freeforms bomlösa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 666
V

vickan

sadel, är det någon som har erfarenhet av den? den i läder tänker jag på.. och koppjärn eller vad det nu heter som är i olika grader, vad är det till för? vore jättetacksam om någon tog sig tid att svara! :)

Sv: freeforms bomlösa

Har haft en på prov och väntar otåligt på att den variant jag beställt ska komma (FF Ponny i mocka, finns inte i vanligt läder, tyvärr). Koppjärnet är till för att få upp sadeln över manken. Om man, som jag, har en breeed häst utan manke kan man ta bort järnet. Det sitter med stark kardborre. Man kan själv böja det om man behöver förändra vinkeln, t ex om hästen breddar sig eller får mer framträdande manke efter träning. Det finns även ett flexibelt koppjärn som ska anpassa sig efter hästen.

Jag och min häst tyckte mycket om sadeln. Den låg still på både längden och tvären trots köttbulle-häst. Det var toppen med flyttbara stigläder. Däremot ansåg jag att den var för lång för islandshästryggen (därav byte till ponnyvarianten). Jag tyckte att framvalvet var lite väl högt, men det är nog en smaksak (eller vanesak), andra bomlösa sadlar är ju bra mycket högre fram än denna. Stöd för skänkeln saknas, men det gjorde mig ingenting - tyckte man fick bra grepp och sits ändå.

Sv: freeforms bomlösa

tack så mycket för svaret, då fick jag svar på den frågan! :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
524
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 205
Senast: MiniLi
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: iNHALE
·
Utrustning Finns där stigläder med spänne vid foten som går trä igenom en ögla? Många av modellerna jag har sett måste man tyvärr kunna trä på...
Svar
11
· Visningar
585
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025