Arabis

Trådstartare
Nu har jag oxå fått möjlighet att prova/ skaffa mig en Freeform sadel. Det var en underbar upplevelse kan jag säga, att rida i den.
Jag har erfarenheter fr bomlösa torsion ( såld) & Sportsaddle ( kvar) oxå.
Jämför man med torsion så är denna värd 10 p, Torsion 1 p, så stor skillnad i " ridkomfort". Skillnaden mot Sportsaddlen är inte såå stor, men för att rida dressyr/ markarbete i så väljer jag klart Freeform framför Sportsaddlen oxå. Till distansridningen så vet jag fakrtiskt inte än.e
Tänkte att det kunda vara av intresse att veta ytterligare upplevelser med de olika bomlösa sadlar som finns på marknaden.

du har ingen erfarenhet av barefooten? jag funderar på en sån eller en freeform.

Nej, ingen erfarenhet av Barefoot, men en kompis har en sådan & hon är nöjd vad jag vet. Rider bl a distans i den.

Lydia, hur menar du att Freeformen glider? Det jag provat den, ( 3 ggr/ 2 olika hästar) i skritt & trav så har den legat så still den bara kan. Har en Grandeur pad till, skall införskaffa en Equalizer så snart jag har råd.
Den ( sadlen) rör sig betydligt mindre än min vanliga dressyrsadel, som ändå ligger väldigt bra på pållen. Torsionsadlen däremot, den gled, framåt, bakåt & åt sidorna ( kändes det som ivf, trivdes INTE i den, & inte hästen heller, hon fick ont i ryggen)). Sportsaddlen rör sig minimalt. Behöver en brösta till SS på ena hästen dock.

Haha, vänta bara tills du vill galopepra åt ett håll och hästen åt ett annat :D Det är när G-krafterna börjar komma in i bilden som den börjar glida, inte när man sitter och fisrider i skritt och trav ;) :rofl:

Det är just det jag är rädd för - att den ska glida omkring :smirk: Har inte lust att sitta och kasa omkring fritt i luften på mitt lilla bus :D

något sånt ja..
Man måste spänna sadelgjorden ordentligt hårt (speciellt om det är varmt/hästen blir varm, så att materialet i paden blir mjukt).

Det går ju även med Grandeur, men vad jag vet så är den inte lika bra som Equalizer.

Enligt den återförsäöjaren som var ute hos mig och hästen för att visa Freeformen, så var inte Grandeur alls lika bra på att viktfördela osv. (min häst har ryggproblem, så hon behöver så bra viktfördelning som möjligt)

Nej, att den är lika bra har jag aldrig sagt, men den fungerar, fast enligt ''min'' ÅF skulle man inte ha Grandeur om hästen inte var mycket välmusklad.
Själv köpte jag Equalizern ändå, p g a att min häst har haft mycket problem med ryggen osv.

Hur var torsionsadeln med glidandet när du och häst tog olika vägar? :confused:

Jag kan svara då jag har en Torsion och en "hoppig" häst. :)

Min torsion ligger väldigt bra på min häst som är ganska så rund och utan vidare manke. Jag spänner aldrig mer än vad som behövs för att kunna sitta upp och det är rätt så löst när det gäller mig. Bara en gång har sadeln glidit nämnvärt och det var när jag blev totalt överraskad av ett rejält sidohopp från min häst och jag fick hela min tyngd i ena stigbygeln. Då gled sadeln en del, men det hade även en bomsadel gjort på min häst. Jag vill, och behöver inte spänna gjorden mer än vad jag gör och jag ska nog köpa mig en förbygel för att hålla sadeln på plats i de oväntade situationerna.

Min torsion ligger mer still på min häst än vad min bomsadel gör.

Freeform har jag inte provat så om den kan jag inte uttala mig.

Då får jag väl ta & galoppera lite idag då, för att känna efter om vi oxå kanar omkring.
Ang pad, så skall en Equalizer införskaffas så snart det går, har själv en sådan till min Sportsaddle, så jag känner skillnaden i materialet om man jämför med Grandeur. Dock har ryggen varit slät & fin, jämt svettig & så med Grandeurpaden, fast jag har ju bara " fisridit" :D. Sadelgjorden har inte varit speciellt hårt spänd, jag hoppar alltid upp från pall & då behöver jag aldrig spänna gjorden speciellt hårt.
Likaså på ena arabdamen som jag nästan alltid behövt brösta till, än har vi klarat oss utan, vilket vi inte gjort med de andra bomlösa.
Men som sagt, rapport lämnas ikväll, om jag inte ligger på sjukhus efter ha glidit av hästen med dunder & brak när vi testat en galopp. :rofl:

jag har en barefoot som jag tränat distans i några månader. fördelarna är att den är himla skön att rida i, hästen verkar tycka den är ok, man får bra balans o sits i den

nackdelarna är att den glider om man inte drar åt den hårt(satt 90 graders vinkel ut från hästen en gång), materialet suger åt sig vatten, hästen blir jätte svettig av paden(grandeur) och tycker nog att det kliar rätt bra och den är jobbig att hålla ren

tror nog att en free-form är värt de extra slantarna bara pga materialet,har aldrig provat den ,men vill gärna :)

vilken tur att jag inte valde torsion som jag tänkte då, den var så mycket dyrare oxå! vad är det du inte gillar på den??

Liknande trådar

Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 409
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka