Frekventa eksem-linjer?

Q

qrumelur

Läste i en annan tråd att vissa linjer verkar vara mer utsatta för eksem än andra. Jag blev/är oerhört nyfiken på att få veta mer om detta.

Vem påstår det och vilka linjer gäller det?

Jag har ett sto som är svenskfödd i flera generationer och eksemfri. Jag är jätteglad för detta. Jag funderar på att betäcka henne (det gör väl alla stoägare :p ) men när jag sitter och bläddrar i hingstkatalogen så tänker jag på eksemhingstar som jag kände till, som inte längre är i Svensk avel.
Patrek, Brennir, Kjarni, Huginn.... Finns/fanns säkert fler.
Likaså nya.

Är det hetpotatis att diskutera det här?
Om det är det med hingstarna så får vi väl hoppa det. Tydligen ska det registreras i WF men jag har då inte hittat någon hingst som är angedd som eksemhäst.

Men framförallt detta med linjer intresserar mig, det kanske gäller mitt sto också. :o

Sv: Frekventa eksem-linjer?

Jag tycker det här är en jätteintressant frågeställning. Det går säkert prata om äldre redan döda hingstar men ta upp aktiva blir nog svårt.

Jag hade ett eksemfritt importsto (så länge hon levde) som betäcktes med en eksemfri importhingst, avkomman fick eksem som åring. Båda kom från samma avelslinje. På det viset fick jag lära mej på det hårda sättet att så avlar man inte.

Det är "synd" att det är så laddat egentligen för det är ju inget kul med eksemhingstar i aveln.
Sen finns det ju många som det gått rykten om också. Fákur är ju en välanvänd hingst som mig veterligen inte lämnat eksem i någon större omfattning (alls?) men som haft rykte om sig att ha eksem.

Törs man fråga vilka linjer det var du korsade som gav eksem?

För några år sedan gjordes en undersökning av svenskfödda islandshästars eksem. Det blev inte offentligt vilka linjer som är överreprensenterade men jag vet en hingst vars avkommor utreddes. Hingsten som är islandsfödd är enligt ägaren helt eksemfri.

Den enda jag hittat i WF är Kristall frá Hólum. "29 Owner remark Kristall har lindrig eksem. 23.10.2008"

Vet inget om avelslinjer med eksem (annat än att jag har en Kjarni-avkomma född i sverige 03 utan eksem) men jag har en fundering.

Om man alltid har täcke på importerna -i förebyggande syfte - då kan de likaväl föra vidare "eksemgenen" som de som gått utan täcke och därför fått eksem.

:confused:

Nej, täcket har ingen betydelse i det här fallet. Som sagt kan man få eksemavkomma på föräldrar som är eksemfria. Mitt sto hade aldrig täcke och visade inget alls trots hon gick i relativt knottrika marker. Enorm man och svans.

För några år sedan gjordes en undersökning av svenskfödda islandshästars eksem. Det blev inte offentligt vilka linjer som är överreprensenterade men jag vet en hingst vars avkommor utreddes. Hingsten som är islandsfödd är enligt ägaren helt eksemfri.

Vem gjorde den undersökningen och var kan man ta del av resultatet?

Ok, tack.
Det där gjorde mig inte så förvånad faktiskt, jag har sett mycket hästar med det blodet som har eksem. När jag jobbade på stuteri tex. :-s

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Gu så händigt det vore om vi enskilda hästägare kunde rapportera till WF att deras häst har eksem. Oavsett om det är en bedömd häst eller inte.
Då skulle det kanske bli lite lättare att kartlägga...

För jag förstår ju att det är hetpotatis. har man köpt en häst för åtskilliga hundra tusen och den visar sig att den nedärver eller har eksem så är det klart att man inte vill prata så högt om det.. :o

Ja jag skulle uppmana även valack ägare att göra det, men du kanske menade också fast det inte framgick så tydligt.

Ja det är lite tråkigt det liksom inte händer något på den här fronten. Det ligger ju mycket pengar i det och det kommer att påverka avelsmaterialet mycket.

Ja, känns ju som att det borde ligga i allas intresse att få bort eksemet ur rasen... Sen kanske man i dagsläget inte kan utesluta alla, men nånstans måste man ju börja.

Ja jag skulle uppmana även valack ägare att göra det, men du kanske menade också fast det inte framgick så tydligt.

Ja, precis. Jag tänkte absolut inte bara på stona, jag tänkte på alla hästar.
Dvs. om man kan rapportera in sin egen "mediokra ridhäst" som eksemhäst skulle man säkert kunna kartlägga vilka hingstar som lämnar eksem i någon större omfattning.

Nu är det ju också så som jag fick påpekat via mail idag och abolut håller med om - att även stoet påverkar.

Men har en hingst tex. 500 avkommor varav 50 har eksem kanske man kan misstänka att de 50 fick det från modern eller den oturliga kombinationen.

Men har en hignst 500 avkommor och 300 har eksem kanske man kan börja dra slutsatser...

Fast även ditt exempel med 500 avkommor och 10% med eksem är defnintivt ett tecken på att hingsten hingsten kan nedärva eksem även om andra faktorer kan spela roll. Andelen svenskfödda eksemhäster ligger så vitt jag vet en bit under 10% så för att inte nedärva eksem (om det inte är speciella omständigheter som i värsta knottbyggden) bör man ligga en bit under snittet inte över det.

Skulle det vara en andel på över så där en 20%-30% eksemavkommor anser jag det borde vara skottpengar på hingstägaren om hingsten inte tas ur avel. Det krävs inte mycket i huvudet för att inse att hingsten nedärver eksem starkt och hingstägaren måste vara blind och döv för att inte inse det. I vart fall efter ett 100-tal betäckta ston.

Senast ändrad:

Ja, jag hade ju inget underbyggt exempel utan högg bara siffror i luften.
Men sånt kunde säkert vara lättare att påvisa om man som en skild hästägare kunde rapportera in...

Och det är för att Kristalls dåvarande ägare var mkt mkt ärlig med hanses eksem. Tror inga hingsthållare skriver det där, om de inte är som Kristalls fd. ägare. Han är såld nu visserligen, men hade de inte fått honom såld så vet jag att kastration var på tapeten :)

Kristall är f. Holúm, och han har ju en del Kolkuósi i sig..

KL
Har inte förbundet några rutiner för att ta in uppgifter på huruvida hingstarna har eksem eller inte? Ja även ston och vallacker förstås. det borde ju vara ett rasförbunds absolut högsta prioritet att komma tillrätta med hälsoproblem.

Liknande trådar

Avel Att eksem är ärftligt vet jag, men i hur stor utsträckning? Jag har läst Marion Unkels gamla forskningsresultat som gjordes under...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Pocahontas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst