Free'n'Easy, American Flex

Lejonelle

Trådstartare
Free\'n\'Easy, American Flex

Någon kan recensera dessa sadlar? Kvalité, prisvärdhet, funktion i längden? Ställbarhet, anpassning till olika hästar? Just nu känns det som ett billigt pris att en gång för alla lösa våra sadelproblem med hjälp av en flexibel bom som kan ändra sig när totto ändrar sig, istället för att behöva leta sadel gång på gång på gång på gång...

Om andrahandsvärdet är skapligt eller om sadeln är så ställbar som tillverkaren påstår så kanske det faktiskt är billigare än att hålla på och byta hela tiden.

Alla kommentarer och erfarenheter från dessa sadlar, samt bomlösa sadlar, är välkomna.

mvh
Lejonelle

Re: Free\'n\'Easy, American Flex - långt...

Jag har en Free'N'Easy-sadel och kan bara rekomendera den, den är faktiskt så bra som dom som gör den säger :eek:

Jag ville igentligen ha en westernsadel så jag tittade först på AmericanFlex och Ortho-flex, men ingen av de sadlarna kunde uppfylla kraven att passa min häst, för de var inte breda nog och gick inte att ställa efter hästen alls.
Jag har även tittat på bomlösa alternativ, men eftersom jag vill kunna skutta något hinder i skog och mark + rida på långritter (fler-dagars), så föll de alternativen. Jag tror att man måste ha en bom som fördelar tryck vid sån ridning.

Så för min del så kom Free'N'Easy med alla de fördelar som jag vill ha av en sadel, dels en bom som fördelar tryck, inställningsbar så att jag kan påstå att den passa alla hästar (förutsatt att man väljer rätt grundbom, den finns ju i några storlekar) och särkillt min då som ser ut som ett soffbord i kombination med en ovanligt kort rygg och breda bogblad.
Nästa fördel är att man dels ställer in sitsen i sadeln + stigbygel-infästningen så att stiglädren hamnar rätt i förhållande till vart du sitter i sadeln = lodrät sits utan ansträngning, du kan bara sitta korrekt :idea:

Jag kan inte klaga på kvalitén på hantverk eller läder, den är verkligen bra gjord. Jag vet att det finns dom som tyckt att sadelgjordsstropparna varit för veka, men så fort dom fick veta det så gjordes dom kraftigare och de som sitter på min sadel är det inget fel på.
Jag har haft min sadel i snart 1 år och den ser lika ut som när jag packade upp den..... fiiiiiin och inte ens ett märke på sadelgjordsstropparna t.ex (och jo jag rider i den... *fniss*).

Som sagt JAG kan bara rekomendera den trots att den är dyr, jag räknar inte att behöva köpa någon mer sadel.....
OM inte Free'N'Easy utvecklar en westernsadel förståss :d

Fast det bästa av allt är att min häst gillar sadeln till 100%, det är det bästa betyget!

Jättestort tack för ditt svar! Några fler frågor har jag..

Har du bredaste bommen? Ställdes sadeln in av försäljaren vid köpet? Har du behövt ändra den, har du i så fall kunnat göra detta själv eller har du fått lämna in sadeln? Vad kostar varje justering i så fall?

Det här att sadeln ska ligga över bogbladskanten och inte bakom som andra sadlar, vad tycker du och din häst om detta?

Använder du din sadel till fler än en häst och fungerar den i så fall lika bra till alla?

Krävs tillbehör till sadeln typ specialpadd/vojlock eller använder du vanliga stigläder, sadelgjordar, vojlockar?

Vilken typ av sadelproblem hade du innan du köpte F'n'E? Har du märkt skillnader på muskulaturen på din häst efter köpet?

Jag blir jättetacksam om du orkar svara på mina frågor...

Lejonelle

Jag tänkte försöka mig på att skicka ett PM till dig istället för att skriva här, för annars kanske moderatorn tycker att det är reklam....... ;)

Re: Free\'n\'Easy, American Flex

Kan du inte vara snäll och svara här?

Att diskutera ett sadelmärke kan jag inte tänka mig räknas som reklam?

Jag är nämligen också mycket nyfiken på denna sadel!

Jag tar en lite kortare version av svaren på de frågor som Lejonelle hade så kanske det är Ok?!

Vi kan ta frågan om mina sadelproblem innan och vilken bom jag har i samma svar;
Fast jag har skrivit hur min häst ser ut i förra svaret, nämligen ovanligt bred rygg, kort rygg, stora liggande bogblad (sadel-läget långt bak) och ingen manke. Det gör att ingen annan sadel med någon form av bom passar, de är för smala och de trycker på bogbladskanten hur man än gör.
Så jag har en specialbom även av F'N'E-sadeln, något tum bredare än den bredaste "original-bommen". Men då har jag en mycket speciell häst :crazy:

Justering av sadeln, hur görs den;
Jag hade hem återförsäljaren i Sverige först och vi tillsammans gick igenom hur man ställer in sadeln. För jag fick prova hennes sadel på min häst för att kunna avgöra om det var möjligt att göra en till min häst. Hon har den breda bommen och den passade "nästan", men inte så optimalt som jag vill, d.v.s 110 %.....
När sadeln kommer så är den "grund-inställd" och behöver justeras in på hästen som ska ha den, en mycket bra intruktion följer med. Det är väldigt enkelt att göra dessa justeringar själv, så det är inget man behöver lämna bort sadeln för att få gjort = ingen kostnad.

I.o.m att man ställer in sadeln till EN häst-rygg, så tycker inte JAG att man ska använda sadeln till flera hästar - OM man inte justerar in sadeln för varje häst, varje gång.
Att justera in den är visserligen enkelt men det tar sin tid...

Det krävs inga speciella tillbehör, men jag kan rekomendera deras egen två-delade vojlock faktiskt. Annars är det "vanliga" (engelsk modell) stigläder, gjordar och vojlockar som krävs.

Det där med att bom-bladen ligger uppepå bogbladet upplevs bara positivt av min häst, men jag ska erkänna att jag själv var skeptisk till en början. Men det har inte skett någon förminskning av en väldigt fint musklad rygg och det syns inte ett spår i pälsen av att det legat en sadel på ryggen även efter många timmars ridning och det tycker jag om.
Den största övertygelsen kom hos mig när jag upplevde att min häst verkligen gillade den här sadeln, det är det bästa betyget :love:

Hejsan

Imorgon kommer återförsäljaren till oss! Det ska bli otroligt spännande att se vad min häst säger om det hela. Jag är rädd för att bli besviken, jag hoppas så mycket på att vi äntligen ska få slut på dessa eviga sadelbekymmer. Men allt jag har läst om sadeln hittills på massor av sajter verkar positivt. Nu gäller det bara att den ska ligga rätt, ligga still och gå att passa in till hennes "speciella" rygglinje.

Om det går bra så får det bli denna sadel, det ekonomiska får väl lösa sig på något sätt. Om inte annat så blir det en "smal" vår för Lejonelle (kanske inte skadar, det har blivit väldigt mycket godis i julhelgen!!)

Tack Scata för all information. Håll tummarna för mig i morgon!

Lejonelle

Läste inte detta förrens nu, går det att hålla tummar retroaktivt - isåfall så gör jag det såklart!

Nu är jag jätte-nyfiken på hur det har gått för dig, fanns det någon sadel som passade??

Hej

Provningen gick bra. När vidden passats till (vid bom blev ännu vidare genom att en skruv byttes ut) provade jag att rida i dressyrsadeln. Min häst var MYCKET missnöjd tyvärr. Då justerades rygglinjen med passbitar så att den följde hennes kurva bättre och hon blev betydligt mer positiv. Några sekunder då och då fick jag en glimt av hur det kan bli sedan. Vi fick aldrig till passningen perfekt under tiden jag red (vi blev alla ganska trötta och hon är ju som sagt en väldigt svår nöt att knäcka och dessutom oliksidig hö-vä bakom skulderbladet pga förra sadeln).

Men vi hade en teori om hur det kvarvarande problemet skulle lösas både nu och senare när hon blir mer liksidig. Och framför allt fick jag se hur mycket inställningsmöjligheter som finns. Jag har sedan läst mycket på nätet bland annat på den danska hemsidan och tycker systemet känns anatomiskt rätt och hållbart. Om inte detta fungerar för oss så kommer nog inget annat funka heller.

Jag har beställt en Dressage Special och längtar jättemycket efter den. Hoppas den kommer som utlovat i mitten-slutet av februari.

Om du får nys om någon som vill sälja en F'n'E hopp/allround eller Trekker billigt så kan du väl höra av dig till mig.

Tack för all hjälp!!
Lejonelle

Vad kul att det gick bra till slut :)

Precis som du säger sade jag också; 'Om inte detta fungerar för oss så kommer nog inget annat funka heller.' !!

Hoppas att det går lika bra för dig som det har gått för mig och min häst!!
Du få gärna höra av dig om du har fler frågor!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst

Omröstningar

Tillbaka