gäller. Jag har gett 3 måltider/dag under 5 års tid och det fungerar jättebra.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 350
Senast: monster1
·
Katthälsa Ok. Två problem: Tuva blir lätt hård i magen och Maggan lös. De äter blötmat (Bozita ren) ett halvt paket om dagen (delat på tre...
Svar
18
· Visningar
1 707
Senast: Tarnin
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 570
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka