French Groom ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cia96
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 805
C

cia96

Någon som vet något om hur stor han var och hur hans rörelser var? Hoppförmåga?? Tacksam för all info!!

Sv: French Groom ??

Någon som vet något om hur stor han var och hur hans rörelser var? Hoppförmåga?? Tacksam för all info!!

Vi har ett fbl i stallet som är efter French Groom. Hon hoppar jättebra med en duktig ryttare som vet när man ska rama in, och som hjälper henne över hindren. Hoppar en orutinerad henne så tar hon liksom kaninhopp över hindren. Ser mycket dåligt ut. Men hon har gått 120 bana iaf med BRA ryttare felfritt. Och hon är ganska liten. 155 ca.

Vore kul att veta lite om det är någon speciell häst du tänker på?

Jag har ett sto efter honom och hon har fina gångarter med långa elastiska steg och bra påskjut i trav, bra galopp, skulle kunna vara lite rundare och så hoppar hon bra. Märkte det första gången för några år sen då jag en dag, mitt i vintern, skulle ta in pållarna och hon saknades i hagen, dock hörde jag henne och förstod att hon var precis utanför hagen.( Enda gången hon överhuvudtaget forcerat ett staket.) Jag letade överallt efter var staketet kunde vara trasigt, men det var helt.. Ska tillägga att mina staket är 155 höga..
Så efter det så hoppades hon och visade fin teknik.. Undrar om det kimmer från hennes fars sida då jag sett någon avkomma till efter honom som inte är så pjåkig.. Har sökt överallt men hittar ingen specifik info om honom. Hittar ju hans resultat etc men vet absolut ingen om hans exteriör, hur stor han var, hur han rörde sig etc. Skullr vara trevligt om man kunde på något sätt få reda på det som man vet var det kommer ifrån. Min tjej köptes från galoppen direkt opch var tänkt som min allround tränings kompis men blev senare istället fältävlantränad och står nu i avelsboxen. Det enbart då jag under en tid inte fick rida så det berodde inte på henne.
Hennes avkomma är Anglo och har ärvt hennes gång och kvickhet, vet dock inte hur hon hoppar. Undrar dessuton hur french grooms psyke var. Hur är din häst i sättet och vilken färg har hon??

:angel: I sättet? Hehe.. Nä hon är världens coolaste häst när det kommer till att tex rida bland konstiga saker. Vid ett tillfälle rasade faktiskt ett träd bakom henne när hon var ute och reds. Ryttaren höll på att dö av skräck, men inte hästen. Hur cool som helst. Däremot vill hon inte vara ensam i stallet, står inne för mycket överhuvudtaget så väver hon. Hon är oxå tagen direkt från galoppen, men har stått på ridskola oxå innan hon kom till mitt stall. Hästen är inte min, utan står inackorderad hos mig. Hon är extremt svårlastad. Inte rädd, utan vägrar helt enkelt och slår vilt omkring sig om hon är på det humöret. När hon väl är inne så står hon blickstilla. Hon är U: Fjollan.
Hästen är skimmel.
Hon kan vissa dagar vara jätterädd för grässtrån, stubbar, fåglar o andra dagar inte rädd för något. Aldrig blivit rädd för bilar eller dyl. Hon kan vissa dagar vägra lämna stallplan så då får man antingen rida in på ridbanan ett tag och sedan trava henne från stallplan, eller backa henne ut från stallplan. Andra dagar går hon som det regnar... Liiiite speciell. Men det är lite charmigt det oxå, att hon har egen vilja. Ibland går det knappt att leda henne, för hon studsar fram när man tar henne till eller från hagen. Andra dagar går hon som vilken handikapphäst som helst. Man kan knappt ta henne i munnen då kan hon få för sig att resa sig. Om man inte börjar med att ha halvslappa tyglar när man rider igång henne, för att sedan korta dom succesivt. Då går det bra. Det är nästan som man använder omvänd psykologi på henne emellanåt så hon verkar tro att det var hennes idé det man ska företa sig och då går allt bra. ;)

Jag vet att hon fått ett föl, men vet inte med vem. Ej galoppregistrerad avkomma. Vet inte heller när.
Folly´s Groom heter hästen iaf.

Liknande trådar

Utrustning Vilken av följande släp skulle ni föredra och varför? Utveckla gärna om ni har erfarenheter eller kännedom om något som behöver...
Svar
1
· Visningar
277
Senast: FruS
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 154
Senast: Piaff
·
Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
652
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka