Frekventa eksem-linjer?

Sv: Frekventa eksem-linjer?

KL
. det borde ju vara ett rasförbunds absolut högsta prioritet att komma tillrätta med hälsoproblem.

Med tanke på hur många eksemhästar det står i hagarna hemma hos de "kända" (och erkända!) avlarna så tror jag att det är SIF's sista intresse att komma tillrätta med detta - "på riktigt".
Allt handlar om pengar, som vanligt.

Jag uppfattar det inte så. SIF kan inte tvinga eksemhästägarna till något. Eksem finns på defektlistan och det är så vitt jag vet upp till var och en av ägarna att upplysa evt köpare om eksem. När det gäller hingstar skall ägaren där också upplysa om att hingsten har eksem så får stoägaren själv bestämma om hingsten är värd användas.

Jag uppfattar det inte så. SIF kan inte tvinga eksemhästägarna till något. Eksem finns på defektlistan och det är så vitt jag vet upp till var och en av ägarna att upplysa evt köpare om eksem. När det gäller hingstar skall ägaren där också upplysa om att hingsten har eksem så får stoägaren själv bestämma om hingsten är värd användas.

Att undanhålla upplysningar som kan vara vikt för ett köp, det är bedrägeri. Information om eksem bör nog räknas dit, upplysningar av vikt alltså.

*KL*
Vi ska ha klart för oss att det är mycket pengar och prestige på spel när man tar fram en hingst som är lämplig för avel. Det innebär att det inte är så transparent när det gäller hästens hälsa alltid. De seriösa som värnar om rasen på lång sikt talar givetvis om de defekter en häst har.

Vi har även en annan aspekt på det här med utvecklande av eksem. Det är beroende på var hästen går någonstans. Går den ute vid kusten eller på någon ö så utvecklas troligtvis inte eksem enligt de undersökningar som gjorts. Det innebär att ett avelssto eller hingst som är eksemfri på ett ställe kanske inte är det på ett annat. Man måste alltså ta med i bedömningen var hästen går någonstans.

Rolle Islandsfullblodshingtar m.m. på lösdrift

*KL*
Vi ska ha klart för oss att det är mycket pengar och prestige på spel när man tar fram en hingst som är lämplig för avel. Det innebär att det inte är så transparent när det gäller hästens hälsa alltid. De seriösa som värnar om rasen på lång sikt talar givetvis om de defekter en häst har.

Jag har bara mött två avlare som har haft ett långsiktigt perspektiv. Den ena hade två avelston och bara några få avkommor och avlar inte längre. Den andra avlar heller inte längre.

Man behöver inte "nästla sig in" på något vis hemma hos ganska många för att de ska börja visa upp sina avelston - många med täcke, luftrörsproblem och outredda hältor.
Men fina hästar i sig och flera av de har ju lämnat jättefina avkommor.... :angel:

Det här är jag ruskigt förbannad på och i mina ögon så är inte "svenskfödd" längre något kvitto på att det skulle vara bättre ur eksemsynpunkt. Särskilt inte om hästen kommer från ett känt ställe... dvs. med många hästar.

Liknande trådar

Avel Att eksem är ärftligt vet jag, men i hur stor utsträckning? Jag har läst Marion Unkels gamla forskningsresultat som gjordes under...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Pocahontas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18